Z Zarządu ZMP w Dąbrowie Górniczej
Podczas posiedzenia 15 grudnia Zarząd ZMP przyjął stanowisko w sprawie ciągłości działania gminy po wygaśnięciu mandatu wójta w trakcie kadencji oraz oświadczenie w sprawie konsekwencji lekceważenia przepisów prawa przez urzędników rządowych.
Związek_Miast_Polskich_-_PKZ_2023__30_.jpg
fot. Arch. UM Dąbrowa Górnicza

Aby zapewnić ciągłość działania gminy

W Stanowisku w sprawie ciągłości działania gminy po wygaśnięciu mandatu wójta (burmistrza, prezydenta) w trakcie kadencji Zarząd ZMP ocenił jako skandaliczne opóźnienia przy powołaniu przez byłego premiera osób pełniących funkcję organu wykonawczego miast i gmin w miejsce osób wybranych do Sejmu i Senatu RP 15 października. Piętnuje też stosowanie przy tych decyzjach niejednolitych, niemerytorycznych kryteriów, co skutkowało w części przypadków perturbacjami i nieciągłością władzy wykonawczej w trakcie trwania kadencji. Samorządowcy z miast przypominają swoje stanowisko z 14 lutego 2020 roku i domagają się, aby wykorzystać sprawdzone rozwiązanie zawarte w artykule 28g ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i wprowadzić zmianę przepisów w taki sposób, aby wprowadzić zasadę generalną, że prezydenta (wójta, burmistrza) w razie jego nieobecności, zarówno krótkotrwałej jak i tej związanej z wygaśnięciem mandatu, zastępuje jego zastępca i wykonuje zadania z pomocą kierownictwa gminy (innych zastępców, jeżeli są, sekretarza i skarbnika). Natomiast jeżeli nie ma możliwości przejęcia zadań i kompetencji prezydenta przez zastępcę - ustawowo przesądzić powierzenie tych obowiązków w okresie przejściowym sekretarzowi gminy. To w opinii Zarządu Związku najprostszy i najefektywniejszy kierunek zmiany mającej zagwarantować ciągłość działania gminy w przypadku wcześniejszego wygaśnięcia mandatu wójta, praktycznie nierodzący żadnego ryzyka. Podejmując to stanowisko, Zarząd odstąpił od opiniowania projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy – Kodeks wyborczy (druk 75) w tej samej sprawie. Stanowisko w załączeniu.

Przeciwko niedopełnieniu obowiązków przez administrację rządową

Zarząd ZMP w Oświadczeniu w sprawie konsekwencji lekceważenia przepisów prawa przez urzędników administracji rządowej zwrócił uwagę właściwych instancji na przypadki drastycznego nieprzestrzegania należytego i terminowego wykonywanie ustawowych obowiązków przez urzędników pełniących ważne funkcje publiczne w państwie, co w poważny sposób wpłynęło na sytuację dużej liczby naszych obywateli. Chodzi po pierwsze o nieodpowiedzialność byłego Prezesa Rady Ministrów. Mateusz Morawiecki, poprzez nieuzasadnioną i niewytłumaczalną zwłokę w wykonaniu ustawowego obowiązku powołania osób pełniących funkcję organu wykonawczego w gminach, których wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci zostali wybrani do Sejmu i Senatu, spowodował brak ciągłości w funkcjonowaniu kilkunastu urzędów gmin. Naraziło to wielu obywateli na zbędną zwłokę w załatwianiu ważnych dla nich spraw urzędowych, a także uzyskaniu należnych świadczeń. Drugim naruszeniem zasad jest postępowanie kierownictwa PGW Wody Polskie, które z pobudek politycznych sabotowało procedurę zatwierdzania taryf opłat za wodę i ścieki komunalne, lekceważąc przepisy prawa, regulujące tę sferę. Nierzadko kilkuletnia zwłoka w tej procedurze wywołała poważne trudności ekonomiczne w wielu przedsiębiorstwach branży wodociągowo-kanalizacyjnej, przez co znacząco zmniejszył się poziom inwestycji w sektorze. Dlatego Zarząd Związku domaga się natychmiastowego odwołania ze swoich funkcji zarządzających Wodami Polskimi, w tym zwłaszcza wiceprezesa Pawła Rusieckiego. Oświadczenie w załączeniu.

O wyborach samorządowych 2024

Zarząd obradujący w Dąbrowie Górniczej rozmawiał też o przygotowaniach do wyborów samorządowych – inicjatywach oraz propozycjach wspólnych działań. Ustalono, że zadaniem Związku powinno być przede wszystkim promowanie samorządności, działalności ZMP oraz zachęcanie do udziału w tych wyborach, aby podtrzymać entuzjazm i poziom zaangażowania społecznego obywateli z wyborów parlamentarnych. W opinii reprezentantów miast ZMP powinien aktywnie wspierać bezpartyjnych kandydatów, szczególnie tych, którzy się sprawdzili w dotychczasowej działalności nie tylko lokalnej, ale i związkowej (Zarząd, komisje), a także popierać samorządowców, którzy mieli odwagę stanąć w obronie prawa.

