Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 - Apel do miast o jego wsparcie i promocję
ZMP zachęca miasta do szerokiej kampanii informacyjnej o telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111, w szczególności w szkołach, bibliotekach, miejskich ośrodkach sportu i rekreacji oraz instytucjach kultury.
Telefon_zaufania_dla_dz_i_mł.jpg

W związku z narastającym kryzysem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, na swoim ostatnim posiedzeniu 18 września br. Komisja Praw Człowieka i Równego Traktowania ZMP sformułowała Apel do Miast o wsparcie funkcjonowania telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111, prowadzonego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Samorządowcy uważają, że w obecnej trudnej sytuacji, w jakiej coraz częściej znajdują się młodzi ludzie, niezbędnym jest szerokie informowanie dzieci o dostępnej pomocy.

Przypomnijmy, że Ministerstwo Edukacji i Nauki usunęło ze swojej strony informacje o telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111, podjęło też kroki, by link do strony telefonu nie był zamieszczany w podręcznikach szkolnych.

Telefon 116 111 został powołany decyzją MSWiA i UKE w 2008 r. i powierzony Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Jego uruchomienie jest wypełnieniem obowiązku wynikającego z członkostwa Polski w Unii Europejskiej.

Od początku działania telefonu, konsultanci odebrali ponad 1,4 miliona telefonów, odpisali na blisko 100 tysięcy wiadomości. Podjęli ponad 4,7 tysiąca interwencji w sytuacji zagrożenia zdrowia i/lub życia dziecka. W pierwszej połowie 2023 roku takich interwencji przeprowadzili 497. Telefon w języku polskim działa w trybie 24/7, w języku ukraińskim jest dostępny w godzinach 14:00-24:00. Obecnie jest w całości finansowany przez indywidualnych darczyńców i podmioty prywatne.

Pomocy w telefonie udzielają wykwalifikowani specjaliści lub przeszkoleni stażyści pod stałą superwizją doświadczonych konsultantów.

Pozbawienie dzieci informacji o numerze telefonu 116 111 to ryzyko, że ze swoimi problemami zostaną zupełnie same i stanowi działanie na ich szkodę 

– piszą w Apelu członkowie Komisji Praw Człowieka i Równego Traktowania ZMP.

Zachęcamy do prowadzenia szerokiej kampanii informacyjnej o telefonie 116 111, w szczególności w szkołach, bibliotekach, miejskich ośrodkach sportu i rekreacji oraz instytucjach kultury. 

Więcej informacji


POZOSTAŁE ARTYKUŁY