Na posiedzeniu Zarządu upamiętniono 200-lecia nadania praw miejskich Zduńskiej Woli. Prezydent Konrad Pokora w imieniu miasta przyjął życzenia od samorządowców i przypomniał, że to już druga wizyta Zarządu Związku w Zduńskiej Woli. Pierwsza odbyła się w 2021 roku. Miasto jest członkiem ZMP od 2019 roku, kiedy to zdecydowano o ponownym wstąpieniu do niego po dwuletniej nieobecności w strukturach. – W 2019 roku Zduńska Wola wróciła na łono ZMP i dziś spotykamy się w Zduńskiej Woli – podkreślał Konrad Pokora. – Związek opiekuje się wszystkimi zrzeszonymi miastami. Korzystamy między innymi z dobrych praktyk w innych miastach i to jest bardzo cenne.

O Strategii Rozwoju Polski 2035
W kwestii projektu Strategii Rozwoju Polski 2035 członkowie Zarządu zgodzili się generalnie z diagnozą stanu kraju oraz ze strukturą trzech celów (demografia, konkurencyjność, bezpieczeństwo), wraz z przecinającym je celem horyzontalnym, który akcentuje bliską nam ideę zrównoważonego wzmacniania policentrycznej sieci osadniczej. Z zadowoleniem przyjęto wyrażoną wprost zapowiedź opracowania (we współpracy z JST) i przyjęcia ustawy o zrównoważonym rozwoju miast, która ma zawierać regulacje umożliwiające tworzenie związków JST na obszarach funkcjonalnych i metropolitalnych wokół ośrodków miejskich. Zwracają jednak uwagę, że ustawa powinna zostać wyposażona w konkretne instrumenty finansowe. We wstępnej opinii przedstawiono zestaw wybranych uwag miast członkowskich dotyczących różnych zagadnień poruszonych w Strategii. Wśród nich jest m.in. konieczność przeprowadzenia pilnej analizy funkcjonalnej obecnego podziału administracyjnego, dokonanie najważniejszych korekt odgórnie (np. gminy obwarzankowe) oraz wprowadzenie zasady systematycznego jego przeglądu i dokonywania niezbędnych korekt w oparciu o kryteria funkcjonalne (rozwojowe), co najmniej raz na kadencję. Wskazano ponadto na niezbędne uzupełnienie priorytetów polityki energetycznej o rozwój energetyki rozproszonej, zapewniający wzrost bezpieczeństwa energetycznego społeczności lokalnych. „Strategia musi uwzględniać strategiczne znaczenie dla odporności państwa szybkiej i skutecznej transformacji energetycznej społeczności lokalnych, w tym zaplanować dokonanie jeszcze w roku 2026 niezbędnych zmian w ustawie o gospodarce komunalnej i w prawie energetycznym. Zwracamy przy tym uwagę, że charakter rozproszony może mieć także energetyka jądrowa – Strategia kompletnie pomija temat małych reaktorów jądrowych, które mogłyby wspomóc rosnące potrzeby energetyczne ośrodków miejskich.” – napisano w opinii. Zarząd ZMP, z uwagi na rosnący zakres kontaktów międzynarodowych prowadzonych na szczeblu lokalnym i regionalnym oraz na istotną rolę JST w funkcjonowaniu Unii Europejskiej, rekomenduje włączenie ich, a zwłaszcza korporacji zrzeszających JST do polityki wzmacniania obecności Polski i Polaków na arenie międzynarodowej, w tym w międzynarodowych sieciach i instytucjach. Więcej – TUTAJ.
Informacja o pracach KWRiST i Parlamentu
Marek Wójcik, pełnomocnik Zarządu ZMP ds. legislacyjnych, przedstawiając informację o pracach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz bieżących pracach parlamentarnych. zwrócił uwagę na duże zróżnicowanie dochodów JST na 2026. Więcej – TUTAJ. Przypomniał o dodatkowych 469 mln zł, które będą przekazane jeszcze w tym roku – jest to różnica między dochodami, które wynikały z metryczki z 31 stycznia tego roku, a tabelą, która została sporządzona w trakcie prac nad ustawą o dochodach w wersji przed posiedzeniem Rady Ministrów. Ta różnica dotyczy tylko wyłącznie miast na prawach powiatu (16) – 29 mln zł i powiatów (225) – 440 mln zł. Jest jeszcze inna kwota 1,4 mld zł – informacja o tym, jak będzie podzielona, zostanie przekazana na początku roku 2026, po uchwaleniu i opublikowaniu ustawy budżetowej.
