Komunikat nr 2 w sprawie powoływania struktur koordynujących pomoc dla uchodźców
W miastach, w których nie powołano jeszcze struktur odpowiedzialnych za wsparcie społeczności ukraińskiej, rekomendujemy powołanie koordynatora/pełnomocnika/zespołu ds. uchodźców.
Ukraina-flaga.jpg
fot. pixabay.com

Komunikat nr 2 Dyrektora Biura ZMP 
w sprawie powoływania struktur koordynujących pomoc dla uchodźców

W związku z eskalacją działań wojennych na Ukrainie możliwy jest znaczny wzrost fali uchodźców z tego kraju. Polskie miasta i gminy muszą się przygotować na tę wciąż niepewną sytuację. Zakładamy, że wszystkie władze i służby samorządowe, zgodnie ze swoimi kompetencjami, przygotowują się na zwiększony zakres zadań i potrzeb oraz pojawiające się sytuacje kryzysowe.

Związek Miast Polskich w miarę swoich możliwości, będzie gromadzić i przekazywać miastom najważniejsze informacje oraz wspierać wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk przydatnych w rozwiązywaniu na bieżąco trudnych sytuacji i deficytów.

1. W miastach i gminach, w których nie powołano jeszcze struktur odpowiedzialnych za wsparcie społeczności ukraińskiej, rekomendujemy ustanowienie czy powołanie koordynatora /pełnomocnika / zespołu ds. uchodźców i – w miarę możliwości – utworzenie stanowiska /punktu informacyjnego dla Ukraińców. Struktury te powinny dysponować podstawowymi informacjami i narzędziami przydatnymi dla uchodźców oraz osób i instytucji pomocowych (tłumacz języka ukraińskiego, sprawny sprzęt szybkiej komunikacji, sieć niezbędnych przy­datnych kontaktów, zestaw podstawowych informacji i kluczowe kompetencje).

Zachęcamy też do nawiązania kontaktu z członkami ukraińskiej diaspory w Państwa mieście oraz wspólnego poszukiwania i realizowania skutecznej pomocy w rozwiazywaniu jej problemów.

2. Równocześnie prosimy o utrzymywanie bieżących kontaktów ze swoimi partnerskimi miastami i gminami (hromadami) na Ukrainie i gromadzenie oraz przekazywanie informacji o zgłaszanych przez nich potrzebach. Nasi pracownicy, od lat współpracujący z Ukraińskimi Przy­jaciółmi, są do­stępni dla samorządów ukraińskich i polskich pod numerem telefonu: +48-663-232232 i adresem e-mail: ukraina@zmp.poznan.pl. Strona rządowa zapowiada utworzenie centralnej formy koordy­nacji tej pomocy humanitarnej (zbieranie i publikowanie informacji o potrzebach oraz zbieranie odpowiedzi na te potrzeby z miast, parafii, organizacji społecznych itp.). Centralizacja ma na celu zorganizowanie w jakiś sposób przekazywania tej pomocy na Ukrainę. Tym niemniej rząd już teraz wskazuje, że jedyna możliwa droga będzie zapewne tylko poprzez wyspecjalizowane organizacje pozarządowe, mające doświadczenie w przeka­zywaniu pomocy humanitarnej za granicę.

3. Strona rządowa poinformowała, że jest w trakcie przygotowywania różnych form wsparcia i opieki dla uchodźców: w zakresie zakwaterowania (wraz z samorządami), opieki socjalnej, medycznej, a nawet ofert pracy. Między innymi mają być zorganizowane punkty recepcyjne w całej Polsce. Jest to wczesna faza prac i nie ma jeszcze konkretów.

4. Zwracamy uwagę, że możliwe jest wzajemne wsparcie między polskimi miastami w zakresie pomocy uchodźcom (art. 10 ust. 2 usg). Możliwe jest także wykorzystanie na te cele 0,5% rezerwy kryzysowej, którą każde miasto ma w budżecie. Negocjujemy z rządem szybką zmianę przepisów w zakresie możliwości szybkiego wydatkowania środków (Pzp), a także przeznaczania ich bezpośrednio na pomoc uchodźcom (osobom z takim statusem).

* * *

Uprzejmie prosimy o wypełnienie załączonego formularza oraz podanie adresów email i telefonów kontaktowych do struktur w Państwach miastach, które są odpowiedzialne za sprawy uchodźców. Prosimy także o podanie w formularzu informacji na temat znanych już teraz, podstawowych potrzeb miast w zakresie pomocy dla uchodźców, które wymagają wsparcia ze strony ZMP lub innych naszych miast. Związek podejmie się koordynacji działań między miastami, aby wesprzeć te, które będą najbardziej obciążone.

Formularz


(-) Andrzej Porawski

Dyrektor Biura Związku Miast Polskich

Poznań, 25 lutego 2022 r.

Załączniki:
Komunikat nr 2 - PDF


POZOSTAŁE ARTYKUŁY