Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP w Ciechanowie
Podczas posiedzenia w Ciechanowie 28 sierpnia 2015 r. członkowie Zarządu ZMP przyjęli stanowiska m.in. w sprawie funduszu alimentacyjnego i ochrony brzegów morskich.
2232f3cb31aa4fe24161416153e1d8eaf45c869c.jpg

Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP w Ciechanowie

Podczas posiedzenia w Ciechanowie 28 sierpnia 2015 r. członkowie Zarządu ZMP przyjęli stanowiska w sprawie funduszu alimentacyjnego i ochrony brzegów morskich.

Zarząd po raz kolejny pozytywnie odniósł się do apelu strony samorządowej KWRiST, skierowanego do posłów i senatorów, aby odrzucić sprawozdanie dwóch komisji i nieuchwalanie ustawy w sprawie związków metropolitalnych, która zawiera rozwiązania ustrojowe sprzeczne z obowiązującym prawem oraz niepoddane dostatecznej konsultacji z zainteresowanymi społecznościami i ich ustawowymi przedstawicielami. Najważniejszy powód odrzucenia przez środowiska samorządowe tej ustawy dotyczy przede wszystkim wyłaniania organu przedstawicielskiego związku w drodze wyborów bezpośrednich, co wyklucza możliwość delegowania do tego organu przedstawicieli współpracujących gmin i powiatów i jest rozwiązaniem ustrojowym, zarezerwowanym dla wyłaniania organów przedstawicielskich państwa i JST. Projekt zawiera ponadto przepisy pozwalające tworzyć związki „odgórnie” i naruszające samodzielność JST. Poza tym zadania związku, określone w tym projekcie, stanowią zadania gmin, powiatów, a nawet województw, które byłyby wykonywane bez wpływu zainteresowanych jednostek na ich realizację. Również inne rozwiązania zawarte w projekcie, w tym dotyczące finansów oraz majątku związku, a także planowania i zagospodarowania przestrzennego, są niedopracowane. W projekcie nie odniesiono się też w ogóle do doświadczeń JST, szczególnie tych, które pomimo braku oczekiwanych regulacji ustawowych, organizują współdziałanie gmin i powiatów w metropolitalnych obszarach funkcjonalnych.

Pozytywne opinie uzyskały dwa projekty ustawy o dochodach JST. Pierwszy przygotowany przez PO przedłuża o rok rozwiązanie tymczasowe dotyczące systemu korekcyjno-wyrównawczego dla województw. Drugi, opracowany przez grupę posłów, proponuje naprawę systemu wyrównania dochodów JST w oparciu o projekt warszawsko-mazowiecki, prace nadzwyczajnej podkomisji ds. projektu obywatelskiego. Uznano, że chociaż ma on nikłą szanse na uchwalenie, byłby bardzo przydatny, zawiera bowiem wiele dobrych pomysłów i co najważniejsze wytycza właściwy kierunek koniecznych zmian.

Samorządowcy z miast zasiadający w Zarządzie zaakceptowali też projekty o ochronie gruntów rolnych i leśnych (PSL), który wprowadza zapis, zgodnie z którym marszałek województwa jest organem egzekucyjnym uprawnionym do egzekucji należności za zobowiązania z tytułu dochodów związanych z wyłączaniem gruntów rolnych z produkcji, co zdejmuje obowiązki z prezydenta, oraz o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (druk nr 380, rządowy), który jest zgodny z dyrektywą PE i Rady oraz ma ujednolicić i uprościć system naliczania odsetek w całym obrocie cywilnoprawnym.

Nie zajęto stanowiska wobec projektu o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej (druk nr 3762, rządowy).

Dyskutowano natomiast na temat projektu o repatriacji oraz niektórych innych ustaw (PO), który powstał na bazie nowelizacji przygotowanej przez śp. Macieja Płażynskiego, i ma na celu ułatwienie powrotu do ojczyzny osobom deklarującym się, że są Polakami i posiadającym dokumenty z wpisem o polskiej narodowości. Do nowelizacji odniesiono się pozytywnie, chociaż zgłoszono szereg uwag szczegółowych. Zwracano uwagę, że dotacje dla gmin powinny być bardziej elastyczne i mają upoważniać organy JST do innego zagospodarowania środków na adaptację repatriantów, a nie tylko na potrzeby związane z zapewnieniem mieszkania. Te bowiem, jak to ma miejsce np. w Gdańsku, zaspokaja już często samo miasto. Projekt jest korzystny przede wszystkim dla repatriantów i nie zawiera rozwiązań zachęcających gminy do zapraszania repatriantów do osiedlania się na ich terenie, za to rozszerza obowiązki gminy (indywidualne programy adaptacyjne dla wszystkich repatriantów, nie tylko tych zaproszonych przez gminę, ich ewaluacja) i wymaga zmian w innych przepisach, np. w ustawie o pomocy społecznej (nowe zadania dla GOPS, konieczność dodatkowych szkoleń na pracowników). Wątpliwości dotyczyły też dotacji celowej na programy adaptacyjne, które będą udzielane na podstawie porozumienia z wojewodą. 