O bonie senioralnym i ochronie ludności
W kwestii bonu senioralnego poprawki, które zgłaszał Związek, zostały w większości uwzględnione – na ten cel zostanie przeznaczone 0,5 mld zł w przyszłorocznym budżecie państwa. Dzięki temu rozwiązaniu część osób będzie można zatrzymać w swoim środowisku, a nie wysyłać do DPS-u, co odciąży budżety JST.
Sekretarz strony samorządowej KWRiST przekazał również, że będzie nowelizacja ustawy, która zmieni Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na dwuletni na jednoroczny. Następny Program od 2026 roku będzie już pięcioletni. W nowej regulacji znajdą się postulowane przez ZMP zmiany – np. odejście od prowadzenia zamówień publicznych w stosunku do większości projektów, doprecyzowanie wysokości dotacji czy przekazywanie środków najpóźniej w połowie roku, co daje szansę na racjonalne ich wykorzystanie. - Będziemy dopominać się o pieniądze na pracowników, którzy realizują dodatkowe zadania – mówił M. Wójcik. - Nowelizacja ustawy ma być jeszcze w tym roku.
Planowanie przestrzenne, restrukturyzacja szpitali i jakość wody
W sprawie planowania przestrzennego, pełnomocnik Zarządu poinformował, że ustawa, która pojawiła się w Parlamencie na Komisji ds. Deregulacji, w trybie niekoniecznie zgodnym z regulaminem Sejmu i nawet z Konstytucją, powraca teraz bez wątpliwości natury proceduralnej czy formalnej. Zawiera ona elementy, o które ZMP postulował, czyli m.in. niepodważanie przez wojewodów planów ogólnych, gdy tylko w części są niezgodne z przepisami czy zawieszenie kar za niewykonanie zadań związanych z opiniowaniem warunków zabudowy. W kwestii bonu ciepłowniczego są podejmowane inicjatywy, dotyczące przyznania środków na rozpatrywanie decyzji odmownych w stosunku masowo składanych wniosków.
M. Wójcik przekazał też, że KWRiST zajmuje się także projektem rozporządzenia w sprawie restrukturyzacji szpitali, wobec którego w środowisku samorządowym jest dużo wątpliwości. MZ obiecało już dziś miliard zł z funduszu medycznego na restrukturyzację, a dodatkowo BGK pracuje nad następnym miliardem zł w formie pożyczek dla tych szpitali, które mają być restrukturyzowane, choć w budżecie państwa te środki nie zostały zapisane. - Interweniowaliśmy w sprawie rezerwy na zarządzanie kryzysowe, ponieważ są dużo mniejsze kwoty na przyszły rok niż były w tym. Podjęliśmy interwencję dotyczącą opłaty klimatycznej i uzdrowiskowej. Sejm przyjął regulację w sprawie Kodeksu wyborczego dotyczącą poszerzenia głosowania korespondencyjnego, tylko nie będzie miała ona zastosowania przy wyborach wójta, burmistrza, prezydenta i rady gminy. Niestety, nie udało się obronić w Senacie naszych poprawek dotyczących ustawy o jakości wody. Żałujemy, że tak się zdarzyło, dlatego że ta ustawa będzie przynosiła sporo problemów. Niepotrzebnie wychylamy się w tej sprawie poza dyrektywę unijną – stwierdził M. Wójcik. Obecny na spotkaniu senator Andrzej Dziuba tłumaczył, że w tej sprawie dyrektywa z 2021 roku powinna być wprowadzona do polskiego prawodawstwa w ciągu 2 lat. Niewykonanie tego jest związane z karami – za każdy dzień opóźnienia to 10000 euro (700 dni to 70 mln euro), dlatego presja na nieprzeciąganie dyskusji na ten temat po stronie rządowej była wielka. To m.in. powód, dla którego nie udało się przyjąć 44 poprawek zgłoszonych przez stronę samorządową KWRiST, bo nie byłoby szans, żeby po ich przyjęciu, ustawa mogła wejść w życie już teraz. Senator zapewniał również, że w ostatnim czasie zmienił się klimat polityczny wokół zniesienia dwukadencyjności w samorządach – jest większa szansa, aby ją znieść. Taka wyraźna deklaracja KO padła na spotkaniu samorządowców z Premierem 21 października.
