II Oleśnicki Festiwal Słowiańskiej Muzyki Sakralnej ,,GŁAGOLICA”

Festiwal |
153.Ole_nica.png

Celem Festiwalu Chóralnego jest prezentacja dorobku słowiańskiej muzyki sakralnej, popularyzacja wysokich wartości artystycznych i duchowych muzyki chóralnej oraz wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami, dyrygentami i animatorami życia muzycznego. Będzie to również doskonała promocja naszego miasta na arenie przynajmniej ogólnopolskiej.Pomysł Festiwalu Słowiańskiej Muzyki Sakralnej „Głagolica” wiąże się z historią Oleśnicy, a dokładnie z historią jednego z kościołów, w którym obecnie mieści się cerkiew prawosławna p.w. Zaśnięcia Przenajświętszej Bogarodzicy. W roku 1380 książę Konrad II ufundował w Oleśnicy opactwo benedyktynów słowiańskich pod wezwaniem Bożego Ciała. Benedyktyńscy ,,bracia słowiańscy” – zwani też „głagolaszami”, to odłam zakonu, który w Pradze, w klasztorze Emaus, za czasów Karola IV wprowadził obrządek liturgiczny tzw. słowiański według św. Cyryla i Metodego. W obrządku tym odprawiano liturgię w języku staro-cerkiewno-słowiańskim (za zgodą papieża), choć w Europie językiem liturgicznym była łacina. Niestety po 120 latach działalności, ostatni na Śląsku bastion misji św. Cyryla i Metodego upadł. W 1965 roku historia zatacza koło i w mury najpierw wieży, później kościoła wraca język staro-cerkiewno-słowiański w liturgii. Tradycję św. Cyryla i Metodego związaną z historią Oleśnicy chcemy potraktować jako łącznik między Wschodem a Zachodem, prawosławiem i katolicyzmem, a zarazem wspólny element kultury większości narodów słowiańskich, który chcemy usłyszeć w utworach sakralnych wykonywanych przez chóry.