Sopot - Kompleksowe zarządzanie zasobem komunalnym
W mieście powstaje nowa jednostka budżetowa – Sopockie Nieruchomości Komunalne. Dzięki tej zmianie miasto zyska lepszą jakość usług, ujednolici standardy i będzie szybciej reagować na potrzeby lokatorów.
Sopot-jednostka.jpg
fot. sopot.pl

Powołanie nowej jednostki ma związek z wielkością i dynamicznym rozwojem sopockiego zasobu komunalnego. Gmina Miasta Sopotu posiada obecnie 2002 lokale komunalne i jest zdecydowanym liderem w Polsce w dziedzinie budowy nowych mieszkań. W latach 2009-2024 miasto oddało do użytku 15 nowych budynków komunalnych z łącznie 300 lokalami. Tylko w ubiegłym roku powstało 66 mieszkań przy ul. 3 Maja i ul. Obodrzyców. Kolejne budynki komunalne zostaną zbudowane przy ulicach: Jana z Kolna, Sobieskiego, Reja, Kasztanowej i Smolnej. Ta intensywna rozbudowa wymaga stworzenia nowej jednostki, która kompleksowo zadba o jakość zarządzania rosnącym zasobem.

- Tworzymy tę jednostkę przede wszystkim dla mieszkańców. Chcemy, aby administrowanie naszym wspólnym majątkiem było jeszcze bardziej skuteczne, a reagowanie na potrzeby lokatorów maksymalnie szybkie. Koncentrując zarządzanie w jednej, miejskiej strukturze ujednolicimy standardy i w efekcie zoptymalizujemy koszty utrzymania. To po prostu lepsze i bardziej elastyczne gospodarowanie publicznymi środkami – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu.

Sopockie Nieruchomości Komunalne przejmą zadania związane z administrowaniem i zarządzaniem gminnymi:

  • lokalami mieszkalnymi i użytkowymi,
  • pracowniami artystycznymi,
  • garażami i miejscami postojowymi.

Zadania te są obecnie realizowane przez podmioty zewnętrzne. Nowa jednostka będzie sukcesywnie przejmować ich obowiązki, zgodnie z terminami wygasających umów. Od 1 kwietnia 2026 r. nowa jednostka przejmie zasób tzw. ROM1. Pozostałe lokale będą przejmowane od 1 czerwca 2027 r.

Do kluczowych zadań będzie należało m.in.:

  • nadzór nad stanem technicznym i prowadzenie bieżącej konserwacji oraz remontów;
  • obsługa i zawieranie umów najmu;
  • obsługa należności (czynsz, opłaty za media, odpady).

Więcej informacji


POZOSTAŁE ARTYKUŁY