System Monitorowania Usług Publicznych. Rusza proces szkoleń
System Monitorowania Usług Publicznych (SMUP) to portal uruchomiony przez GUS, a przygotowany we współpracy z ZMP. Zawiera dane użyteczne do kompleksowej oceny usług świadczonych przez gminy i powiaty
smup-zmp.jpg

Związek Miast Polskich stale udostępnia nowe rozwiązania i narzędzia wspomagające zarządzanie rozwojem jednostek samorządu terytorialnego.

1 grudnia 2021 roku Główny Urząd Statystyczny uruchomił, przygotowany we współpracy z ekspertami ZMP portal pod nazwa System Monitorowania Usług Publicznych (SMUP) - zawierający dane użyteczne do kompleksowej oceny usług świadczonych przez gminy i powiaty.
Portal jest dostępny pod adresem https://smup.gov.pl/

Przed nami kolejny etap – poszerzenie zakresu danych dotyczących kosztów dostarczanych usług.

Budowa SMUP jest realizowana przez Główny Urząd Statystyczny w partnerstwie ze Związkiem Miast Polskich i Związkiem Powiatów Polskich. Projekt, realizowany od 2017 roku, jest koordynowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach działania 2.18 PO WER.

Dane zawarte w SMUP mają charakter publiczny i dotyczą każdej jednostki samorządu terytorialnego oddzielnie. Pozwala to na ocenę świadczonych usług własnych wg szeregu wskaźników, w tym w porównaniu z samorządami sąsiednimi i samorządami z grupy porównawczej (podobnymi). Dane te z pewnością umożliwią m.in. urozmaicenie raportów o stanie danej JST czy też pomogą w procesie podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych.

Obecnie ZMP przystępuje wraz ze Związkiem Powiatów Polskich do upowszechniania systemu. Zapraszamy Państwa do udziału w bezpłatnych szkoleniach, rozpoczynających się już w I kwartale 2022 r. Udział w projekcie jest bezpłatny i pozwoli przedstawicielom jednostek samorządu terytorialnego zdobyć umiejętność obsługi systemu i wykorzystania informacji statystycznych w codziennej pracy. System posiada dwa poziomy interfejsu użytkownika – podstawowy (prezentujący najważniejsze informacje, pozwalający na ogólną ocenę usług publicznych) oraz zaawansowany (umożliwiający wszechstronne analizowanie danych, z wykorzystaniem całej funkcjonalności SMUP). Szkolenie ułatwi skuteczne i szybkie korzystanie z systemu SMUP do poprawy zarządzania usługami.

Zgłoszenia do udziału w planowanych szkoleniach następuje poprzez formularz dostępny na stronie www.smup.jst.org.pl.

Szkolenia organizowane będą w dwóch formach:

  • online (4 godziny zajęć – start pierwszych szkoleń w II dekadzie lutego br.);
  • stacjonarnej (3 dwudniowe zjazdy w formule określanej jako Grupy Wymiany Doświadczeń – pierwsze zajęcia są planowane w kwietniu, koszty dojazdu będą refundowane z projektu).

Uwaga! Liczba miejsc szkoleniowych jest ograniczona, a o zakwalifikowaniu do projektu decyduje kolejność zgłoszeń.

Szczegółowe informacje na temat projektu i warunków uczestnictwa w szkoleniach znajdą Państwo na stronie www.smup.jst.org.pl.

Załączniki:
Zaproszenie dla miast członkowskich


POZOSTAŁE ARTYKUŁY