
Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP w Lubaniu
Podczas posiedzenia, które odbyło się w Lubaniu 26 kwietnia 2013 roku, członkowie Zarządu ZMP proponowane przez rząd zmiany w Karcie Nauczyciela ocenili pozytywnie jako pierwszy krok w dobrym kierunku.
Tym samym zaakceptowano stanowisko KWRiST (http://www.zmp.poznan.pl/aktualnosc-733-z_komisji_wspolnej_rzadu_i_samorzadu.html) , która warunkowo wsparła ten projekt, choć zgłoszono do niego uwagi wypracowane przez Zespół ds. edukacji, kultury i sportu. Proponowane zmiany skupiają się głównie na porządkowaniu i dyscyplinie pracy nauczycieli, a według samorządów dyscyplina pracy nie jest problem w oświacie. Równocześnie Zarząd stwierdził, że konieczne są zmiany w ustawie o systemie oświaty (takie jak np. umożliwienie łączenie w zespoły dwóch takich samych szkół). Podkreślano ponadto, że samorządy nadal nie mają wpływu na wynagrodzenie nauczycieli, stąd wynika sugestia, że to rząd powinien przejąć odpowiedzialność za te wynagrodzenia.
Zarządu ZMP podczas posiedzenia w Lubaniu poparł też stanowisko strony samorządowej KWRiST w sprawie negatywnego stanowiska rządu wobec obywatelskiego projektu zmiany ustawy o dochodach JST.
Samorządowcy zasiadający w Zarządzie uznali, że problem, którego dotyczy zmiana ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi i niektórych innych ustaw (PiS), wymaga zmiany. Chodzi o to, aby zdolność procesową w postępowaniu przed sądem administracyjnym w sprawach skarg, których przedmiotem jest uchwała organu stanowiącego konkretnej JST, posiadał ten organ, w którego imieniu działałby jego przewodniczący. W trakcie dyskusji opowiedziano się za opinią wyrażoną przez Ryszarda Brejzę, prezydenta Inowrocławia, który stwierdził, że zmiana zaproponowana przez PiS jest zbędna i zbyt daleko idąca. Uchwała NSA z dnia 13 listopada 2012 roku wzmacnia rolę organu wykonawczego, co jest zgodne z wykładnią literalną ustaw samorządowych, czyli wykładnią wiodącą, a doprecyzowania wymaga samo zastrzeżenie, w jakich szczególnych sytuacjach, wyłączona byłaby reprezentacja JST przed sądami administracyjnymi przez organy wykonawcze JST w sprawach skarg na uchwały organów stanowiących tych jednostek.
Zaprotestowano przeciwko projektowi o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (SP), który nakłada obowiązek instalacji monitoringu w żłobkach lub klubach dziecięcych, ze względu przed wszystkim na generowanie dodatkowych wydatków z budżetu miasta, bez zapewnienia odpowiedniego udziału w dochodach publicznych na realizację tego nowego zadania. – Dwa skrajne złe przypadki zachowania opiekunek w żłobku w Polsce, nagłośnione medialnie, nie mogą rzutować na pracę pozostałych placówek – mówił Janusz Gromek, prezydent Kołobrzegu.
Negatywnie odniesiono się do projektu ustawy o edukacji seksualnej (wzrost kosztu nauki jednego przedmiotu, konieczność przygotowania nauczycieli do nauczania nowego przedmiotu), o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PO, równoczesne opodatkowanie przychodów i kosztów podatkowych związanych ze zbyciem pieniądza, zwolnienie z podatku dochodowego odsetek narastających od środków Krajowego Funduszu Kapitałowego pochodzących z UE) ze względu na brak określenia skutków finansowych regulacji, która zmniejsza dochody JST, a także - z tych samych powodów - projekt o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PO, zwolnienie dochodu ze zbycia udziałów lub wkładów spółdzielni w części odpowiadającej zapłaceniu podatku od spadków i darowizn), choć zmiana wydaje się potrzebna. Podobnie odniesiono się do projektu zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (SLD), który zakłada doprowadzenie zasad opodatkowania KSM, wspólnot mieszkaniowych TBS do warunków istniejących dla innych podmiotów (jedna księgowość), jednak potencjalnie może uszczuplać dochody JST, a nie zawiera oceny skutków regulacji. Nie zaakceptowano projektu o zmiany ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (SKO), gdyż taka jedna zmiana nic nie wnosi, a konieczna jest zmiana całej ustawy.
Pozytywną ocenę otrzymał projekt o zmianie ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (SP), wydłużający okres obowiązywania rozporządzenia. Uznano, że projekt o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych (PSL) jest zasadny, gdyż wprowadza istotne, kierunkowe zmiany dotyczące zmian w sposobie postępowania ze zwłokami, dlatego warto nad nim pracować. Akceptację uzyskał projekt ustawy o zmianie ustawy o Kodeksie Pracy, wydłużający urlop macierzyński, co może przynieść dodatkowe wpływy dla JST z podatku PIT, a także rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie Ogólnopolskiego Rejestru Patologii Kardiologicznych u Płodów.
Prezydenci i burmistrzowie postanowili nie odnosić się do projektu o ogrodach działkowych (PO), opierając się na tym, co ustalono w Mławie - stanowisko ZMP będzie dotyczyło do problemów samorządowych związanych z ogrodami działkowymi, natomiast nie konkretnych projektów. Jednak projekt ten, przewidujący m.in. likwidację z mocy prawa PZD, wywołał dyskusję. Podkreślano, że może okazać się niebezpieczny dla gmin. Może bowiem doprowadzić do takiej sytuacji, że to gmina będzie ostatecznie prowadzić ogrody, a działkowcy będą wymuszać na burmistrzach czy prezydentach inwestycje i remonty za wnoszone roczne opłaty. Wątpliwości wzbudziło również to, że na jednym ogrodzie może działać więcej niż jedno stowarzyszenie, a stowarzyszenia nie mogą zawiązać związku.
Zarząd ZMP wstrzymał się z podjęciem stanowiska w sprawie zmiany ustawy o dostępie do informacji publicznej (PO), z powodu braku określenia skutków finansowych oraz niedostarczenia aktów wykonawczych.
Zarząd ZMP postanowił zająć się kwestią zgłoszoną przez byłego burmistrza Nieszawy, który zwraca uwaga na niepokojące zjawisko – wyższość prawa miejscowego nad ustawami parlamentarnymi. Chodzi o przegraną sprawę dotyczącą odprawy emerytalnej w NSA, który orzekł, że odprawa emerytalna wójta winna być poprzedzona uchwała rady gminy. Postanowiono zwrócić się w tej sprawie do Rzecznika Praw Obywatelskich, a także wnieść pod obrady zespołu ustrojowego KWRiST.
Analizując zapisy „Strategii rozwoju społeczno–gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020”, zaznaczono, że należy uwzględnić istotną rolę, jaką odgrywają w rozwoju drogi lokalne. Podkreślano, że istnieje pewna nasilona intensywność negatywnych zjawisk na wschodzie kraju, a obszary szczególnej interwencji powinny obejmować obszar mniejszy niż subregion.
Joanna Proniewicz