![](https://prod-zmp.s3.pl-waw.scw.cloud/uploads/post/image/11680/thumb_1_3_W%C5%82adys%C5%82awowo-w%C4%99ze%C5%82_integracyjny-fb.jpg?X-Amz-Expires=600&X-Amz-Date=20240727T102734Z&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=SCWNS07DYNDXX7TN9XNZ%2F20240727%2Fpl-waw%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Signature=528e6b99a6ad84a510eff767646a7e80d20b8c9b4b267696b2398778a885d61a)
![Łódź_-_antykolizja.jpeg](https://prod-zmp.s3.pl-waw.scw.cloud/uploads/post/image/10627/display_%C5%81%C3%B3d%C5%BA_-_antykolizja.jpeg?X-Amz-Expires=600&X-Amz-Date=20240727T102734Z&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=SCWNS07DYNDXX7TN9XNZ%2F20240727%2Fpl-waw%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Signature=3ffcf7e52d392c795533760ace95349d9569ac64f48c8d1c964159ab9c55876e)
System wspomagania składa się z wielofunkcyjnej kamery, czujnika radarowego i elektronicznej jednostki sterującej. Wielozadaniowa kamera rejestruje przebieg toru oraz pojazdy i osoby znajdujące się przed tramwajem. W czasie rzeczywistym przekazuje te informacje do czujnika radarowego. Dane o obiektach z systemu wideo i radarowego są łączone w ogólny obraz otoczenia. Na tej podstawie, biorąc pod uwagę własną prędkość pojazdu, system oblicza ryzyko kolizji. Jeśli wykryje niebezpieczeństwo, ostrzega kierowcę za pomocą specjalnej lampki w kokpicie i sygnału dźwiękowego. Jeśli motorniczy nie zareaguje, funkcja bezpieczeństwa automatycznie wyhamuje tramwaj, aż do całkowitego zatrzymania.
– Każde rozwiązanie, które zwiększa bezpieczeństwo naszych pasażerów, prowadzących i innych uczestników ruchu jest dla nas niezwykle istotne. System ten nie zastąpi prowadzących, ale pomoże im uniknąć kolizji lub zmniejszy jej ewentualne skutki – mówi Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź.
System znany na całym świecie
System ostrzegania przed kolizją pochodzi od firmy Bosch Engineering i został wdrożony wspólnie z integratorem systemów ENIKA w siedmiu tramwajach typu Cityrunner.
– Nasz system zainstalowało już 24 operatorów na całym świecie. Cieszymy się, że Łódź jest pierwszym miastem w Polsce, które ten system przetestowało i wdrożyło. Jest to system wspomagający prowadzącego. Funkcje rozpoznawania obiektów i ostrzegania mają pomóc zapobiegać w szczególności wypadkom z obrażeniami ciała – mówi Benjamin Feucht z firmy Bosch Engineering.
– Najważniejsze było tak wdrożyć system, aby nie przeszkadzał on motorniczemu, a mu pomagał. Jest to podobny system jaki możemy spotkać w niektórych samochodach. W autach jednak system widzi, w którą stronę prowadzący chce skręcić. Ten system musi rozpoznawać kierunek skrętu szyn – tłumaczy Bartosz Szyller, wiceprezes firmy Enika.
System ostrzegania przed kolizją tramwajową (TFCW) firmy Bosch Engineering jest używany w przewozach pasażerskich od 2017 roku. Obecnie około 1700 systemów TFCW jest dostarczanych w tramwajach w Europie, Australii i Ameryce Północnej.