O działalności ZMP w 2014
Prezentujemy skróconą informację o ważniejszych efektach działania Związku w roku 2014, która dotyczy takich zagadnień jak: lobbing legislacyjny, projekty realizowane przez ZMP i współpraca międzynarodowa.

SKRÓCONA INFORMACJA
O WAŻNIEJSZYCH EFEKTACH DZIAŁANIA ZWIĄZKU W ROKU 2014

 

1. Lobbing legislacyjny

a) Finanse miast

- dochody JST

Obywatelski projekt zmian w ustawie o dochodach JST, pod którym zebraliśmy 300.000 podpisów, trafił do komisji, która - wobec negatywnej opinii rządu - nie podjęła jego rozpatrywania.

Efektem pośrednim projektu jest zmniejszenie skali niedofinansowania zadań przekazywanych w ostatnich dwóch latach. Trwa skłonność do ręcznego sterowania (dotacje na zadania własne). Najważniejszym efektem pozytywnym jest podjęcie prac nad „samorządowym PIT-em”, co może uniezależnić wpływy z tego źródła od doraźnych zmian ustawowych. Prace są zaawansowane.

- wskaźniki zadłużenia / deficyt

Rząd zrezygnował z zamiaru administracyjnego ograniczenia deficytu JST. Skorygowano też indywidualny wskaźnik zadłużenia – zrezygnowano z zapisu uniemożliwiającego uchwalenie budżetu przy niespełnieniu wskaźnika z art. 243, wprowadzając zamiast tego stosunkowo łagodną procedurę naprawczą.

- perspektywa finansowa UE 2014/20

Udało się wynegocjować znaczne zwiększenie możliwości korzystania ze środków zwrotnych na finansowanie i współfinansowanie nowych projektów unijnych.

- finansowanie zadań zleconych

Dwa resorty przygotowują na nasz wniosek informację o finansowaniu zadań zleconych (MF i MAiC). Analiza skali niedofinansowania nastąpi w najbliższych miesiącach.

 

b) Ustawa o rewitalizacji

- projekt samorządowy

Podczas Kongresu Miast Polskich w Krakowie (listopad 2013) przekazaliśmy rządowi projekt ustawy o rewitalizacji, opracowany we wszechstronnej konsultacji z miastami, wspólnie ze Śląskim Związkiem Gmin i Powiatów.

- założenia projektu ustawy (MIiR)

Na podstawie naszego projektu rząd przygotował założenia projektu ustawy (obecnie w trakcie konsultacji). Projekt ustawy jest w planie prac legislacyjnych na rok 2015. Dodatkowym efektem naszych działań jest rządowy Narodowy Program Rewitalizacji.

 

c) Ład przestrzenny

- wstępny projekt małej nowelizacji ustawy

Konsekwentne prezentowanie stanowiska ws. konieczności nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (upzp) spowodowało przygotowanie założeń „małej” nowelizacji ustawy, zwłaszcza w zakresie WZ oraz renty planistycznej. Nowelizacja ma szansę przeprowadzenia w roku 2015, choć opór środowisk zainteresowanych utrzymaniem obecnego nieładu jest znaczny.

- rozdzielenie kodeksu budowlanego i kodeksu urbanistycznego

Na podstawie naszego stanowiska, wspartego przez inne środowiska, doprowadzono do wyłączenia przepisów urbanistycznych z przygotowywanego tzw. kodeksu budowlanego. Opracowanie nowego kodeksu urbanistycznego w obecnej kadencji jest jednak mało prawdopodobne.

- uporządkowanie reklam

Na nasz wniosek w prezydenckim projekcie ustawy o ochronie krajobrazu wprowadzono przepisy pozwalające na uporządkowanie reklam w przestrzeni publicznej, przy pomocy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i instrumentu finansowego (lokalny podatek od reklam). Kończą się prace nad projektem w sejmie.

 

d) Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminie

- nowelizacja ustawy

Poselski projekt nowelizacji ustawy, zawierający początkowo kilka spośród naszych postulatów i liczne zmiany niekorzystne został ostatecznie uchwalony – po interwencjach w sejmie i w senacie – w kształcie zbliżonym do oczekiwań miast i gmin.

- sprawa zamówień in-house

Dokonane rozdzielenie zamówień na odbiór i zagospodarowanie odpadów spowodowało, że obecnie tylko zamówienia na odbiór są objęte obligatoryjnym przetargiem. UZP zapowiedział wprowadzenie procedury zamówień in-house w wersji zgodnej z nową, korzystna dyrektywą UE. Sprawa wymaga dalszej mobilizacji z naszej strony.

 

e) Drogi

- zwiększenie Programu rozbudowy dróg lokalnych

Udało się doprowadzić do zwiększenia – choć nadal w niewystarczającej skali – środków na drogi lokalne.

- przepisy dot. odcinków dróg zastąpionych nowymi drogami

Prezydent zawetował niekorzystną dla gmin zmianę art. 10 ustawy o drogach publicznych. Złożyliśmy nasz projekt – trwają prace w resorcie.

 

f) Oświata

- projekty samorządowe

Projekty zmian w KN i w ustawie o systemie oświaty, opracowane na Samorządowym Kongresie Oświaty (wrzesień 2013) przedłożyliśmy sejmowi i rządowi, przy głośnym proteście związków zawodowych.

- zapowiedź rządowego projektu zmian w Karcie Nauczyciela

Po trójstronnych rozmowach w resorcie i „ciszy” wyborczej w II połowie roku, ostatnio MEN zapowiedział złożenie projektu nowelizacji KN, zawierającego część naszych postulatów.

g) Komisja Wspólna Rządu i ST

Komisja, w której zespołach pracuje kilkunastu przedstawicieli miast członkowskich ZMP, uzyskała dziesiątki innych zmian w projektach ustaw i rozporządzeń (info na https://kwrist.mac.gov.pl)

 

2. Projekty

a) Projekt norweski 2 – współdziałanie JST w obszarach funkcjonalnych

W projekcie predefiniowanym uczestniczyło ponad 60 obszarów funkcjonalnych (z udziałem ponad 100 miast członkowskich). 15 spośród nich uzyskało w towarzyszącym projekcie regionalnym granty z Mechanizmu Finansowego EOG w wysokości po 300-600 tys. euro każdy (łącznie 7 mln €) Projekt trwa do kwietnia 2016. Raport wstępny - na stronie www.zmp.poznan.pl

 

b) Projekt norweski 3 – samorząd jako pracodawca

W projekcie uczestniczyło łącznie ok. 300 osób z urzędów miast i miejskich jednostek organizacyjnych. Raport końcowy - na stronie internetowej Związku.

 

3. Współpraca międzynarodowa

a) Projekty dla Ukrainy

Eksperci Związku uczestniczą w pracach doradczych dot. decentralizacji na Ukrainie. Związek pozyskał też środki na programy adresowane bezpośrednio dla miast ukraińskich, których przedstawiciele odbyli staże indywidualne w 30 miastach w Polsce i obecnie lobbują za zmianami ustrojowymi na Ukrainie. Kolejne miasta zgłosiły chęć udziału w programie w roku 2015.

 

b) Monitoring EKSL

Związek zgłosił do Rady Europy (via CLRAE) uwagi dotyczące niepełnego przestrzegania w Polsce art. 4 (kompetencje), 6 (samodzielność) i 9 (finanse) Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego.

 

Biuro ZMP, 14 stycznia 2015

Załączniki:
O działalności ZMP w 2015