Co w tym roku szkolnym zmieniło się w sytuacji uczniów uchodźczych i szkół?
Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) zaprasza do zapoznania się z wnioskami analizy „Uczniowie uchodźczy z Ukrainy w polskim systemie edukacji” opracowanej przez Paulinę Chrostowską na podstawie bazy PESEL i SIO.
CEO_1.jpg

W ubiegłym roku szkolnym CEO zestawiło dane MEiN o uczniach uchodźczych z Ukrainy z danymi GUS i MEiN oraz danymi dotyczącymi liczby wniosków uchodźców z Ukrainy o nadanie numeru PESEL. W październiku ponownie przyjrzano się zaktualizowanym danym. Jak zmieniła się sytuacja uczniów i szkół w porównaniu z ubiegłym rokiem szkolnym?

Nieznacznie wzrosła liczba uczniów z doświadczeniem uchodźczym

W związku z wybuchem wojny w Ukrainie w ubiegłym roku szkolnym do Polski przybyło co najmniej 350 tysięcy dzieci w wieku szkolnym. Prawie 40% z nich rozpoczęło naukę w polskich szkołach. Pod koniec ubiegłego roku szkolnego młodzi Ukraińcy z doświadczeniem uchodźczym stanowili 4% wszystkich uczniów w Polsce.

Prognozy dotyczące kolejnej dużej grupy nowych uczniów, która miała pojawić się we wrześniu w szkołach, nie ziściły się. Od września nastąpił tylko niewielki wzrost liczby uczniów uchodźczych. W zeszłym roku było ich 139 tysięcy, a w obecnym 144 tysiące. Wspomniane prognozy nie były bezpodstawne. W zeszłym roku szkolnym ponad 60% Ukraińców w wieku 7-18 lat przebywających na terytorium Polski znajdowało się poza polskim systemem edukacji. Dzieci te korzystały albo z ukraińskiej edukacji zdalnej, albo w praktyce nie były objęte żadnym systemem edukacji. O istnieniu tego drugiego zjawiska wiedzieliśmy z doniesień organizacji pracujących bezpośrednio z uchodźcami. Nie znaliśmy jednak jego skali. Stąd liczba uczniów, którzy mieli we wrześniu pójść do polskich szkół, była trudna do przewidzenia. Wiadomo było, że gdyby wszyscy młodzi Ukraińcy przebywający w Polsce uczęszczali do lokalnych szkół, to w skali kraju stanowiliby 10% wszystkich uczniów. 

Spadła liczba oddziałów przygotowawczych

Zmniejszenie liczby oddziałów przygotowawczych to najwyraźniejsza zmiana, jaką można zaobserwować na podstawie danych udostępnionych przez MEiN. W ubiegłym roku szkolnym w całym kraju takich oddziałów funkcjonowało 2 414, a naukę w nich pobierało 38 tysięcy dzieci (27% spośród wszystkich uczniów uchodźczych). W tym roku powstało ich tylko 956. W efekcie w oddziałach przygotowawczych uczy się jedynie 15 tysięcy młodych Ukraińców (10% spośród wszystkich uczniów uchodźczych).

Prawo oświatowe dopuszcza możliwość, aby uczniowie kontynuowali naukę w oddziale przygotowawczym w kolejnym roku szkolnym. Mimo to w wielu placówkach zdecydowano się na umieszczenie ich w oddziałach regularnych – „zwykłych” klasach. Takich klas jest ponad 62 tysiące. To oznacza, że w co 4. klasie w Polsce uczy się przynajmniej jeden uczeń z doświadczeniem uchodźczym.


Tekst omawiający wybrane dane znajdziecie Państwo tutaj: https://ceo.org.pl/co-w-tym-roku-szkolnym-zmienilo-sie-w-sytuacji-uczniow-uchodzczych-i-szkol/

Prezentacja z danymi znajduje się tutaj: https://ceo.org.pl/wp-content/uploads/2022/11/CEO_uczniowie_uchodzczy_pazdziernik_2022-fin-1.pdf

Więcej informacji


POZOSTAŁE ARTYKUŁY