
Konkurs
SAMORZĄDOWY LIDER ZARZĄDZANIA 2013 - USŁUGI SPOŁECZNE
Oświata – Pomoc społeczna - Kultura – Ochrona zdrowia – Sport i rekreacja
Laureaci, finaliści i wyróżnieni
Tarnów, Dąbrowa Górnicza (w trzech kategoriach) Lublin, Skierniewice, Czersk, Podkowa Leśna, Skwierzyna, Sępólno Krajeńskie, Mława, Swarzędz, gminy wiejskie - Świdnica, Chełm Śląski, Kram, Michałowice, Rzeczniów, powiaty - bocheński, gliwicki (w dwóch kategoriach) nakielski, wąbrzeski, ząbkowicki, poznański, myślenicki – to laureaci tegorocznej edycji konkursu „Samorządowy Lider Zarządzania 2013 – usługi społeczne”.
W tym roku 26 laureatów wybrano spośród 38 finalistów, a wśród nich 8 laureatów z dziedziny pomocy społecznej, 6 – z ochrony zdrowia, 4 – z oświaty, 4 – ze sportu i rekreacji i 4 z kultury. To rekordowa jak do tej pory liczba laureatów w całej historii konkursu. Tak duża liczba wyróżnionych projektów świadczy - jak podkreślali eksperci - o wysokim poziomie tegorocznej edycji.
Podczas konferencji podsumowującej konkurs w Senacie RP w Warszawie 24 czerwca br. przyznano także wyróżnienie specjalne, które otrzymało Opole za umiejętność dialogu i bezkonfliktowego przeprowadzenia zmian sieci szkół, oraz tytuły „Lider wśród Liderów 2013” dla Dąbrowy Górniczej, Ełku i Płońska.
To już 8. edycja konkursu. Obecnie odbywa się on dzięki realizowanemu przez Związek Miast Polskich w partnerstwie ze Związkiem Powiatów Polskich, Związkiem Gmin Wiejskich RP i Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji projektowi „Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego (gminach i powiatach)”, finansowanemu z programu POKL.
Do konkursu „Samorządowy Lider Zarządzania 2013 - usługi społeczne” 47 jednostek samorządu terytorialnego nadesłało w sumie 61 wniosków. Do finału eksperci wybrali 13 aplikacji dotyczących innowacyjnych rozwiązań w pomocy społecznej (z 25 zgłoszonych), 7 – w oświacie (z 11), 6 – w ochronie zdrowia (z 9), 6 – w kulturze (z 9), a 6 – w sporcie i rekreacji (z 7).
Zgłoszone do konkursu przykłady działań jednostek zostały ocenione pod kątem innowacyjności wdrożonego rozwiązania pod względem doboru celów (20 % wagi oceny), skuteczności w podnoszeniu jakości obsługi czy usług dla mieszkańców, ich zakresu i dostępności (20%), efektywności kosztowej (20%), integracji z systemem zarządzania strategicznego jednostką (25%) i replikowalności (15%).
Janusz Sepioł, przewodniczący Senackiej Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zwracał uwagę, że dobre miasto to miasto kreatywne. – Coraz ważniejsze się staje, czy miasto uruchamia zasoby kulturowe i umie zarządzać zmianą. Zarządzanie zmianą nie jest łatwe, gdyż sukcesy są trudne do oceny, a każdemu może towarzyszyć porażka i ograniczająco działa niezbędna kalkulacja finansowa – mówił senator. To wymaga nowego typu liderów, szczególnie tych, którzy szukają głębiej i wybiegają poza horyzont.
Celem organizowanego cyklicznie konkursu jest upowszechnianie dobrych praktyk. Do tej pory, dzięki tej inicjatywie, udało się zidentyfikować ponad 200 projektów, które mogą być inspiracją do wprowadzenia zmian w zarządzaniu w samorządzie. Ich szczegółowe opisy znajdują się na stronie internetowej w Bazie Dobrych Praktyk. Jak zauważył Andrzej Porawski, dyrektor Biura ZMP, dzięki BDP projekty „nie marnują się” i inne samorządy, które nie biorą udziału w konkursach, zyskują na tym, że mogą z nich korzystać. Z kolei Andrzej Trzęsiara, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy z JST Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, podkreślił, że wiele praktyk wypracowanych przez polskie samorządy jest na tyle dobrych, że może uczestniczyć w konkursach organizowanych na forum europejskim. Zachęcał również samorządowców do udziału w Akademii Liderów Samorządowych i do korzystania ze wsparcia eksperckiego w ramach projektu „Systemowe wsparcie procesów zarządzania w JST".
Joanna Proniewicz