Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP we Wrocławiu
Podczas posiedzenia, które odbyło się przy Kongresie Regionów we Wrocławiu w dniu 17 czerwca br., członkowie Zarządu ZMP dyskutowali m.in. na temat finansów JST oraz ochrony zdrowia.
bb5c09ef5739d005db51e6b7c7c8fc667c785c97.jpg

Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP we Wrocławiu

Podczas posiedzenia Zarządu ZMP, które odbyło się przy Kongresie Regionów we Wrocławiu w dniu 17 czerwca, członkowie Zarządu ZMP dyskutowali m.in. na temat finansów JST oraz sytuacji w ochronie zdrowia.

Pozytywnie zaopiniowano, autorstwa posłów Pis, projekt ustawy o zmianie ustawy o Karcie Dużej Rodziny, który wprowadza prawną możliwość wprowadzenia ulgi lub umorzenia opłat za gospodarowanie odpadami dla członków rodzin wielodzietnych. Wiele samorządów uchwaliło, przed nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ulgi przy ustalaniu stawek za wywóz śmieci dla rodzin wielodzietnych, jednak od 1 lutego jest to niemożliwe, bo nowe przepisy pozwalają na zastosowanie ulg wyłącznie mieszkańcom, których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.

Podobną opinię otrzymał projekt  ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, przygotowany przez PO. Proponowane zmiany mają na celu usunięcie pułapki legislacyjnej dotyczącej braku prawa do waloryzacji kontraktów w zamówieniach publicznych w toku ich wykonywania, nawet przy ustawowym wzroście płacy minimalnej lub wzroście składek na ubezpieczenie społeczne, co sprzyja zjawisku powiększania się liczby nisko opłacanych pracowników. Zmiany powodują, że jednoznacznie zostanie określony początek okresu, w którym strony umowy o zamówienie publiczne mogą prowadzić negocjacje dotyczące zmiany wynagrodzenia oraz zapewniają, że cały proces dostosowywania umów o zamówienie publiczne do warunków tej ustawy zostanie zakończony w okresie jej vacatio legis. Zdaniem członków Zarządu, zmiany te ucywilizują proces umów, jednak zapis, że nie spowoduje to kosztów, nie jest w pełni uzasadniony.

Akceptację uzyskał również projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (SLD), umożliwiający podatnikom dochodu podatkowego od osób fizycznych, którym roczne obliczenie podatku dokonuje płatnik, wskazanie organizacji pożytku publicznego jako beneficjenta 1% podatku należnego, bez konieczności składania samodzielnego zeznania podatkowego. Bez uwag przyjęto też projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (PSL), który reguluje sytuacje rolników zaprzestających prowadzenia gospodarstwa rolnego w związku z koniecznością sprawowania opieki nad osobą niepełnosprawną i nabyciem prawa do świadczenia pielęgnacyjnego itp.

Z pozytywną oceną spotkały się projekty ustawy: o zmianie ustawy – Prawo budowlane (komisyjny) i ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny. Pierwszy z nich dotyczy doprecyzowania definicji budowli narciarskich, aby zniwelować w ten sposób rozbieżności interpretacyjne w związku z podatkiem od nieruchomości, co powoduje trudności dla przedsiębiorców. Drugi - wprowadza „prawo szlaku”, co ma umożliwić bezpieczne i zorganizowane korzystanie w celu aktywności ruchowej, z nieruchomości stanowiącej własność osoby trzeciej, gdy posiada ona unikalne walory krajobrazowe i nie może być wykorzystana do zaspokojenia potrzeb społecznych ze względu na brak zgody właściciela. Podstawowym sposobem ustanowienia „prawa szlaku” jest umowa stron. W przypadku braku zgody, uzyskanie prawa do nieruchomości następuje w trybie sądowym. Przedstawiciele miast zwracali uwagę na niezbędne w tym projekcie doprecyzowanie w kwestii wypłacenia odszkodowania.

Negatywną opinie otrzymał projekt ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (PSL). Projekt ten stanowi kompilację dotychczasowych rozwiązań „szczególnych” zawartych w kilku tzw. spec ustawach (drogowej, telekomunikacyjnej, kolejowej) z dodaniem nowych elementów. Połączenie tych rozwiązań sprawia, że projekt jest chaotyczny i wewnętrznie niespójny, zawiera błędy i nadregulacje.

Zarząd postanowił przygotować na następne posiedzenie: stanowisko - na podstawie uwag zgłoszonych z miast - do założeń nowej ordynacji podatkowej (MF), opinię na temat projektowanych rozwiązań dotyczących problematyki wodociągowo-kanalizacyjnej (MIiR), stanowisko w sprawie brzegów morskich, zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości oraz w sprawie tzw. dopalaczy. Inspiracją do przedstawienia propozycji w tej ostatniej sprawie mają być liczne uwagi i apele miast. Niezbędne zmiany prawne maja polegać m.in. na wprowadzeniu do systemu prawnego nowych definicji ustawowych dotyczących środków zastępczych, tzw. pojęcia analogu strukturalnego, czyli związku chemicznego zawierającego taką samą strukturę chemiczną lub jej fragment, jaki zawarty jest w środku odurzającym lub substancji psychotropowej i porównywalnym analogu, przy czym struktura ta determinuje określone właściwości fizykalno-chemiczne i aktywność farmakologiczną obu tych związków chemicznych”.

