O dezinformacji, cyberatakach i odporności informacyjnej. Kongres Local SoMe’25 już za nami
Blisko 700 uczestników reprezentujących m.in. 250 samorządów wzięło udział w tegorocznym, czwartym już Samorządowym Kongresie Internetu i Mediów Społecznościowych Local SoMe zorganizowanym pod koniec listopada we Wrocławiu.
DSCF1159.jpg

Wrocław po raz kolejny stał się stolicą samorządowej komunikacji cyfrowej - Local SoMe to bowiem największe w Polsce wydarzenie poświęcone strategiom, narzędziom i przyszłości komunikacji lokalnej. 25 i 26 listopada na Tarczyński Arena Stadion spotkali się przedstawiciele samorządów z całej Polski, eksperci technologii, badacze, twórcy oraz liderzy opinii, by wspólnie odpowiedzieć na jedno fundamentalne pytanie: Jak mówić, żeby to miało sens i realny wpływ?

Kongres zorganizowały Związek Miast Polskich i agencja Samorządowe Internety.

- W każdej edycji Local SoMe stawiamy na aktualność i praktyczność, dlatego, jak co roku, analizujemy nowe trendy w mediach społecznościowych i ich znaczenie dla samorządowej komunikacji. W tym roku szczególnie mocno akcentujemy temat odporności informacyjnej i komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Dezinformacja, cyberataki czy potrzeba szybkiego reagowania to nie są już teoretyczne zagrożenia, lecz realne wyzwania dla samorządów - mówi Michał Fedorowicz, przewodniczący rady programowej Local SoMe’25, prezes Fundacji Res Futura, ekspert agencji Samorządowe Internety, współorganizatora Kongresu.

W tym roku organizatorzy kongresu całkowicie zmienili logikę ścieżek tematycznych: zamiast klasycznych bloków tematycznych, poprowadzili uczestników przez cały proces komunikacji — od idei, przez treść i publikację, aż po analizę i bezpieczeństwo. Takie podejście lepiej oddaje, jak naprawdę działa nowoczesna komunikacja w mieście.

Od kilku lat jesteśmy świadkami coraz większego chaosu informacyjnego. Wynika to między innymi z wkroczenia do wielu dziedzin narzędzi sztucznej inteligencji, szerzenia fake newsów i dezinformacji, a także z coraz częstszych cyberataków.

Eksperci zwracają uwagę na 2015 rok, kiedy to nastąpił rozpad monopolu informacyjnego tradycyjnych redakcji. Głównymi dystrybutorami treści stały się platformy społecznościowe. Logika prawdy - oparta na weryfikacji i faktach - odchodzi w zapomnienie i zastępowana jest logiką atencji, zwracania na siebie uwagi poprzez budowanie emocji i zasięgów – mówił podczas wrocławskiego kongresu Michał Fedorowicz.

W trakcie tegorocznej edycji Samorządowego Kongresu Internetu i Mediów Społecznościowych Local-SoMe’25, wiele dyskusji i prezentacji koncentrowało się na szukaniu odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób jednostki samorządu terytorialnego mogą skutecznie walczyć z dezinformacją i fake newsami dotyczącymi ich działalności oraz tego, co dzieje się w ich regionach. Eksperci uważają, że odbiorcy treści przekazywanych w sieci, w tym oczywiście również samorządowcy muszą przede wszystkim rozumieć, jak działają algorytmy w mediach społecznościowych czy wyszukiwarkach. Dlatego ważne jest, aby treści w mediach społecznościowych urzędów miast, gmin czy powiatów tworzyli urzędnicy, którzy sprawnie poruszają się w internecie i dodatkowo potrafią komunikować się przystępnym, zrozumiałym językiem.

Osobnym problemem, coraz istotniejszym w ostatnim czasie, jest walka z dezinformacją. Podczas spotkania Artur Kurasiński, ekspert w dziedzinie nowych technologii, bloger i autor podcastów zwracał uwagę, że od wielu miesięcy coraz większą aktywność przejawiają świetnie przygotowane do szerzenia dezinformacji grupy. Ich zadaniem jest destabilizacja sytuacji medialnej. Ekspert podkreślał, że jest możliwa obrona przed fake newsami, jednak wymaga wiedzy i dużej aktywności.

Łącznie w tegorocznym kongresie wzięli udział przedstawiciele 250 samorządów. Podczas 35 sesji ogólnych i paneli dyskusyjnych swoje wystąpienia wygłosiło 90 prelegentów.

Wydarzenie było skierowane nie tylko do zespołów komunikacyjnych w urzędach samorządowych, ale także do prezydentów, burmistrzów, radnych, rzeczników prasowych, specjalistów IT, edukatorów, koordynatorów konsultacji społecznych, osób zajmujących się marketingiem, marką miasta i zarządzaniem kryzysowym.

Punktem finałowym Kongresu była Gala Złotych Lajków - nagród dla najbardziej inspirujących i skutecznych działań komunikacyjnych w polskich miastach. Ogłoszenie tegorocznych laureatów oraz wręczenie statuetek odbyło się wieczorem pierwszego dnia wydarzenia. Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z kongresu (pod tekstem).

POZOSTAŁE ARTYKUŁY