Członkowie Zarządu zaopiniowali ponadto dwa projekty rozporządzeń Ministra Zdrowia - w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego. Pierwszy z nich, dotyczący podwyżek płac dla pielęgniarek, został negatywnie oceniony, gdyż nie dotyczy wszystkich pielęgniarek i powoduje nierówności, które będą musiały niwelować JST. Jak zapewniał Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej, rozporządzenie jest niedoskonałe i konieczne są rozwiązania systemowe w tej kwestii. Drugie rozporządzenie oceniono pozytywnie.

Zarząd nie zaopiniował na razie projektu Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze zdrowia na lata 2014-2020, który wskazuje m.in., jak wykorzystać optymalnie EFS. Postanowiono ze względu na to, że porusza on wiele zagadnień, jeszcze raz go przeanalizować i wydać stanowisko w oparciu o uwagi z miast.

          Przedstawiciele miast przyjęli ostatecznie dwa stanowiska Związku -  temat ochrony brzegów morskich i funduszu alimentacyjnego.

Pierwsze dotyczy wniosku o rozszerzenie zakresu ochrony brzegów morskich w art.1 pkt 2 ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Program ochrony brzegów morskich” o morskie wody wewnętrzne, zwłaszcza że w obecnym Programie zadania tej ochrony obejmują całość terenów nadmorskich. Ponadto Zarząd postuluje zwiększenie zakresu zadań ujętych w Programie poprzez dodanie w art.1 pkt 2 następujących zadań takich jak: prowadzenie bieżących prac modelowych linii brzegowej poprzez zlecenie ich jednostce badawczej na modelu matematycznym lub innym, informowanie i uzgadnianie z gminami zakresu prac wraz z prognozowaniem skutków tych prac, informowanie gmin o wynikach analiz zagrożeń powodziowych i działaniach zmierzających  do niwelowania zagrożeń powodziowych, a także zapewnienie  regulacji  linii brzegowej w miejscach nadmiernego odkładania się piasku.

Drugie stanowisko dotyczy niewystarczających środków na realizację wypłaty świadczeń alimentacyjnych, o co ZMP postulowało od dawna. Proponuje się w nim zwiększenie procentu dotacji na podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych i obsługę świadczeń z funduszu alimentacyjnego z 3% do 5% poprzez nadanie art. 31 ust. 3 następującego brzmienia: „art. 31 ust. 3. Koszty podejmowanych działań wobec dłużników alimentacyjnych i koszty obsługi świadczeń z funduszu alimentacyjnego wynoszą 5% otrzymanej dotacji na świadczenia z funduszu alimentacyjnego, z zastrzeżeniem art. 27 ust. 6”, a także   zmianę treści art. 27 ust. 6 poprzez nadanie mu następującego brzmienia: „art. 27 ust. 6. Uzyskane przez organ właściwy dłużnika oraz organ właściwy wierzyciela dochody, o których mowa w ust. 4, przeznacza się w szczególności na pokrycie kosztów podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych, w sytuacji gdy ustalona w art. 31 ust. 3 wysokość procentowa dotacji na obsługę zadań jest niewystarczająca dla pokrycia pełnego jej kosztu”.

Ustalono również zasadnicze treści stanowisk dotyczących założeń nowej ordynacji podatkowej wprowadzającej zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika (pozytywna opinia na temat większości założeń, ale z uwagami), tzw. jednego podatnika (ZMP zwraca się do Ministerstwa Finansów o podjęcie partnerskiego, merytorycznego dialogu, którego celem byłoby uzgodnienie możliwych do zaakceptowania przez obydwie strony rozwiązań dotyczących systemu rozliczania podatku VAT przez JST) oraz Komisji Kodyfikacyjnej (chodzi o zastrzeżenia Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu RP dotyczące powołania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Samorządu Terytorialnego, do których zdaniem ZMP nie ma usprawiedliwionych podstaw).

Zasiadający w Zarządzie uzgodnili ponadto, że do 15 września należy opracować stanowisko w sprawie Krajowej Polityki Miejskiej, która zostanie rozesłana do członków Zarządu ZMP, aby można było zgłaszać uwagi.

          Zarząd podjął także decyzję, że w najbliższym czasie odbędą się dwie konferencje informacyjne na temat ustawy o rewitalizacji (we wrześniu) oraz ustawy „krajobrazowej”.

Udzielono też wsparcia dla apelu miasta Wołomina do władz państwowych w sprawie utworzenia Muzeum Bitwy Warszawskiej 1920 roku w Ossowie, które powinno być dziełem ogólnonarodowym.

Joanna Proniewicz
Rzecznik prasowy ZMP