Pojawiła się też petycja w Sejmie dotycząca wygaszaniem mandatów radnych, którzy na stale nie zamieszkują w swojej gminie. W tej sprawie podjęto inicjatywę, żeby dookreślić przepisy tak, żeby sytuacja w samorządach była stabilna.

Zagrożona polityka spójności
Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu i przedstawicielka Związku w Komitecie Regionów powiedziała, że trwa dyskusja na temat projektu budżetu europejskiego i po raz pierwszy w historii rozmowa dotyczy nie kwot tylko zasad. Kwoty bowiem dla Polski nie są złe, jednak zasady są według samorządowców niedopuszczalne, dlatego KR (od skrajnej lewicy po skrajną prawicę) podpisał skierowany do Komisji Europejskiej protest przeciwko centralizacji na poziomie narodowym. Niebezpieczne jest zwłaszcza to, że w tzw. kopercie narodowej polityka spójności jest połączona z rolnictwem i nie ma żadnych znaczonych środków, a także silniejsze niż w KPO powiązanie z warunkiem praworządności. - Negocjacje trwają i tę zasadę subsydiarności podkreślamy, mówiąc że te ramy strukturalne budżetu europejskiego łamią w ogóle fundamenty UE – stwierdziła skarbniczka ZMP.
Błędne wyliczenia MF
Samorządowcy z miast członkowskich ZMP zwracali uwagę na błędy w wyliczeniach kwot udziałów w PIT i CIT oraz kwot subwencji na 2026 rok, które często są nominalnie mniejsze niż w roku 2025, dlatego w tym jeszcze tygodniu zostało wystosowane pismo do Ministra Finansów, w którym Związek, działając na podstawie art. 84 ustawy o samorządzie gminnym, zwraca się o udostępnienie: danych źródłowych i sposobu wyliczenia kwot dla miast wymienionych w pkt. 1 i 2, pełnych danych źródłowych, na podstawie których obliczono potrzeby finansowe poszczególnych JST w roku 2025 i 2026, a także - na potrzeby analizy trendów - danych niezbędnych dla oszacowania dochodów z PIT i CIT w latach 2022-2024 przeliczonych wg nowego systemu, danych dotyczących korekty CIT, oraz wyjaśnienia niespodziewanych, skokowych zmian udziałów w PIT w wielu miastach i gminach. Więcej – TUTAJ.
Pozytywnie o zmianach w planowaniu
W kwestii projektu ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (KO, PSL, Polska 2050), Zarząd pozytywnie ocenił zapisy tej regulacji, ponieważ są one z punktu widzenia miast bardzo korzystne. Zdecydowano też o przekazaniu szczegółowych uwag miast do autorów projektu (dotyczących np. zintegrowanego planu inwestycyjnego). W trakcie stosowania przyjętej w 2023 roku największej od 20 lat nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zidentyfikowano przepisy, które wymagają zmiany w celu usprawnienia procedury sporządzania planów ogólnych, aby było możliwe przygotowanie ich w ustawowym terminie, na co wielokrotnie zwracał uwagę Związek. Propozycje dotyczą: zastosowania w procedurze sporządzania planu ogólnego gminy wyłącznie formy opiniowania projektu z właściwymi organami i instytucjami oraz rezygnacji z konieczności uzyskiwania na tym etapie uzgodnień, wyjaśnienia wątpliwości interpretacyjnych dotyczących możliwości stwierdzania nieważności pierwszego planu ogólnego w części, zawieszenia kar za nieterminowe wydanie decyzji o warunkach zabudowy, a także zmian zasad zachowania zgodności z planem w zakresie katalogu wyjątków odnoszących się do minimalnego udziału powierzchni biologicznie czynnych czy rezygnacji z konieczności zachowania zgodności planu miejscowego z planem ogólnym w zakresie maksymalnego udziału powierzchni zabudowy.
