Gdyńska komunikacja publiczna wchodzi w nowy etap. W mieście właśnie jest testowany napędzany wodorem NesoBus. To nowy, wyprodukowany w naszym kraju autobus wodorowy stworzony przez polskich konstruktorów i inżynierów.

„Nie emituje spalin i oczyszcza”, czyli w skrócie: NesoBus. Tak nazywa się nowy autobus napędzany wodorem. Za projektem i produkcją stoi Grupa Polsat Plus. Pojazd jest zeroemisyjny i oczyszcza powietrze ze szkodliwych pyłów. W ramach testów pojawił się w Gdyni. Przez dwa dni można go wypatrywać na ulicach. W tym czasie przedstawiciele miasta, miejskich spółek komunikacyjnych i ZKM Gdynia przyjrzą się, jak ta technologia sprawdza się w praktyce. Wszystko po to, aby przygotować się na wprowadzenie pojazdów na „paliwo przyszłości” na stałe do taboru.

To zadziwiający, polski cud techniki, ale – jak przystało na Gdynię – również cud designu, co bardzo mnie cieszy, bo to przyjemność podróżować pojazdem, który jest nie tylko ekologiczny i efektywny, ale także piękny. Mam nadzieję, że już niedługo nadejdzie taki dzień, kiedy tego typu autobusami będziemy się przemieszczać po Gdyni. Liczę, że znacząco pomoże w tym stacja tankowania, nad którą pracujemy z Grupą Polsat już od dawna i która powstanie naprawdę niedługo. Myślę, że to jest polska przyszłość i bardzo się cieszę, że możemy testować ten autobus, zanim pojawi się możliwość, aby go kupić – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Wodorowy autobus emituje podczas jazdy jedynie parę wodną. Powstaje ona w wyniku połączenia wodoru ze zbiornika na dachu z pobranym z powietrza tlenem, w tzw. ogniwie paliwowym. Wcześniej tlen jest oczyszczany przez specjalne filtry. Zbiorniki z wodorowym paliwem zaprojektowano tak, aby w razie potrzeby można było je wymienić na takie, które zapewnią większy zasięg na jednym tankowaniu.

Przyglądając się technologii z bliska, autobus tak naprawdę jest napędzany przez silnik elektryczny, który zasila jednak wspomniane ogniwo, wytwarzając energię elektryczną na bieżąco. Zasięg na jednym tankowaniu wodoru sięga nawet 450 kilometrów (około dwa dni jazdy). Natomiast samo tankowanie zajmuje około 15 minut.

Wewnątrz pojazdu znajdują się m.in. cyfrowe wyświetlacze, klimatyzacja, udogodnienia dla osób z niepeł-nosprawnościami czy ładowarki USB dla pasażerów. Zapewniono też nielimitowany dostęp do internetu 5G i maksymalnie użyteczne wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej. Wodorowy autobus ma 37 miejsc siedzących, ale pomieści do 93 pasażerów. Waży niecałe 13 ton. Ma 12 metrów długości.