Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych - wypracowanie i upowszechnianie standardów współpracy
Opis zadań realizowanych przez ZMP w ramach projektu "Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych – wypracowanie i upowszechnienie standardów współpracy".
7d0d207c5b62b4d9bedf7dceb6725703abd3845e.jpg

 

Opis zadań realizowanych przez ZMP w ramach projektu
"Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych - wypracowanie
i upowszechnienie standardów współpracy"
(poddziałanie 5.4.1. PO KL Wsparcie systemowe dla trzeciego sektora.) 

Grupy Wymiany Doświadczeń (GWD) w zakresie współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego a organizacjami pozarządowymi

Działanie to jest częścią zadania nr 2 - "Opracowanie modelu współpracy JST-NGO". W ramach projektu zorganizowano 4 Grupy: miejską, gmin wiejskich, powiatową i wojewódzką. Ponadto ZMP wobec bardzo dużego zainteresowania innych miast zorganizował 4 regionalne podgrupy miejskie (łącznie 25 miast) włączając je w realizację tych samych zadań - tj opiniowanie modelu i poradnika oraz testowanie innych produktów projektu. Działanie GWD jest formą współuczestnictwa przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego w wypracowaniu modelu współpracy oraz poradnika na ten temat, a także forma gromadzenia opisów dobrych praktyk do poradnika i Bazy dobrych praktyk. Grupy te m.in. wykorzystują dane SAS przygotowane w ramach działania nr 1. Praca grup rozpoczęła się we wrześniu 2010r. Planowany termin zakończenia prac GWD - czerwiec 2011. ZMP włączył przedstawicieli pozostałych organizacji samorządowych w realizację tego zadania w zakresie działania "ich grupy", aby zwiększyć trwałość instytucjonalną wypracowanych rozwiązań i przekazywanych doświadczeń. Czas trwania projektu - wrzesień 2009 - luty 2012

Baza Dobrych Praktyk: Identyfikacja i upowszechnianie dobrych praktyk dot. współpracy JST-NGO

Dotychczasowe doświadczenia Związku Miast Polskich i innych organizacji samorządowych, związane z pomocą dla jednostek samorządu terytorialnego w doskonaleniu ich funkcjonowania, wskazują, że promowanie dobrych praktyk jest jedną ze skuteczniejszych form wsparcia. Od kilku lat organizacje samorządowe wspólnie budują stronę www.dobrepraktyki.pl (administrowaną przez ZGW RP) stanowiącą Bazę Dobrych Praktyk zarządzania z różnych obszarów działalności gmin i powiatów. Opisy te pozwalają na twórczą adaptację podobnych rozwiązań do warunków własnej gminy czy powiatu u przyczyniają się do rozwoju bezpośrednich kontaktów pomiędzy jednostkami samorządu. W ramach niniejszego projektu utworzono nowy dział w Bazie (współpraca JST-NGO). W tej chwili zawiera on 5 opisów DP nagrodzonych w konkursie Samorządowy Lider Zarządzania, zaś dalsze opisy są przygotowywane. Łącznie będzie ich co najmniej 24 do końca realizacji projektu. Działanie to stanowi część zadania nr 3 - "Kampania Edukacyjno-Informacyjna"

Konkurs "Samorządowy Lider Zarządzania 2010: współpraca gmin i powiatów z organizacjami pozarządowymi" - jako możliwość identyfikacji najlepszych rozwiązań w tym zakresie

Działanie rozpoczęte w kwietniu 2010, a zakończone w październiku 2010 roku. Konkurs zorganizowany został przez Związek Miast Polskich w ramach projektu "Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych - wypracowanie i upowszechnienie standardów współpracy". Konkurs był realizowany wspólnie z liderem projektu Departamentem Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, oraz pozostałymi partnerami: Siecią Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich, Collegium Civitas i Instytutem Spraw Publicznych. Celem konkursu było min. zidentyfikowanie dobrych praktyk z zakresu współpracy administracji samorządowej z organizacjami pozarządowymi, nagrodzenie najciekawszych z nich i w ramach całego projektu, upowszechnienie najlepszych rozwiązań w celu ich adaptacji na terenie innych gmin i powiatów. Szczegółowy opis poszczególnych etapów konkursu i jego wyników znajduję się w zakładce "konkurs" na tej samej stronie. Działanie to stanowi część zadania nr 3 - "Kampania Edukacyjno-Informacyjna".

System Analiz Samorządowych: Powstanie i prowadzenie nowego działu SAS dotyczącego "współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi"

 Zadanie jest realizowane w ramach działania 1 "Diagnoza współpracy JST-NGO" w projekcie MPiPS. Dane za lata 2006-2009 zostały już opracowane i przygotowane do publikacji w bazie SAS, która również została do tego celu dostosowana. SAS (System Analiz Samorządowych) to oprogramowanie służące przedstawicielom miast, gmin i powiatów jako baza wiedzy o uwarunkowaniach i wynikach realizacji swych zadań publicznych. Jest to pierwsza w kraju tak obszerna baza danych nt. aspektów finansowych i rzeczowych współpracy JST i NGO obejmująca wszystkie samorządy w kraju. Praca nad budową bazy SAS - jako narzędzia pozwalającego na przechowywanie i analizę "twardych" (tj. statystycznych) danych nt współpracy JST - NGO trwała od lutego 2010 roku. W bazie znajdują się dane z lat 2006-2009 dla wszystkich poszczególnych poziomów terytorialnych (gminy miejskie, miejsko - wiejskie, powiaty, województwa). Źródłem danych są: Departament Pożytku Publicznego MPiPS (dane z monitorinu ustawy OPP), GUS, Ministerstwo Finansów. Pomoc w przygotowaniu danych wg kodów TERYT udzieliło już dwukrotnie Stowarzyszenie KLON-JAWOR. Od grudnia 2010 roku nowy dział w Bazie SAS jest w pełni funkcjonalny. Do końca projektu Baza będzie jeszcze uzupełniona o dane za rok 2010.

Osoba do kontaktu: Katarzyna Gralińska, 609 631 693