Negatywnie o populistycznych projektach
Zarząd negatywnie zaopiniował projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe (Partia Razem), który wprowadza zmianę polegającą na tym, że znosi się obligatoryjnie odpłatność za jeden gorący posiłek w szkole podstawowej (10 zł z budżetu państwa za posiłek, przy czym już obecnie taki posiłek dla dzieci kosztuje ok. 15 zł). Ustalono, że do tej opinii zostaną dołączone uwagi z miast, np. dotyczące marnowania żywności czy zwiększenia obciążeń dla budżetu państwa i samorządu. To populistyczne rozwiązanie podkreślali samorządowcy z miast, ponieważ są już inne rządowe programy wdrażane w miastach, które zapewniają posiłki dla dzieci z rodzin, które potrzebują takiego wsparcia. Podobną opinię wydano w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach JST oraz finansowaniu zadań oświatowych (autopoprawka – Konfederacja), wprowadzającego zliberalizowane zasady udzielania dotacji, skomplikowany system ich kontroli i nadzoru z strony samorządu. Przedstawiciele z miast wskazywali na sprzeczności w przepisach dotychczasowych obowiązujących, przenoszenie na JST odpowiedzialności za finansowanie tego zadania, osłabianie możliwości kontroli podmiotów niepublicznych oraz sprzeczności z orzecznictwem w tym ustaleniami Najwyżej Izby Kontroli, które pokazały szereg nieprawidłowości w tym zakresie. Podkreślano, że dotacje dla placówek niesamorządowych w dalszym ciągu są dofinansowaniem zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, a nie sfinansowaniem wszystkich zadań placówki. Na negatywną opinię miał również sposób zredagowania zmian, odbiegający od zasad techniki prawodawczej, zgodnie z którymi przepisy redaguje się zwięźle i syntetycznie, unikając nadmiernej szczegółowości. Autorzy projektu zredagowali bowiem proponowane przepisy niedokładnie, przez co ich intencje mogą być niezrozumiałe dla adresatów i budzić wątpliwości interpretacyjne.
Wątpliwości wokół obywatelstwa polskiego
W związku z projektem zmiany ustawy o zmianie ustawy o obywatelstwie polskim (prezydencki), który wydłuża okres na uzyskanie obywatelstwa polskiego do 15 lat (obecnie jest to 8 lat). Marek Wójcik przytoczył dane – w ubiegłym roku otrzymało obywatelstwo 15,5 tysiąca osób (w tym ok. 8000 uchodźców z Ukrainy, 5800 z Białorusi). W interesie samorządowym z całą pewnością jest to, żeby ci ludzie mogli się zasymilować, a dotychczasowe warunki uzyskania obywatelstwa nie są wcale takie łatwe (stabilne i regularne źródło dochodu, tytuł prawny do zajmowania lokalu mieszkalnego, znajomość języka polskiego na poziomie B1, potwierdzona certyfikatem). - Po przyjęciu prezydenckiej propozycji bylibyśmy pod tym względem absolutnym rekordzistą w skali Europy i chyba świata też – zaznaczał pełnomocnik ds. legislacyjnych Związku. Zarząd postanowił odpisać Prezydentowi RP, że jest to złe rozwiązanie, szczególne w obliczu depopulacji.
Bez wskazania źródeł finansowania
Rozwiązanie, które wprowadza projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, polegające na przekazywaniu przez JST do UKE informacji o infrastrukturze technicznej w postaci wektorowej za pośrednictwem Punktu Informacyjnego ds. Telekomunikacji (PIT), jest korzystne, ale będzie mocno obciążało samorządy (przystosowanie i rozbudowa integracji z innymi systemami, kary). Istnieje przy tym zagrożenie, że informacje dotyczące infrastruktury technicznej wszystkich samorządów dostępne na serwerach mogą być wykorzystane przez obcy wywiad. Zarząd stwierdził, że nie może pozytywnie zaopiniować tego projektu, ze względu na brak wskazania źródeł finansowania realizacji tych zadań.
