Świnoujście - Podwodny tunel otwarty
30 czerwca otwarto tu najdłuższy tunel podwodny w Europie. Tunel pod Świną połączy dwie części Świnoujścia położone na wyspach Uznam i Wolin. Łączna wartość inwestycji wyniosła 191,5 mln euro (dofinansowanie z UE - 162,3 mln euro, reszta - miasto).
Tunel_1.jpg
fot. www.swinoujscie.pl

W samo południe do podwodnej betonowej rury, jako pierwsi weszli oficjalni goście, przedstawiciele władz miasta i regionu Zachodniopomorskiego. Na uroczystość zaproszeni zostali euro parlamentarzyści, samorządowcy przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz wykonawcy inwestycji najdłuższej w Polsce podwodnej przeprawy drogowej.

Podczas oficjalnej uroczystości otwarcia tunelu w Świnoujściu wicepremier Jarosław Kaczyński powiedział, że tunel pod Świną jest „inwestycją potrzebną” i wszystkie regiony Polski muszą się rozwijać oraz dążyć do najwyższego poziomu. - Tunel w Świnoujściu to doskonały przykład na to, jak polityka spójności faktycznie zmienia życie ludzi. Mieszkańcy Świnoujścia i Polski czekali na ten tunel od 70 lat. Wreszcie UE udzieliła wsparcia temu przedsięwzięciu – powiedziała, zacytowana w oficjalnym komunikacie, komisarz do spraw spójności i reform Elisa Ferreira. - Jest doskonałym przykładem udanej współpracy UE z miejscowymi samorządami, ponieważ współfinansowanie projektu zostało zapewnione z budżetu miasta. Polska, podobnie jak inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, nadal potrzebuje inwestycji w infrastrukturę drogową, a polityka spójności służy wsparciu właśnie takich projektów - dodała Ferreira.

Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz zaznaczył, że „30 czerwca 2023 r. to dzień historyczny, kiedy nasze wyspy Uznam i Wolin w sposób trwały uzyskały stałe połączenie”. Tunel ma 1,44 km długości i połączy dwie części miasta Świnoujście położone na wyspach Uznam i Wolin. W każdym kierunku zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Podróż pod Świną będzie trwać zaledwie 2–3 minuty. Koszt budowy tunelu pod Świną, miedzy wyspami Wolin i Uznam, to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej z funduszy polityki spójności. Resztę dołożyło z własnego budżetu miasto Świnoujście.

Z inwestycji będą korzystać mieszkańcy oraz turyści, których corocznie w Świnoujściu jest około 2,5 mln. Tunel ułatwi również transport między Polską a Niemcami oraz stworzy nowe możliwości dla inwestycji i tworzenia miejsc pracy w regionie. Oprócz budowy tunelu w Świnoujściu zaplanowano też modernizację infrastruktury drogowej, budowę nowych dróg dojazdowych i skrzyżowań.

Źródło Serwis Samorządowy PAP

43.847 pojazdów przejechało przez tunel pod Świną od chwili jego otwarcia w piątek 30 czerwca 2023 r. o godzinie 20.15 do dziś (poniedziałek 2 lipca 2023 r.), do godziny 10.00. Zdjęcia są dostępne na stronie miasta - https://www.swinoujscie.pl/pl/...


POZOSTAŁE ARTYKUŁY