          Zarząd poparł kierunkowo zmiany w finansach publicznych, które zostały przedstawione na spotkaniu w dniu 12 czerwca br. w Ministerstwie Finansów. - Chodzi o małą nowelizację ustawy o finansach publicznych w tym obszarze, który poprawi wskaźniki i zdolność kredytową JST oraz umożliwi montaże finansowe ze środków UE – mówił wiceprezes ZMP, prezydent Lublina, Krzysztof Żuk. Dotyczy to kwestii m.in.: zwiększenia liczby zrealizowanych przez samorządy inwestycji poprzez obniżenie progu z 60 na 30%, eliminacji podwójnego naliczania odsetek (art. 243), umożliwienia dokonania wcześniejszej spłaty dowolnej kwoty zadłużenia, objęcia wyłączeniami z limitu zadłużenia prefinansowania projektów o dużym znaczeniu dla gospodarki państwa przed podpisaniem umowy na dofinansowanie z UE, poszerzenia katalogu sytuacji, w której JST mogą korzystać z finansowania dłużnego.

Wiceprezes zwracał uwagę na niebezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą wprowadzenie wyższej kwoty wolnej od podatku dla osób fizycznych. Szczególnie dla niektórych samorządów może mieć to katastrofalne skutki. Należy wprowadzić takie rozwiązanie, które umożliwi oderwania od ryzyka dla JST związanego ze zmianami w podatkach, poprzez zwiększenie dla nich udziału w PIT lub stworzenie mechanizmu pomostowego gwarantującego utrzymanie poszczególnym jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z udziału w PIT na nominalnym poziomie nie mniejszym niż w 2015 roku. Postanowiono wystąpić do pani Premier i prezydenta-elekta z prośbą o spotkanie w tych kwestiach.

Przedstawiciele miast zapoznali się ponadto ze wstępną propozycją Ministerstwa Finansów dotyczącą systemu wpłat i subwencji do budżetu państwa (prezentacja w załączeniu). Ustalono, że należy się wnikliwie do niej ustosunkować i wydelegować reprezentantów do powstającego zespołu pracującego nad tymi zagadnieniami. W opinii członków Zarządu konieczna jest symulacja, która pokaże, kto straci, a kto zyska na wprowadzeniu nowych rozwiązań. W prace zespołu zaangażują się: Andrzej Porawski, dyrektor Biura ZMP, Jan Maciej Czajkowski, ekspert ZMP ds. finansów oraz Andrzej Pietrasik, burmistrz Płońska, skarbnik ZMP.

Przyjęto stanowisko w sprawie sytuacji w ochronie zdrowia, w którym wyrażono zaniepokojenie w związku z pogarszającą się sytuacją finansową szpitali. Niedostateczna wycena procedur medycznych i związane z tym niedoszacowane kontrakty, to od wielu lat problem dla podmiotów prowadzących działalność leczniczą. Zasadnym wydaje się przeprowadzenie wnikliwej analizy wyceny usług medycznych i dostosowanie jej do rzeczywistych potrzeb oraz kosztów działalności leczniczej. Konieczne jest opracowanie systemu waloryzacji wartości punktu rozliczeniowego, uwzględniającego rzeczywiste koszty działalności szpitali. Zarząd postuluje stworzenie systemu wsparcia finansowego na dostosowanie szpitali do wymogów ogólnoprzestrzennych, sanitarnych i instalacyjnych lub ewentualne odroczenie w czasie (na kolejne lata) terminu dostosowania pomieszczeń i urządzeń, przy jednoczesnej waloryzacji punktu rozliczeniowego. Dodatkowo, z uwagi na pokaźne wydatki szpitali związane z zawarciem obowiązkowego ubezpieczenia od zdarzeń medycznych, zaproponowano uwzględnienie dodatkowych kwot na ubezpieczenie w kontraktach zawieranych z NFZ, a także stworzenie przejrzystej i przewidywalnej polityki finansowania świadczeń zdrowotnych, równocześnie zapewniając wysoką jakość i dostępność świadczeń dla pacjentów.

          W związku z poruszaną już wcześniej sprawą (http://miasta-polskie.pl/aktualnosc-9-1387-komunikat_z_posiedzenia_zarzadu_zmp_w.html) pozbawienia możliwości finansowania ze źródeł POIŚ na lata 2013-2024 dla kilkudziesięciu miast przedsięwzięć w takich dziedzinach jak termomodernizacja, niska emisja (komunikacja) i rewitalizacja, ustalono przygotowanie pisma do pani Premier z protestem na zmianę alokacji tych środków.

          W poczet miast członkowskich przyjęto miasto Gniewkowo.

Joanna Proniewicz
Rzecznik prasowy ZMP

Załączniki:
Prezentacja - System subwencji i wpłat do budżetu państwa