Związek szybszy od unijnej prezydencji
Już we wstępnym stanowisku w sprawie polskiego projektu KPO przedstawiciele Związku sygnalizowali podczas wysłuchań publicznych brak integracji Planu z innymi programami unijnymi na nową perspektywę.
kpo1.jpg

Zarząd podkreślił to również w stanowisku z 6 kwietnia br. (w załączeniu). 

Obecna prezydencja Unii Europejskiej także dostrzegła ten problem w wielu państwach członkowskich, które łatwiej i szybciej mogą sięgnąć po środki z Funduszu Odbudowy niż z innych funduszy unijnych. A wymóg integracji działań istnieje…

Prezydencja portugalska przygotowała w tej sprawie dokument ramowy[1], który 18 maja br. był przedmiotem obrad ministrów odpowiedzialnych w krajach członkowskich za politykę spójności. Spotkanie poprzedził następujący komunikat:
Ministrowie UE odpowiedzialni za politykę spójności spotkają się we wtorek 18 maja na wideokonferencji, aby omówić sposoby maksymalizacji synergii i komplementarności między polityką spójności a krajowymi planami odbudowy i odporności.

W swoim dokumencie ramowym prezydencja portugalska w Radzie UE stwierdza, że ​​Instrument Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) obejmuje „filary” wspierające spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną. W związku z tym państwa członkowskie są zobowiązane do wspierania synergii i promowania ścisłej koordynacji między krajowymi planami odbudowy i odporności (KPRP) a programowaniem w ramach polityki spójności.

Jednak w praktyce spójność nie wydaje się być głównym celem krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności, jak twierdzi, z różnych powodów (skala inwestycji, kwalifikowalność, harmonogram i zdolność absorpcyjna). Jednym z punktów spornych jest to, że niektóre inwestycje są finansowane w ramach instrumentu w pierwszej części okresu programowania, a następnie w ramach polityki spójności.

Stwarza to problemy w zakresie absorpcji, a państwa członkowskie zastanawiają się, czy łatwiej jest absorbować środki według kryteriów związanych z realizacją celów w zakresie Instrumentu w porównaniu z tradycyjną metodologią polityki spójności. Priorytetyzacja działań krajowych w ramach Instrumentu może zmniejszyć skuteczność programowania i wdrażania finansowania w ramach polityki spójności na lata 2021-2027. Mogłoby to potencjalnie prowadzić do dalszych opóźnień i trudności w absorpcji środków w ramach polityki spójności. W związku z tym prezydencja portugalska zwraca się do ministrów o określenie, w jaki sposób Instrument i polityka spójności mogą najlepiej wspólnie przyczyniać się do spójności gospodar­czej, społecznej i terytorialnej oraz także w jaki sposób można zwiększyć maksymalnie synergię i komplementarność między krajowymi planami naprawy i odporności a polityką spójności na poziomie operacyjnym.”


Na podstawie naszych doświadczeń Związek mógłby podsunąć unijnej prezydencji jeszcze kilka dobrych rad…

[1] w załączeniu tekst angielski (dla zainteresowanych).

Załączniki:
Tekst w języku angielskim
Stanowisko ZMP w sprawie KPO z 6 kwietnia br.


POZOSTAŁE ARTYKUŁY