W kwestii projektu ustawy o zasadach realizacji planu społeczno-klimatycznego (UC102), który dotyczy głównie samorządów województw i je de facto osłabia, zdecydowano o przekazaniu uwag z uwypukleniem, że konieczne jest dopracowanie roli samorządów województw w tej sprawie i niecentralizowanie zarządzania.
Z kolei pozytywnie Zarząd zaopiniował projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (KO), która doprecyzowuje efektywną realizację budowli przeciwpowodziowych, dodając do listy nową kategorię - zbiorniki, rowy i pompownie pełniące funkcję wspomagającą, ochronę przed powodzią i funkcję retencyjną.
Zdrowotne regulacje
Członkowie Zarządu kierunkowo pozytywnie z uwagami zaopiniowali projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw (UD 234), który rozstrzyga kwestie związane z potwierdzaniem zgonu i jego dokumentowaniem, wychodzą naprzeciw oczekiwaniom samorządów (m.in. wzmocnienie instytucji koronera, z przesądzeniem, że ma to być zadanie wojewody, uregulowanie wydawania aktu zgonu, postępowania ze zwłokami czy rozstrzygnięcie w przypadku martwego urodzenia).
Chociaż Zarząd dobrze ocenił niektóre rozwiązania zaproponowane w projekcie nowelizacji o zmianie ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami oraz niektórych innych ustaw (UD 148), szczególnie te, które stanowią krok w kierunku poprawy dostępności i jakości profilaktycznej opieki zdrowotnej w środowisku szkolnym, to jednak nie wydał pozytywnej opinii. Wprowadzenie nowych rozwiązań, takich jak możliwość świadczenia usług przez położne czy zespoły z udziałem opiekuna medycznego, może znacząco odciążyć system i zwiększyć liczbę placówek objętych opieką. Samorządowcy z miast zgłaszali jednak wątpliwości dotyczące np. pogorszenia profilaktyki dotyczącej stomatologii dzieci i młodzieży (coroczne odnawianie wniosku przez rodziców) czy finansowania. Dlatego reprezentanci miast ustalili, że zaopiniują go pozytywnie dopiero po wprowadzeniu koniecznych według nich korekt.
Pozytywną opinię w sprawie projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego oraz niektórych innych ustaw (UD 274) dotyczącego głównie dzieci i młodzieży, mających orzeczenia o kształceniu specjalnym, uzależniono też od uwzględnienia uwag z miast. Regulacja ta nakłada na samorządy pewne zadania i poszerza zakres podmiotów, które mają stosować w tej sprawie szczególne rozwiązania (przedszkola, specjalne szkoły, specjalne ośrodki wychowawcze i poradnie psychologiczna). Uznano na posiedzeniu w Zduńskiej Woli, że potrzebne jest wsparcie i zmiany, ale jednak bez rekompensaty dla samorządów terytorialnych, Zarząd nie może tego projektu zaopiniować pozytywnie. - To na pewno będzie kosztowało samorządy, bez zagwarantowania pieniędzy i bez kompleksowej reformy nie będziemy w stanie tego zrealizować – podkreślał M. Wójcik. - Trzeba również wziąć pod uwagę gigantyczną zapaść w systemie ochrony zdrowia (dopłata do systemu składkowego wyniesie 50,3 mld zł z budżetu państwa). Prezydentka Kołobrzegu, Anna Mieczkowska zwróciła ponadto uwagę, że czasem opiekunowie kierują się nieracjonalnymi powodami, a nie jakością usług, wybierając placówkę, gdzie dziecko będzie rehabilitowane, a koszty tych decyzji spadają na JST (np. dowozu dziecka).
