![](https://prod-zmp.s3.pl-waw.scw.cloud/uploads/post/image/11666/thumb_1_3_2024-07-17_104955.jpg?X-Amz-Expires=600&X-Amz-Date=20240727T091919Z&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=SCWNS07DYNDXX7TN9XNZ%2F20240727%2Fpl-waw%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Signature=9bddea726b8c977436be0bb26d066b6bf6951b3ad2c825776bf18cd0370c55a2)
![logo-zmp-2.jpg](https://prod-zmp.s3.pl-waw.scw.cloud/uploads/post/image/10655/display_logo-zmp-2.jpg?X-Amz-Expires=600&X-Amz-Date=20240727T091919Z&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=SCWNS07DYNDXX7TN9XNZ%2F20240727%2Fpl-waw%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Signature=444f8b7189dcd203e14eed88cd1f197603cfe3ff9ba6cc850871bc3af908cd9f)
W piśmie z 18 maja 2023 r. do dr. hab. Sebastiana Skuzy i dr Krzysztofa Żuka, współprzewodniczących Zespołu Finansów Publicznych KWRiST, dyrektor Biura ZMP, Andrzej Porawski przekazał dwa postulaty Związku wymagające pilnego uwzględnienia.
Po pierwsze - jest to zwiększenie proponowanej przez resort finansów kwoty dofinansowania dochodów bieżących JST do co najmniej takiej, jaka została wyasygnowana w roku ubiegłym (13,7 mld zł). Jest to uzasadnione rosnącymi ubytkami dochodów z udziału JST w PIT, dodatkowo powiększonymi przez zaobserwowany w roku 2022 odpływ podatników z części rozliczanej wg skali (wykonanej w roku ubiegłym w 72,64 % planu, kwotowo mniej o 14,8 mld zł) do części ryczałtowej (wykonanej w ub. roku w 176 % planu, kwotowo więcej o 11,5 mld zł), w której JST nie mają udziału. W załączeniu dane i wykresy obrazujące skalę zmian podatkowych w ub. roku). Oczywiście zjawisko to utrzyma się w roku bieżącym, co wynika z planu zawartego w budżecie państwa (patrz tabela). Obserwowane w I kwartale br. wykonanie wpływów z podatku PIT jest dodatkowo niekorzystnie pogłębione w części objętej udziałami JST ze względu na dokonywane zwroty.
![](/uploads/picture/picture/4005/display_Clipboard01.jpg)
Drugi postulat to uchwalenie jeszcze w tej kadencji zmiany ustawy o dochodach JST, obejmującej objęcie udziałami JST także części ryczałtowej podatku PIT, zapowiadanej przez resort i premiera w ostatnim czasie. Nie przywróci to wprawdzie ubytków, jakie spowodował przepływ podatników PIT z grupy, w której JST mają udziały, do grupy, w której udziały ma tylko budżet państwa, ale pozwoli zlikwidować tę niesprawiedliwość przynajmniej od początku roku 2024. W załączeniu opracowany na zlecenie Związku stosowny projekt ustawy, merytorycznie tożsamy z projektem zgłoszonym przez niedawno przez Prezydenta M. St. Warszawy.