„Poland - Meetings Destination”
O tym, jak przyspieszyć rozwój przyjazdowej turystyki konferencyjnej w Polsce rozmawiali eksperci, samorządowcy i politycy podczas konferencji zorganizowanej 17 marca br. na Stadionie Narodowym w Warszawie
c15af63a815e9334dc68862491a556b3e0bf42d9.jpg

„Poland - Meetings Destination”

O tym, jak przyspieszyć rozwój przyjazdowej turystyki konferencyjnej w Polsce rozmawiali eksperci, samorządowcy i politycy podczas konferencji zorganizowanej 17 marca br. na Stadionie Narodowym w Warszawie. Konferencja „Poland - Meetings Destination” to część Meetings Week Poland 2014, corocznego tygodniowego cyklu wydarzeń, gromadzących profesjonalistów sektora spotkań w Polsce, którego pomysłodawcą io organizatorem jest Warsaw Voice Conferences. Partnerem wydarzenia jest Związek Miast Polskich.

Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej zmienia się wizerunek Polski jako partnera dużych imprez międzynarodowych, przede wszystkim sportowych (EURO 2012),  ale też kulturalnych, gospodarczych czy branżowych. W Polsce turystyka biznesowa dopiero rozwija skrzydła, a „przemysł spotkań” to część segmentu podróży służbowych, motywacyjnych, konferencji i spotkań biznesowych. Dlatego trzeba wspólnie się zastanowić, jak efektywnie zabiegać o pozyskiwanie tego typu wydarzeń – tak otworzyła konferencję Katarzyna Sobierajska, wiceminister sportu i turystyki.

Trendy są pozytywne - w 2013 roku Polskę odwiedziło o 9% więcej przyjezdnych z zagranicy  niż w rekordowym 2012 roku: ponad 72 mln osób. Jednak rok temu o znacznym powiększeniu się liczby przyjezdnych zadecydowały, organizowane w Polsce i na Ukrainie, Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Wzrost odwiedzin zagranicznych gości w kolejnym roku może więc być efektem dobrego zorganizowania EURO, ale także kampanii wizerunkowej przeprowadzonej w krajach Europy zachodniej. Jak podkreślają organizatorzy spotkania, łączne wpływy z tytułu zagranicznych wizyt w Polsce są szacowane na blisko 40 mld złotych. Tu także odnotowano znaczny wzrost, bo 11,5% dla samej tylko turystyki z zagranicy. 

Również Ryszard Grobelny, prezes ZMP podkreślił, że wejście Polski do Unii Europejskiej zbiegło się z okresem olbrzymiej modernizacji infrastrukturalnej i, co za tym idzie, dużo lepszej dostępności Polski. Powstały nowe porty lotnicze, autostrady, obiekty infrastruktury konferencyjnej – obiekty średniej klasy, najczęściej przy uczelniach, ale też nowoczesne centra konferencyjne nastawione na profesjonalne spotkania. Teraz, kiedy podstawowe warunki infrastrukturalne są spełnione, Polska zaczyna być lepiej postrzegana na zewnątrz, już nawet organizatorzy eventów na innych kontynentach dostrzegają polskie doświadczenie. – mówił prezydent Grobelny. I dodał, że między polskimi miastami istnieje konkurencja, zdarza się, że kilka z nich stara się o przyciągnięcie do siebie tej samej imprezy. Jednak miasta potrafią też współdziałać i wspierać się, czego przykładem może być wsparcie udzielone przez Związek Miast Polskich dla Łodzi, która chce zorganizować wystawę EXPO w 2022 roku. Elementy konkurencji są pożądane, ale elementy współpracy też się pojawiają. Jeśli rynek spotkań wzrośnie, to każde miasto na tym skorzysta, jeśli nie, to informacja o tym co już jest u nas, będzie niewykorzystana.

Właśnie szeroka współpraca różnych podmiotów, dobra komunikacja i wykorzystanie efektu synergii - obok nowoczesnej infrastruktury i know how - mogą spowodować, że coraz więcej spotkań będzie się odbywać w naszym kraju.

                                      hh