

Wrocław po raz kolejny stanie się stolicą samorządowej komunikacji cyfrowej. Local SoMe’25 - czwarta edycja Samorządowego Kongresu Internetu i Mediów Społecznościowych - to największe w Polsce wydarzenie poświęcone strategiom, narzędziom i przyszłości komunikacji lokalnej. 25–26 listopada na Tarczyński Arena Stadion spotkają się przedstawiciele samorządów z całej Polski, eksperci technologii, badacze, twórcy oraz liderzy opinii, by wspólnie odpowiedzieć na jedno fundamentalne pytanie: Jak mówić, żeby to miało sens i realny wpływ?
Nowy porządek myślenia o komunikacji
W tegorocznej edycji programu kluczową funkcję pełni zmieniona logika ścieżek tematycznych. Zamiast klasycznych bloków uczestnicy będą przeprowadzeni przez sześć etapów, odpowiadających realnemu cyklowi komunikacji: Idea, Content, Publikacja, Interakcja, Odbiór i analiza, Bezpieczeństwo. Chociaż temat bezpieczeństwa nie jest nowy - w poprzednich edycjach był obecny głównie w kontekście prawa i cyberbezpieczeństwa - teraz został rozwinięty o perspektywę rezyliencji i komunikacji kryzysowej. W programie znalazły się m.in. panele o odporności informacyjnej i roli samorządów w systemie obrony cywilnej.
- W każdej edycji Local SoMe stawiamy na aktualność i praktyczność, dlatego, jak co roku, analizujemy nowe trendy w mediach społecznościowych i ich znaczenie dla samorządowej komunikacji. W tym roku szczególnie mocno akcentujemy temat odporności informacyjnej i komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Dezinformacja, cyberataki czy potrzeba szybkiego reagowania to nie są już teoretyczne zagrożenia, lecz realne wyzwania dla samorządów. Dlatego całkowicie zmieniliśmy logikę ścieżek tematycznych: zamiast klasycznych bloków tematycznych, prowadzimy uczestników przez cały proces komunikacji — od idei, przez treść i publikację, aż po analizę i bezpieczeństwo. To podejście lepiej oddaje, jak naprawdę działa nowoczesna komunikacja w mieście - mówi Michał Fedorowicz, przewodniczący rady programowej Local SoMe’25, prezes Fundacji Res Futura, ekspert agencji Samorządowe Internety, współorganizatora Kongresu.

Głos samorządów i misja wspólnoty
Local SoMe to wydarzenie tworzone z myślą o samorządach i przez samorządy. Współorganizatorem Kongresu jest Związek Miast Polskich, który od lat wspiera rozwój komunikacji lokalnej.
- Kongres Local SoMe to manifestacja siły i kreatywności samorządowej komunikacji. Związek Miast Polskich, współorganizując to wydarzenie, wspiera miasta w budowaniu nowoczesnego dialogu z mieszkańcami, opartego na autentyczności, zaufaniu i wspólnych wartościach. Kongres to święto miejskiej komunikacji i ludzi, którzy ją tworzą. To czas, kiedy miasta dzielą się doświadczeniem, inspirują nawzajem i pokazują, że dobre relacje z mieszkańcami buduje się codziennie – z pasją i otwartością - podkreśla Joanna Nowaczyk, zastępca dyrektora Biura ZMP do spraw PR.
Odporność w czasach niepewności
Local SoMe’25 otworzą wystąpienia uznanych ekspertów, w tym prof. Jarosława Flisa – socjologa, politologa i komentatora życia publicznego z Uniwersytetu Jagiellońskiego - pt. „Wspinając się po ruchomych schodach - media społecznościowe i tradycyjne a sukces wyborczy” oraz Artura Kurasińskiego - przedsiębiorcy, twórcy, analityka trendów cyfrowych - pt. „Cyfrowa rezyliencja w czasach niepokoju: jak przygotowywać się do powodzi, wojny, blackoutów – pozostając zależnym od kanałów digitalowych”.
Szczególnym punktem programu będzie wystąpienie Jacka Bartosiaka i Marka Budzisza z zespołu Civil Defense pt. „Wojna bez munduru. Samorząd na pierwszej linii informacyjnego frontu”, poświęcone roli samorządów w systemie komunikacji obrony cywilnej, reagowaniu na dezinformację oraz wzmacnianiu odporności społeczności lokalnych.
Zwieńczeniem sesji inauguracyjnej będzie panel „Co czeka samorządy w 2026? Bezpieczeństwo, technologia i zaufanie w czasie przyspieszenia” z udziałem ekspertów od technologii, bezpieczeństwa, transformacji energetycznej oraz samorządowców. Dyskusję będzie moderować Magdalena Rigamonti, dziennikarka i komentatorka życia publicznego, znana z pogłębionych rozmów i bezkompromisowych analiz. Uczestnicy panelu otworzą debatę o przyszłości miast i lokalnych wspólnot w kontekście: rosnącej niestabilności politycznej, postępującej cyfryzacji i presji na jakość komunikacji publicznej. Wśród tematów znajdą się m.in. nowe regulacje dotyczące mediów samorządowych, zagrożenia informacyjne i energetyczne, wykorzystanie AI oraz wyzwania związane z odbudową zaufania społecznego. Dyskusja będzie miała charakter kierunkowy i strategiczny - to właśnie tutaj zostaną nakreślone główne pytania, na które odpowiedzi będą szukać uczestnicy przez kolejne dwa dni Kongresu.
Narzędzia, networking, nagrody
W programie tegorocznej edycji zaplanowano ponad 40 wydarzeń merytorycznych: panele dyskusyjne, warsztaty, wystąpienia eksperckie i sesje strategiczne. Wydarzenie jest skierowane nie tylko do zespołów komunikacyjnych, ale także do prezydentów, burmistrzów, radnych, rzeczników prasowych, specjalistów IT, edukatorów, koordynatorów konsultacji społecznych, osób zajmujących się marketingiem, marką miasta i zarządzaniem kryzysowym.
Punktem finałowym Kongresu będzie Gala Złotych Lajków - nagród dla najbardziej inspirujących i skutecznych działań komunikacyjnych w polskich miastach. Ogłoszenie tegorocznych laureatów oraz wręczenie statuetek odbędzie się wieczorem pierwszego dnia wydarzenia – we wtorek 25 listopada.

Rejestracja trwa
Wydarzenie jest biletowane – cena biletu podobnie jak w ubiegłym roku wynosi 999 zł brutto. Miasta członkowskie Związku Miast Polskich mogą skorzystać ze specjalnego kodu rabatowego, uprawniającego do zakupu biletu z 25% zniżką w cenie 750 zł. KOD: #MiastaZMP
Rejestracja: bilety.localsome.pl/

Organizatorami IV Samorządowego Kongresu Internetu i Mediów Społecznościowych są: Samorządowe Internety oraz Związek Miast Polskich. Gospodarzem wydarzenia jest Miasto Wrocław.