Publikacja „Od diagnozy do strategii. Partycypacyjne planowanie usług publicznych w samorządach lokalnych"
Jest ona podsumowaniem projektu realizowanego przez „Stocznię” wspólnie z UM Warszawy, w trakcie którego próbowano m.in. wdrożyć model recenzowania usług publicznych oraz partycypacyjne podejście do tworzenia strategii.
67481d71c1dab46c7f556f7a63e9d0a0ed4d370a.jpg

Publikacja „Od diagnozy do strategii. Partycypacyjne planowanie usług publicznych w samorządach lokalnych”

 

Zapraszamy do zapoznania się z publikacją „Od diagnozy do strategii. Partycypacyjne planowanie usług publicznych w samorządach lokalnych”, którą przygotowała Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” wspólnie z Urzędem m.st. Warszawy.

Elektroniczna wersja publikacji (do pobrania oraz przejrzenia on-line) znajduje się na stronie www.oddiagnozy.pl. Pod tym samym adresem można także obejrzeć film, który w syntetyczny sposób tłumaczy ideę partycypacyjnego recenzowania i planowania usług publicznych.

Książka powstała jako zwieńczenie projektu „Od diagnozy do strategii – model planowania rozwoju usług publicznych”, który Urząd m.st. Warszawy realizował wspólnie ze Stocznią oraz gminami partnerskimi w latach 2013-2014. W jego trakcie podjęto próbę wypracowania i wdrożenia modelu - sekwencji działań związanych z badaniem potrzeb, recenzowaniem usług publicznych oraz partycypacyjnym, włączającym mieszkańców, podejściem do tworzenia strategii rozwoju usług w zakresie kultury, edukacji, sportu, zdrowia oraz komunikacji.

Publikacja jest podsumowaniem i próbą podzielenia się doświadczeniami zgromadzonymi w ramach projektu, ale też znacznie poza nie wykracza.

Z jednej strony, zebrano i opisano w niej w możliwie kompleksowy, a zarazem przystępny sposób wiedzę i przemyślenia dotyczące zmian zachodzących w ostatnich latach w modelu rządzenia oraz sposobie dostarczania usług publicznych. Przedstawiono też wynikające z nich modyfikacje w sposobie postrzegania i pomiaru jakości usług, w efekcie czego autorzy proponują nowy autorski model – pomysł na strukturę „rozmowy” o lokalnych wyzwaniach związanych z jakością usług publicznych pomiędzy różnymi zainteresowanymi stronami.

Jednocześnie, w książce znajdują się także podpowiedzi (wykorzystujące doświadczenia z projektu i innych krajowych oraz zagranicznych przykładów) w jaki sposób można podchodzić do partycypacyjnej diagnozy i recenzowania jakości usług publicznych oraz tworzenia i realizacji strategii ich rozwoju z udziałem mieszkańców.

Istnieje możliwość otrzymania bezpłatnie wersji drukowanej publikacji. Osoby zainteresowane proszone są o kontakt mailowy na adres: stocznia@stocznia.org.pl.