Przekazanie w trybie nagłym, bez żadnej konsultacji ze środowiskiem samorządowym, zadania zleconego – wypłaty dodatku węglowego na podstawie pośpiesznie, niedbale przygotowanych i doraźnie uchwalonych przepisów – powoduje ogromne problemy.

Wynikają one z:

  1. fatalnej jakości ustawy,
  2. braku środków na wypłaty (dotychczas nie przekazano żadnych dotacji na to zadanie).

Ad. 1. Naprawianie błędów

Wkrótce po uchwaleniu ustawy okazało się, że wymaga ona natychmiastowego poprawienia, przede wszystkim dla uszczelnienia procesu. Ustawę już zmieniono w Sejmie, ale Senat wprowadził poprawki, które czekają na rozpatrzenie przez Sejm. Potem niezbędny jest podpis Prezydenta. Zakładając maksy­malną sprawność tych działań należy mieć nadzieję na szybkie wejście w życie zmian. W ramach ratunkowej nowelizacji wprowadzono przepis, który wprowadza możliwość wypłacania dodatku w terminie dwóch miesięcy od prawidłowego złożenia wniosku, tyle że rozwiązanie to wejdzie w życie już po 17 września br., a więc po terminie wynikającym z aktualnego stanu prawnego.

Faktyczny, choć ułomny stan prawny wymaga od nas wypłacania dodatków, ale rząd apeluje, by zaczekać na wejście w życie korekty złych przepisów, stawiając organ wykonawczy gminy i jego służby w trudnym położeniu prawnym i społecznym.

Aby ułatwić podejmowanie tych działań zgodnie z prawem, Związek zamówił w partnerskiej Kancelarii prawnej wzór pisma, jaki w tej sytuacji należy kierować do wnioskodawców, którzy oczekują na dodatek w najbliższych dniach (w załączeniu).


Ad 2. Finansowanie

Art. 49 ust. 5 ustawy o dochodach j.s.t. stanowi, że: „Dotacje celowe, o których mowa w ust. 1, powinny być przekazywane w sposób umożliwiający pełne i terminowe wykonanie zlecanych zadań.” Z orzecznictwa wynika, że wydatkowanie środków na niezaplanowane w budżecie, nagle nałożone zadania, nie powinno mieć miejsca przed otrzymaniem dotacji na ten cel. Regionalne izby obrachun­kowe – nawet w odniesieniu do zaplanowanych zadań zleconych – wskazują, że j.s.t. powinny otrzymy­wać z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację zadań zleconych, a w przepisach nie przewidziano możliwości planowania i finansowania tych zadań ze środków własnych j.s.t.

Miasta sygnalizują, że dotychczas nie otrzymały żadnych środków na nowe zadanie. Proponujemy, by:

  1. stanowczo wnioskować do wojewodów o przekazanie dotacji, na podstawie złożonych już wniosków,
  2. w przypadku nieotrzymania środków wystarczających na wypłatę dodatków informować wnioskodawców o przyznaniu dodatku z jednoczesną informacją o tym, że wypłata nastąpi natychmiast po otrzymaniu dotacji z budżetu państwa; wzór takiego pisma przedstawimy niebawem.

Ze swej strony wystąpimy do KR RIO o informację w sprawie możliwości wydatkowania z budżetu j.s.t. środków na niezaplanowane zadanie zlecone przed otrzymaniem dotacji w wysokości zapewniającej ich wykonanie.

Biuro ZMP