Z Komisji Transportu ZMP
Ponieważ trwa procedura opiniowania kolejnej wersji projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, swoje stanowisko wypracowała Komisja Transportu ZMP.
kom_transportu-3.jpg

Podczas zdalnego posiedzenia przeprowadzonego 24 sierpnia br. Komisja Transportu Związku Miast Polskich przyjęła stanowisko w sprawie kolejnej wersji projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych i niektórych innych ustaw (wersja z dnia 28.06.2021 r.).

Mając na uwadze stale pogarszającą się z uwagi na trwającą pandemię sytuację finansową wielu jednostek samorządu terytorialnego, jak również z uwagi na nieuwzględnienie wcześniej zgłaszanych uwag w zakresie zmiany wysokości udziału procentowego pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym użytkowanych w obsługującym je urzędzie oraz wykorzystywanych do realizacji zadań publicznych z wyłączeniem publicznego transportu zbiorowego, Komisja postuluje zmianę terminu, w którym wartości te powinny zostać osiągnięte z obecnie wskazanego roku 2022 na rok 2023. Pozwoliłoby to na uwzględnienie przy zakupie pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym możliwości ubiegania się przez samorządy o dofinansowanie w ramach konkursów, które NFOŚiGW dopiero planuje ogłosić.

Zdaniem przedstawicieli miast pracujących w Komisji, niezrozumiałe jest wykreślenie z projektu ustawy regulacji odnoszących się do „stref czystego transportu”, uzgodnionych uprzednio ze stroną samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w lutym br. Zawierały one szereg kompromisowych rozwiązań, mających na celu ułatwienie ustanawiania takich stref. Komisja zarekomendowała Zarządowi ZMP wystąpienie z wnioskiem o przywrócenie tamtych zapisów.

Ponadto, uwzględniając obiektywne trudności we wdrażaniu „stref czystego transportu” zarekomendowała wystąpienie z postulatem o uzupełnienie projektu ustawy o zapisy umożliwiające samorządom stopniowe wprowadzanie stref ograniczenia ruchu wg. norm emisji spalin, a także dodanie stosownych regulacji odnośnie oznaczania za pomocą naklejki umieszczanej na szybie pojazdów spełniających poszczególne normy.

Mając również na uwadze trwające w wielu miastach przygotowania do wprowadzenia do obsługi linii komunikacyjnych autobusów zasilanych wodorem, Komisja zwraca uwagę na kwestię przyszłej ceny tego paliwa dla transportu publicznego. Warto już teraz podkreślać, że czynnik ten ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia zakładanej efektywności ekonomicznej tego przedsięwzięcia i jako taki powinien być objęty systemowym wsparciem, podobnie jak ma to miejsce w przypadku dotacji udzielanych na zakup takich autobusów.

O projekcie nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych będzie dyskutował Zarząd ZMP na posiedzeniu 27 sierpnia br.


POZOSTAŁE ARTYKUŁY