Wsparcie dla rezultatów projektu SMUP – GUS, ZMP i ZPP podpisały porozumienie
Dalszą współpracę przy utrzymaniu rezultatów projektu „System Monitorowania Usług Publicznych” i jego rozwoju potwierdzili sygnatariusze porozumienia – Główny Urząd Statystyczny, Związek Miast Polskich i Związek Powiatów Polskich.
SMUP-Porozumienie-ZPP.jpg
fot. ZPP

19 lutego br., w siedzibie Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie, podpisane zostało porozumienia między Głównym Urzędem Statystycznym a Związkiem Powiatów Polskich oraz Związkiem Miast Polskich, dotyczące rozwoju i utrzymania Systemu Monitorowania Usług Publicznych (SMUP). W wydarzeniu tym Związek Miast Polskich reprezentowali Krzysztof Żuk wiceprezes ZMP, prezydent Lublina oraz Andrzej Pietrasik, skarbnik Związku, burmistrz Płońska.

Przypomnijmy, że System Monitorowania Usług Publicznych to narzędzie informatyczne zapewniające zintegrowane, wysokiej jakości dane, pozwalające zoptymalizować proces świadczenia usług publicznych. Powstał w wyniku wspólnych działań, prowadzonych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Główny Urząd Statystyczny, Związek Miast Polskich oraz Związek Powiatów Polskich. Wspólnym celem tych instytucji było przygotowanie narzędzia, które pozwala przyjrzeć się, jak świadczone są usługi w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego.

System dostarcza wskaźniki monitorujące wybrane usługi publiczne o powszechnym charakterze (generujące największe koszty oraz te, dla których dostępne były dane umożliwiające naliczenie zestawu wskaźników) świadczone przez gminy i powiaty. Wskaźniki naliczone są w oparciu o precyzyjne algorytmy, jednolicie dla wszystkich jednostek, a także ich grup takich jak powiaty, województwa i regiony. Dzięki temu możliwe jest analizowanie wartości wskaźnika dla gminy na tle powiatu lub województwa.

SMUP to 64 usługi publiczne świadczone przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce w 9 obszarach: ochrona środowiska, drogownictwo i transport, gospodarowanie nieruchomościami, inwestycje i budownictwo, geodezja i kartografia, podatki i opłaty lokalne, edukacja, lokalna polityka społeczna oraz kultura i rekreacja. Ponadto system zawiera także informacje na temat sytuacji finansowej poszczególnych JST w Polsce, dzięki dobrej współpracy z resortem finansów i regionalnymi izbami obrachunkowymi.

Trwający 7 lat projekt, którego celem było zbudowanie Systemu, realizowany był przy wykorzystaniu środków z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa. Wpisywał się on w realizację celu GUS, jakim jest stworzenie swego rodzaju spójnego ekosystemu danych w Polsce. W trakcie prac nad systemem określono potrzeby zgłaszane przez samorządy, dzięki czemu powstał projekt szyty na miarę potrzeb.,

Mimo, że sam projekt SMUP zakończył się wraz z końcem 2023 roku, partnerzy pracujący nad nim właśnie podpisali porozumienie, które zakłada dalszą współpracę i dalsze wspólne działania.

Główny Urząd Statystyczny, Związek Miast Polskich i Związek Powiatów Polskich deklarują w podpisanym porozumieniu, że ich współpraca dotyczyć będzie w szczególności identyfikacji potrzeb informacyjnych JST związanych z monitorowaniem usług publicznych oraz uwzględniania potrzeb monitoringu usług publicznych w planowaniu i realizacji badań Statystyki Publicznej. Strony deklarują ponadto wzajemne wsparcie w działaniach służących dostarczaniu danych do Systemu, wymianę wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk dotyczących monitorowania usług publicznych.

Koordynacja działań, które wynikają z porozumienia, będzie prowadzona przez Zespół ds. Systemu Monitorowania Usług Publicznych, w którym w równym stopniu będzie reprezentowany zarówno GUS, jak i obie partnerskie korporacje samorządowe. (epe)

Więcej o SMUP można przeczytać TUTAJ oraz na stronie ZMP.


POZOSTAŁE ARTYKUŁY