Jakiej lekcji nie odrobiła polska szkoła? Posłuchaj nowego podcastu ZMP i UMP!
W najnowszym odcinku podcastu Związku Miast Polskich i Unii Metropoli Polskich rozmawiamy o tym, jakie wyzwania stoją przed współczesną edukacją i jak mogłaby wyglądać polska szkoła. Zadajemy też (od)ważne pytania!
Oświata
Podcast_odcinek_2_www.png

Z początkiem każdego roku szkolnego rodzice, nauczyciele, uczniowie, a także samorządowcy zastanawiają się, co przyniesie kolejny etap edukacyjny. Jakie wyzwania czekają polską oświatę? Jakie zmiany są potrzebne, by sprostać współczesnym wymaganiom? Na te i wiele innych pytań postanowiliśmy poszukać odpowiedzi w najnowszym odcinku naszego podcastu.

Związek Miast Polskich oraz Unia Metropolii Polskich z dumą prezentują najnowszy odcinek podcastu, w którym zagłębiamy się w tematykę współczesnej edukacji. W tym wyjątkowym wydaniu stawiamy (od)ważne pytania, które mogą zaskoczyć, ale które są niezwykle ważne dla przyszłości naszej oświaty.

Czy możliwe jest rozwiązanie problemów polskiej edukacji bez zmian w podstawach programowych? Czy może te podstawy są jedynie kozłem ofiarnym kryzysu edukacji w naszym kraju? A może najważniejsze pytanie - komu tak naprawdę służą oceny w szkole?

Aby odpowiedzieć na te pytania, zaprosiliśmy do rozmowy wyjątkowych gości: Lucynę Dąbrowską-Ożóg, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 68 we Wrocławiu oraz Agnieszkę Jankowiak-Maik, znaną jako Babka od histy, które dzielą się z nami swoimi spostrzeżeniami, doświadczeniem i wizją przyszłości edukacji w Polsce.

Rozmowę prowadzi Marcin Żebrowski z Urbcast - podcastu o miastach, który od lat skupia się na najważniejszych tematach dotyczących życia miejskiego.

Zachęcamy wszystkich zainteresowanych przyszłością polskiej edukacji do wsłuchania się w ten odcinek. Niezależnie od tego, czy jesteś rodzicem, nauczycielem, uczniem czy po prostu osobą zainteresowaną tematem - ta „Lekcja Edukacji” dostarczy Ci wiele cennych informacji i spostrzeżeń.

Zachęcamy do posłuchania!

YT: https://youtu.be/-fh2xmlfIl0

Spotify: https://podcasters.spotify.com/.../LEKCJA-EDUKACJI-e28omsd

Przy okazji warto przypomnieć postulaty ZMP oraz innych organizacji samorządowych dotyczące koniecznych zmian w oświacie, które zostały zawarte w „Diagnozach i receptach na główne problemy SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO 2023”.  

To przede wszystkim ustabilizowanie i zagwarantowanie systemu subwencjonowania oświaty, ułożenie relacji samorząd - kurator, w tym przywrócenie samorządom swobody w organizowaniu sieci szkół („zastąpienie uzgodnień opiniami”). Istotne znaczenie w uzdrowieniu polskiej edukacji powinna mieć zasadnicza reforma podstawy programowej, odchudzenie ramowych programów nauczania, co powinno spowodować zmniejszenie obciążenia uczniów, na co dobitnie wskazały wyniki ankiety Instytutu Badań Oświatowych przeprowadzonej wśród rodziców i nauczycieli. Należy ponadto stworzyć nową, dostosowaną do współczesnych potrzeb, pragmatykę zawodową nauczycieli. Zmiana powinny dotyczyć też zasad dotowania szkół niepublicznych, tak aby skutecznie wyeliminować nieracjonalny wzrostu kosztów.


POZOSTAŁE ARTYKUŁY