Stanowisko ZMP w sprawie projektu nowelizacji ustawy okołobudżetowej (druk 3323)
Związek nie kwestionuje potrzeby dodatkowego zasilania gmin wiejskich oraz ma­łych miast. Uważamy jednak, że nie może to się odbywać kosztem średnich i du­żych miast - takie stanowisko przyjęto podczas posiedzenia Zarządu ZMP w Tychach.
logo-zmp-2.jpg

Stanowisko Związku Miast Polskich

w sprawie projektu nowelizacji ustawy okołobudżetowej (druk 3323)

Od kilku lat trwa spadek dochodów JST z udziału w podatku PIT. W roku bieżącym udział ten wy­nosi łącznie 51,7 mld zł, podczas gdy bez trwających od 2019 r. zmian w prawie wyniósłby 81,8 mld zł (wg ostrożnie szacowanej linii trendu - wykres):

2. Od kilku lat rząd zasila jednostki samorządu terytorialnego dodatkowymi środkami, określa­nymi jako „rekompensata ubytków”. Środki te:

a) nie rekompensują znacznej części ubytku,

b) skierowane są nie tam, gdzie wystąpiły największe ubytki.

    Każdorazowo, arbitralnie i nietransparentnie ustalany sposób podziału przekazywanej kwoty nie jest z nikim konsultowany, co jest sprzeczne z art. 9 ust. 6 ratyfikowanej przez Polskę EKSL.

    3. Związek Miast Polskich nie kwestionuje potrzeby dodatkowego zasilania gmin wiejskich oraz ma­łych miast. Uważamy jednak, że nie może to się odbywać kosztem średnich i du­żych miast, ponie­waż nikt nie zmniejszył puli zadań realizowanych przez te miasta. Środki te po­winny pochodzić z innych źródeł, przede wszystkim z szybko rosnących wpływów budżetu państwa z podatku VAT.

    4. Przytoczone poniżej dane pokazują wielkość niedoboru i skalę przesunięć pomiędzy różny­mi kategoriami JST w poprzednich latach:

    5. Niesprawiedliwe zasady podziału dodatkowych środków, przewidzianych na r. 2023, zawarte w pro­jekcie ustawy (druk nr 3233), powodują kolejne transfery pomiędzy JST (tabela) W ich efekcie pełną lub nadmiarową rekompensatę otrzyma połowa gmin wiejskich, 23% gmin miejsko-wiej­skich, 9% powiatów, 7,5% gmin miejskich i 3% miast na prawach powiatu. Warszawa otrzyma 4,7% ogrom­nego ubytku w dochodach z PIT, a gmina wiejska Przytuły – 535% ubytku.

    W związku z powyższym domagamy się:

    a) zwiększenia kwoty dodatkowych środków do rzeczywiście rekompensujących ubytki (tzn. 30,1 mld zł w roku 2023), 

    b) sprawiedliwych zasad ich podziału, zapewniających realną rekompensatę utraconych docho­dów (według propozycji wypracowanej przez 5 korporacji ze Strony Samorządowej KWRiST).

      Należy zaznaczyć, że ubytek w dochodach JST z podatku PIT wyniesie w 2024 r. już ponad 40 mld zł.

      Tychy, 16 czerwca 2023 r. 

      (-) Zygmunt Frankiewicz

      PREZES ZWIĄZKU

      Załączniki:
      Stanowisko Związku Miast Polskich w sprawie projektu nowelizacji ustawy okołobudżetowej (druk 3323)


      POZOSTAŁE ARTYKUŁY