Pismo do Prezydenta RP
Prezes ZMP zwrócił się do Prezydenta RP z prośbą o niepodpisywanie ustawy z 13 września br. o zmianie ustawy o drogach publicznych, przyjętej bez poprawek przez Senat RP, gdyż wprowadza rozwiązania niezgodne z zasadą samodzielności JST.

 

 Szanowny Pan
Bronisław KOMOROWSKI
Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej

WNIOSEK

Na podstawie art. 84 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zwracam się do Pana Prezydenta z prośbą o niepodpisywanie ustawy z dnia 13 września 2013 r. o zmia-nie ustawy o drogach publicznych, przyjętej bez poprawek przez Senat RP.

UZASADNIENIE

1. Ustawa z dnia 13 września br. wprowadza nowy „ustrój” samorządowy, polegający na nakładaniu zadań na poszczególne JST nie w drodze ustawy, a w formie swoistej „spychotechniki”: droga zastąpiona obwodnicą staje się wojewódzka, ale nowy „posiadacz” może ten albo inny o proporcjonalnej długości (!) odcinek drogi przekazać powiatowi, który z kolei może otrzymany od województwa albo inny odcinek drogi oddać gminie.

Rozwiązanie to jest niezgodne z zasadą samodzielności JST, demolując przy tym stosunki własnościowe, określone w art. 2a ustawy o drogach publicznych.

Przyjęta procedura jest też całkowicie sprzeczna z art. 2 ust. 1 nowelizowanej usta-wy, który stanowi, że „drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na określone kategorie”. Stwarza okazję dla województw do pozbywania się niechcianych odcinków dróg, w najtrudniejszej sytuacji stawiając de facto powiaty, które z jednej strony muszą przyjąć „darowiznę” od województwa, ale mogą „odegrać się” na gminie. Oczywiście końcowym etapem tej „spychotechniki” będzie nierzadko gmina.

2. Ustęp 5 w art. 10 powinien od początku brzmieć:

„5. Odcinek drogi krajowej zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem drogi, z chwilą oddania go do użytkowania, zostaje zaliczony do odpowiedniej kategorii dróg publicznych, zgodnie z funkcjami, o których mowa w art.2 ust.1.”

Przypisanie takiego odcinka drogi z mocy prawa gminie w nowelizacji ustawy z 2003 r. było poważnym błędem, ponieważ te odcinki pełnią często nadal funkcje ponadlokalne. Jednak sposób „naprawienia” tego błędu przez Parlament jest nie do przyjęcia.

 Proponowany przez nas zapis spowoduje przeprowadzenie w każdym przypadku oceny danego odcinka z punktu widzenia funkcji, jakie pełni on w sieci dróg publicznych (art. 2 ust. 1 ustawy). W wyniku takiego postępowania niektóre zastąpione obwodnicą odcinki zapewne pozostaną krajowe, inne staną się wojewódzkie, jeszcze inne - powia-towe, a niektóre - gminne. Nastąpi to jednak zawsze zgodnie z przyjętą w ustawie logi-ką ustalania kategorii dróg publicznych, której procedurę określa art. 10 w ust. 1-4.

 

Ryszard Grobelny
Prezes Związku

Ryszard Grobelny
Prezes Związku

Załączniki:
Pismo do Prezydenta RP