Będzie nowa „kilometrówka”
Uaktualnienie stawek ryczałtu za korzystanie z prywatnych samochodów do celów służbowych zapowiedział wiceminister infrastruktury, Rafał Weber na spotkaniu z przedstawicielami strony samorządowej 9 czerwca br. Wkrótce ustawa i rozporządzenie
cars-g84afd9af0_640.jpg
fot. Pixabay

Na specjalnym, dodatkowym spotkaniu przedstawicieli Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu KWRiST przedstawiciele strony samorządowej po raz kolejny zaapelowali do wiceministra Webera o podniesienie stawki ryczałtu za użytkowanie prywatnych samochodów pracowników do podróży służbowych. 

Obecna stawka nie była podnoszona od 20 lat i jest nieadekwatna do ponoszonych wydatków na paliwo, które tylko w ostatnich miesiącach gwałtownie podrożało. Stawkę ryczałtu, tzw. kilometrówkę reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z... 2002 roku w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

Obecnie tzw. kilometrówka wynosi:

- 0,5214 zł dla samochodów z silnikiem o pojemności skokowej do 900 cm3;
- 0,8358 zł dla samochodów z silnikiem o pojemności skokowej powyżej 900 cm3.

Jak mówi Marek Wójcik, pełnomocnik Zarządu Związku Miast Polskich ds. legislacji największy problem jest w niewielkich miastach i gminach, zwłaszcza tych, gdzie nie ma aut służbowych. I dodaje, że w miastach już dzisiaj zdarzają się sytuacje, że pracownicy rezygnują z umów z pracodawcą na korzystanie z samochodów prywatnych do celów służbowych, bo ryczałt nie pokrywa kosztów paliwa i eksploatacji pojazdu.

Będzie nowa, wyższa stawka
Wiceminister Weber przekazał informację, że resort infrastruktury przygotowuje odpowiednie zmiany ustawowe, za którymi pójdzie zmiana rozporządzenia wykonawczego, w którym znajdzie się nowa, adekwatna do ponoszonych kosztów stawka ryczałtu. Co ważne, zmiana stawki jest już uzgodniona z ministrem finansów. Zarówno projekt ustawy, jak i rozporządzenia są już na finiszu i wkrótce zostaną przekazane do konsultacji.

Novum jest fakt, że nie będzie już różnicowania stawki w zależności od mocy silnika samochodu. Zostanie też uzupełniony katalog pojazdów o samochody hybrydowe i elektryczne. To oznacza, że bardziej będzie się opłacało korzystać z nowoczesnych, bardziej ekologicznych pojazdów (jako że są tańsze w użytkowaniu), co może dodatkową zachętą do wyboru tych samochodów.

hh


POZOSTAŁE ARTYKUŁY