Wsparcie pieczy zastępczej do poprawy

W sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej miasta zgłosiły wiele uwag i opinii. Projekt zakłada m.in. zwiększenie dostępności narzędzi wsparcia rodziny, wzmocnienie roli asystenta rodziny, podkreślenie możliwości objęcia opieką asystenta kobiet w ciąży, możliwość tworzenia oddziałów placówek wsparcia dziennego, możliwość łączenia funkcji rodzinnych form pieczy zastępczej z rodzinami opiekuńczymi, zwiększenie wysokości wynagrodzeń dla rodzin zastępczych zawodowych specjalistycznych. Projekt ma jednak kilka kluczowych wad. Na przykład - przy zmniejszeniu liczby rodzin, z którymi asystent rodziny zgodnie z projektem ustawy powinien współpracować, miasta nie będą w stanie zabezpieczyć realnych potrzeb w tym zakresie. Miasta zwracały uwagę, że proponowane zmiany wydają się nieadekwatne do założeń nowelizacji ustawy, która nie tylko rozszerza krąg rodzin korzystających ze wsparcia w formie asystentury rodziny, ale również ma na celu wzmocnienie roli asystenta rodziny. Nie jest zrozumiałe, w jaki sposób sugerowana zmiana miałaby usprawnić pracę asystentów rodziny – zmniejszenie limitu rodzin, z którymi jeden asystent rodziny może w tym samym czasie prowadzić pracę, przy jednoczesnym niewliczaniu do niego liczby rodzin monitorowanych przez asystenta rodziny, których może być maksymalnie 15. To nie stanowi konstruktywnego rozwiązania i nie wydaje się być oparte na racjonalnych przesłankach oraz dotychczasowych doświadczeniach. Generalnie Zarząd stwierdził, że regulacja jest nie do przyjęcia ze względów ekonomicznych, dlatego należy skierować przygotowane do tego projektu uwagi do nowego ministra rodziny i polityki społecznej, z którym będzie trzeba wspólnie wypracować nowe, realne i skuteczne rozwiązania.

O rozporządzeniach z uwagami

Przedstawiciele miast zasiadający w Zarządzie ZMP pozytywnie zaopiniowali projekt rozporządzenia zmieniający rozporządzenie MFiPR ws. wykazu nieruchomości przekazywanego Krajowemu Zasobowi Nieruchomości. Zakres projektowanej zmiany jest niewielki. Dotyczy ujęcia w wykazie nieruchomości informacji o przeznaczeniu nieruchomości ustalonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie jego braku – w profilu funkcjonalnym strefy planistycznej obejmującej nieruchomość w planie ogólnym gminy.

W kwestii projektu rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie świadczeń rzeczowych na rzecz obrony w czasie pokoju zdecydowano się przekazać uwagi z miast. Zaproponowane przepisy projektowanego rozporządzenia zapewniają możliwość nałożenia obowiązku świadczeń rzeczowych na urzędy i instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, a także osoby fizyczne, które polegają na oddaniu do używania posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele przygotowania obrony państwa albo zwalczania klęsk żywiołowych, likwidacji ich skutków oraz zarządzania kryzysowego. Świadczenia rzeczowe mogą być wykonywane na rzecz Sił Zbrojnych, jednostek przewidzianych do militaryzacji oraz jednostek organizacyjnych wykonujących zadania na potrzeby obrony państwa albo zwalczania klęsk żywiołowych, likwidacji ich skutków oraz zarządzania kryzysowego. Projekt aktualizuje i porządkuje realizację przedsięwzięć dotyczących planowania i nakładania obowiązku świadczeń rzeczowych na rzecz obrony oraz zapewnia skuteczny przepływ informacji między organami właściwymi w sprawie świadczeń rzeczowych oraz posiadaczami nieruchomości lub rzeczy ruchomych zobowiązanych do ich wykonania. Reprezentanci miast podkreślali, że proponowane zmiany, ponownie stanowią próbę doraźnej poprawy ww. sytuacji, po raz kolejny bez szerszej analizy wprowadzania rozwiązań systemowych i powiązania wszystkich systemów bezpieczeństwa państwa, w tym przypadku militarnego i pozamilitarnego. W projekcie nie wprowadzono również zmian związanych z tworzeniem środowiska współpracy podmiotów prywatnych z podmiotami publicznymi.

Opiniując projekty ustaw o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła (druk 72) wraz z autopoprawką, Zarząd z satysfakcją przyjął, że wieloletnie starania o objęcie obiektów sportowych (basenów) tym wsparciem przyniosło efekt. To dobra zmiana.

Joanna Proniewicz, rzecznik prasowa ZMP

Wszystkie projekty ustaw i rozporządzeń znajdują się TUTAJ.

Załączniki:
Stanowisko Zarządu ZMP w sprawie w sprawie ciągłości działania gminy po wygaśnięciu mandatu wójta (burmistrza, prezydenta) w trakcie kadencji
Oświadczenie w sprawie konsekwencji lekceważenia przepisów prawa przez urzędników administracji rządowej

POZOSTAŁE ARTYKUŁY