Szwajcarski sukces oparty o kształcenie zawodowe. Relacja i zapis wideo seminarium FRL
Szwajcarski model doradztwa i szkolenia zawodowego oraz wzmacniania przedsiębiorczości był tematem seminarium Forum Rozwoju Lokalnego.
grafika_2.jpg
fot. Johanna Aebi, Young Enterprise Switzerland

Kolejne Forum, zorganizowane w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast, nosiło tytuł „Kształcenie zawodowe dla rozwoju gospodarczego miast. Szwajcarski model doradztwa i szkolenia zawodowego oraz wzmacniania przedsiębiorczości”.

Szkolenie zawodowe uczniów i kształcenie ustawiczne to podstawa szwajcarskiego sukcesu jeżeli chodzi o rozwój rynku pracy. Ten model pozwala młodym ludziom zdobywać wiedzę techniczną potrzebną do życia zawodowego. Z drugiej strony kształcenie ustawiczne pozwala na doskonalenie umiejętności, które umożliwiają dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb. – Takie podejście wzmacnia innowacyjność i spójność społeczną w Szwajcarii. Opiera się to o bliską współpracę między szkołami, pracodawcami i władzami publicznymi – podkreślała podczas spotkania Maren Kornmann, liderka projektu w Enco-Urbaplan w Szwajcarii.

Podstawą sukcesu gospodarczego Szwajcarii są małe i średnie przedsiębiorstwa. Ich konkurencyjność opiera się w dużym stopniu o system kształcenia przyszłych pracowników poprzez szkoły zawodowe i system praktyk dla uczniów. Firmy poszukują wykwalifikowanych specjalistów, dlatego chętnie uczestniczą w ich szkoleniu zwłaszcza, że praktykanci w większości zawodów wytwarzają więcej niż kosztują. Są opłacalni dla firm, a dodatkowo - jak pokazują badania - im więcej młodych ludzi kończy kształcenie zawodowe, tym niższa jest wśród nich stopa bezrobocia.

Szwajcarzy wiedzą, że aby przyciągać młodzież do szkół zawodowych, trzeba postawić na trzy filary. Pierwszy z nich to opłacalność, o której już wspomniano. Drugi - to widoczność. Szkoły zawodowe muszą pozytywnie zaistnieć w świadomości uczniów; muszą jawić się jako te, które rzeczywiście mogą wpłynąć na przyszłość młodych ludzi, a dobrze wybrane mogą zadecydować o osiągnieciu przez nich w przyszłości sukcesu

Trzecim filarem jest łatwa dostępność. Zaprezentowany podczas seminarium program dla uczniów Lehrberufe Live! (zawody rzemieślnicze na żywo!) ma na celu pokazanie młodym ludziom różnorodności zawodów i staży, na przykład za pomocą transmisji wideo z pracy specjalistów czy filmów prezentujących szkolących się w 200 zawodach praktykantów. Stworzony w ramach programu czatbot Lehrberufe Live! z integracją wideo odpowiada na pytania młodych ludzi dotyczące wyboru zawodu i wyświetla filmy. Typowe pytania zadawane przez młodych użytkowników to: „Pokaż mi filmy o zawodach związanych z naturą”, „Pokaż mi filmy o zawodach związanych z obróbką drewna”, „Pokaż mi filmy o zawodach związanych z przemysłem”. Chatbot działa w 27 językach.

- W dziedzinie, która nas dzisiaj gromadzi, przykład szwajcarski jest szczególnie inspirujący, a atuty szwajcarskiego systemu są najważniejszymi deficytami polskiego systemu edukacyjnego rozumianego jako długotrwały proces, a nie tylko obejmujący edukację szkolną – powiedział podczas seminarium Andrzej Porawski, dyrektor Biura ZMP.- Do naszego systemu prawnego zostały wprowadzone mechanizmy powiązania edukacji z potrzebami rynku pracy, tyle że one nie działają lub działają nie w taki sposób, jak powinny. Również podejście do edukacji przez całe życie jest w naszym kraju niewystarczające, ponieważ bardzo mało jest miejsc i programów, w ramach których takie kształcenie może być realizowane.

Dlatego Związek zorganizował seminarium właśnie poświęcone tej tematyce uznając, że doświadczenia szwajcarskie dla polskich miast mogą być przydatne i inspirujące.

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacjami pokazanymi podczas spotkania oraz do obejrzenia zapisu wideo całego seminarium. Dzięki niemu można dowiedzieć się, jak wygląda struktura szwajcarskiego systemu kształcenia zawodowego (system dualny, współpraca między szkołami, przedsiębiorstwami i sektorem publicznym), jaką rolę odgrywają w nim rząd i samorządy oraz organizacje świata pracy, w jaki sposób struktura ta zapewnia ścisłe powiązanie między kształceniem a rynkiem pracy oraz w jaki sposób kształcenie zawodowe przekłada się na zapewnienia wykwalifikowanej siły roboczej i konkurencyjności gospodarczej Szwajcarii. Prelegenci ze Szwajcarii opowiedzieli także o tym, jak organizacja przedsiębiorców, współpracująca ze szkołami i samorządami, pomaga uczniom w wyborze zawodu czy też staży zawodowych oraz jak promuje i prezentuje młodym ludziom różne zawody.

Było to już szóste seminarium FRL organizowane w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast. Celem Programu jest podnoszenie jakości życia mieszkańców średnich miast tracących funkcje miejskie oraz zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych pomiędzy miastami polskimi i szwajcarskimi.

Załączniki:
Program seminarium
Rozwój kwalifikacji w Szwajcarii – dążenie do doskonałości w kształceniu i szkoleniu zawodowym
Przewaga konkurencyjna wynikająca z kształcenia zawodowego – dla przedsiębiorstw, regionów i pracowników
Umiejętności przydatne w życiu: jak YES wzmacnia ducha przedsiębiorczości i inicjatywę
Edukacja dla przyszłości: jak zrównoważone i ustawiczne kształcenie przyczynia się do rozwoju miast i pracowników


POZOSTAŁE ARTYKUŁY