
Konferencja „Miastotwórcza rola targów”
- Jak miasta mogą pomóc targom, a targi miastom? – zastanawiano się podczas konferencji na temat miastotwórczej roli targów przygotowanej przez ZMP oraz Polską Izbę Przemysłu Targowego (PIPT), która odbyła się w Poznaniu 23 listopada br.
Powstanie i lokowanie miast jest ściśle związane z usytuowanym w centrum rynkiem, na którym odbywały się targi, a miasta pobierały opłatę targową od eksponujących swoje towary kupców. W Polsce obecnie funkcjonuje 11 targów i daleko nam jeszcze do europejskiego potentata targowego, jakim są Niemcy, na terenie których jest ich 380. – W Polsce rynek targowy wciąż nie jest nasycony – przypomniał Andrzej Byrt, prezes PIPT i MTP. W Europie właścicielem targów są większości samorządy.
Targi a miasto to relacja dwustronna. Miasto oferuje targom dostępność komunikacyjną, bazę hotelową, usługi konsumpcyjne oraz swoją markę. Targi z kolei zapewniają miastom aktywizację usług (1 zł dla organizatora to 3 zł dla otoczenia) i mieszkańców, międzynarodowy wizerunek oraz miejsce do organizowania imprez sportowych, kulturalnych czy konferencji, a także rozwój funkcji metropolitalnych czy szansę na odnowę przestrzeni miejskiej. Zdaniem Jacka Nowaka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, warunkiem sukcesu targów są: zrównoważone korzyści dla organizatora targów, klientów i samorządów lokalnych, elastyczne kształtowanie imprez targowych, wykorzystanie targów do kształtowania wizerunku miasta, a ich infrastruktury do organizacji innych wydarzeń.
Swoimi doświadczeniami dotyczącymi jakości współpracy, celów i rezultatów zarówno od ze strony organizatora targów, jak i miasta, podzielili się przedstawiciele Poznania, Kielc i Lublina. Zastępca prezydenta Poznania, Tomasz Kayser mówił o tym, że 80% zysku z MTP jest reinwestowana. Zwrócił uwagę, że w wielu krajach targi są własnością publiczną, natomiast imprezy targowe są organizowane przez partnera prywatnego. W Poznaniu targi umożliwiają rozwój lukratywnego segmentu turystyki (co zostało zapisane w strategii rozwoju tego miasta), jaką jest turystyka biznesowa. Targi w Kielcach, będące w 99,08% własnością miasta, odgrywają wiodącą rolę w rozwoju tego miasta, są jednym z priorytetów strategii rozwoju. Przyczyniły się też do istotnej zmiany wizerunku miasta. W Lublinie znaczący rozwój targów rozpoczął się dwa lata temu, kiedy MTP stało się ich partnerem strategicznym. Krzysztof Żuk, prezydent Lublina, planuje wykorzystać targi do zapewnienia realizacji strategii rozwoju miasta i ożywienia handlu ze Wschodem.
Ustalono, że następne spotkanie miast targowych odbędzie się w Łodzi.
Joanna Proniewicz