Spotkanie w sprawie „Programu budowy 100 Obwodnic”
Blisko stu samorządowców wzięło udział w zorganizowanym z inicjatywy ZMP spotkaniu z wiceministrem Rafałem Weberem na temat rządowego programu budowy za blisko 28 mld zł stu obwodnic.
Transport
729x308.jpg

Samorządowcy mogli w ponad 2-godzinnej rozmowie z wiceministrem infrastruktury, Rafałem Weberem, odpowiedzialnym za realizację „Programu budowy 100 Obwodnic” wyjaśnić wątpliwości i zadać pytania dotyczące kwalifikowania zadań do programu, możliwości zmian w tym zakresie czy szans na budowę kolejnych obwodnic, które ich zdaniem powinny zostać zrealizowane w nieodległej przyszłości.

Najwięcej pytań dotyczyło tych inwestycji, które nie znalazły się w puli stu obwodnic przeznaczonych do realizacji w ciągu najbliższych 10 lat. W tej chwili na liście rezerwowej są 53 zadania, ułożone alfabetycznie. Samorządowcy chcieli wiedzieć, jaką mają one szansę na budowę i jakie będą kryteria wyboru.

Zdaniem ministra Webera z oszczędności na przetargach (a pierwsze przetargi już zostały rozstrzygnięte), uda się wybudować kolejne obwodnice. Jednak program jest na razie w początkowej fazie realizacji, stąd trudno zadeklarować, konkretnie - kiedy, ile i które inwestycje zostaną zrealizowane. Samorządowcy są raczej sceptyczni, jeśli chodzi o możliwość budowy obwodnic z oszczędności przy przetargach, apelowali więc o szukanie nowych źródeł finansowania tych inwestycji.

Warto przypomnieć, że program ten dotyczy obwodnic budowanych w ciągu dróg krajowych. Minister zapowiedział powstanie nowego rządowego programu dedykowanego obwodnicom miast budowanym w ciągu dróg wojewódzkich.

Rekomendacją po spotkaniu dla samorządowców, których obwodnice znalazły się na liście rezerwowej jest dobra współpraca z oddziałami regionalnymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Warto rozmawiać zarówno na temat przebiegu danej obwodnicy, jak i ewentualnego udziału finansowego samorządu czy wkładu własnego, np. w formie przygotowania części niezbędnej dokumentacji czy przygotowania planów zagospodarowania przestrzennego. 

Jak podkreśla Marek Wójcik, pełnomocnik Zarządu ZMP ds. legislacji – warto pamiętać, że istniejący harmonogram realizacji Programu jest elastyczny, a więc możliwe są jego korekty – i to w obie strony, tj. przyspieszenie lub opóźnienie prac. To daje samorządowcom pewne pole manewru, np. przy rozmowach z resorem lub z GDDKiA w sprawie przebiegu obwodnicy czy też powiązań z drogami innymi niż krajowe.

Związek Miast Polskich wyszedł z inicjatywą kolejnego spotkania samorządowców z wiceministrem Rafałem Weberem pod koniec tego lub na początku przyszłego roku.

- To było dobre i potrzebne spotkanie, dużo wątpliwości udało się nam wyjaśnić. „Program budowy 100 obwodnic” jest na wstępnym etapie, a przez kilka miesięcy sytuacja może się zmienić, np. mogą się pojawić nowe środki finansowe, choćby w kontekście nowej perspektywy unijnej czy europejskiego programu antykryzysowego; może odbędą się już niektóre przetargi. Warto spotkać się i zobaczyć, na jakim etapie będziemy i jakie działania mogą podejmować miasta w kontekście budowy obwodnic w ciągu dróg krajowych i miejmy też nadzieję - wojewódzkich – mówi M. Wójcik.


POZOSTAŁE ARTYKUŁY