Przeciwko nadregulacji w kwestii sprzedaży alkoholu
Rozwiązania zaproponowane w projekcie ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Zarząd nazwał nadregulacją i ograniczaniem autonomii JST w tym zakresie. Regulacja przewiduje w niektórych podmiotach całkowity zakaz sprzedaży alkoholu. Chodzi m.in. o stacje paliw, placówki medyczne, zakłady lecznicze, szpitale uzdrowiskowe, sanatoria uzdrowiskowe, przychodnie uzdrowiskowe, zakłady przyrodolecznicze, obiekty sanatoryjne, kawiarnie czy restauracje, znajdujące się w budynkach sanatoryjnych oraz w pomieszczenia innych obiektów, w których udzielane są świadczenia zdrowotne. Prezydenci i burmistrzowie zasiadający w Zarządzie ZMP twierdzili, że taki zakaz może mieć negatywny wpływ na lokalną gospodarkę (utrata miejsc pracy w sektorze gastronomicznym), a także na budżety lokalne (podatki, opłaty za wydawanie zezwoleń). Zdaniem samorządowców, całkowity zakaz sprzedaży alkoholu w godzinach od 6:00 do 22:00 winien być regulowany lokalnie przez JST, uwzględniając specyfikę i charakter danej gminy. Zarząd Związku zaopiniował jednoznacznie negatywnie tę regulację z uwagą, że JST powinny móc wprowadzać również inne ograniczenia poza ustawowo określonymi godzinami.
O rozporządzeniach z uwagami
Zarząd pozytywnie zaopiniował projekt rozporządzenia MFiG w sprawie finansowego wsparcia udzielanego na realizację niektórych przedsięwzięć mieszkaniowych (wprowadza do rządowego programu wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego możliwość sfinansowania budowy i remontu powierzchni zaspokajających potrzeby mieszkaniowe studentów) oraz MZ zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (koło ratunkowe dla tych podmiotów leczniczych, które wprowadziły racjonalną restrukturyzację wewnętrzną zatrudnienia). Natomiast Zarząd zdecydował o przekazaniu uwag do projektu rozporządzenia RM w sprawie zasad gospodarki finansowej Funduszu Pracy (algorytm podziału środków Funduszu powinien uwzględniać pracowników urzędów pracy).
Stanowiska Komisji ZMP
W sprawie projektu zmiany uchwały Rady Ministrów dotyczącej zatwierdzenia Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026, Zarząd wyraził ubolewanie, że zmiany wprowadzone są tak późno. W opinii Zarządu niezbędna jest zmiana ustawy, zawierająca m.in.: odejście od prowadzenia zamówień publicznych w stosunku do większości projektów, doprecyzowanie wysokości dotacji, przekazywanie środków najpóźniej w połowie roku czy centralną listę zakupów.
Zarząd zaakceptował stanowisko Komisji Transportu ZMP (zakończenie preferencji dla pojazdów elektrycznych z dniem 1 stycznia 2026 r.) i Komisji Geodezji i Infrastruktury Informacji Przestrzennej ZMP (nowelizacja rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków w celu ujednolicenie, spójności przepisów. precyzyjnego określenia zakresu i formy udostępniania danych z RCN) oraz zdecydował o przekazaniu do MEN propozycji zmian w systemie oświaty, szczególnie w zakresie działań zaradczych i naprawczych samorządów w kontekście zmian demograficznych, które przygotowała Komisja Edukacji ZMP.
Zarząd przegłosował też projekt uchwały Zarządu ZMP w sprawie zmiany adresu siedziby Związku i Biura Związku. Więcej - TUTAJ.

Przed posiedzeniem odbył się briefing prasowy pod hasłem „Związek dla rozwoju miast i bezpieczeństwa ich mieszkańców”, w którym wzięli udział: Konrad Pokora, prezydent Zduńskiej Woli, Paweł Szewczyk, zastępca prezydenta Zduńskiej Woli, Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca, wiceprezes ZMP oraz Marek Wójcik, pełnomocnik Zarządu ZMP ds. legislacji, sekretarz strony samorządowej KWRiST.
Joanna Proniewicz, rzecznik prasowa ZMP