Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP w Bydgoszczy
Podczas posiedzenia 25 września br. w Bydgoszczy członkowie Zarządu ZMP ustalili m.in. treść stanowiska w sprawie zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
dcf329ad43fc49cc29a6ecc3c326608328ed0c49.jpg

Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP w Bydgoszczy

Podczas posiedzenia 25 września br. w Bydgoszczy członkowie Zarządu ZMP ustalili m.in. treść stanowiska w sprawie zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Dają one m.in.  radzie gminy możliwość uchwalenia godzin, w których obowiązuje zakaz sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.

Samorządy są zobowiązane do podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych, zmiany struktury ich spożycia, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów oraz działania na rzecz trzeźwości. W ich gestii leży też odpowiedzialność za podejmowanie działań zmierzających do ograniczania spożycia napojów alkoholowych, popierania postawy odpowiedzialnej sprzedaży i podawania alkoholu przez sprzedawców. W opinii Zarządu Związku Miast Polskich administracyjne i prawne ograniczenia dostępności alkoholu oraz koncesjonowanie jego produkcji i sprzedaży są jednymi z najskuteczniejszych narzędzi zmniejszających problemy związane z nadmiernym spożyciem napojów alkoholowych. Obecne przepisy nie są jednak doskonałe.

Proponowane przez ZMP zmiany opierają się na wieloletnim doświadczeniu zdobytym przez organy samorządu terytorialnego i mają na celu doprecyzowanie zapisów obowiązującej regulacji. Chodzi m.in. o ograniczenie i kontrolowanie mnożących się punktów posiadających zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych poza miejscem sprzedaży, w których alkohol jest dostępny bez ograniczeń czasowych i miejscowych. Rada gminy ma ustalać dla terenu gminy (z uwzględnieniem określonych rejonów) liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży, szczególnie tych, gdzie sprzedaż odbywa się w godzinach od 22.00 do 6.00. Związek wnosi również o uściślenie zapisów dotyczących zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dla przedsiębiorców, których działalność polega na organizacji przyjęć. Działalność ta ma być świadczona w oparciu o umowę wydawaną na okres dwóch lat i na określone uroczystości w wyznaczonych przed przedsiębiorcę miejscach. Propozycja zawiera ponadto zapisy dotyczące sankcji w związku z prowadzeniem sprzedaży alkoholu bez wymaganego pozwolenia (wniosek o wydanie pozwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia ujawnienia nielegalnej sprzedaży), zakazem sprzedaży alkoholu na skutek wydania decyzji cofającej zezwolenie (ponowny wniosek może być rozpatrzony pozytywnie nie wcześniej niż po upływie roku) oraz sprzedażą alkoholu osobie nietrzeźwej (wykroczenie karane grzywną, w drodze postępowania mandatowego).

Przedstawiciele miast członkowskich zasiadający w Zarządzie ZMP negatywnie zaopiniowali w Bydgoszczy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (PO), który przedłuża trwanie przepisu zapewniającego najemcom prawa do lokalu zamiennego oraz pokrycia kosztów przeprowadzki w związku z koniecznością remontu lub rozbiórki budynku. Przepis ten, obowiązujący od kilkunastu lat, zdaniem samorządowców, godzi w samorządność i w samych mieszkańców. Doprowadza bowiem często do umyślnego niszczenia nieruchomości i doprowadzania jej do ruiny. Akceptację uzyskał natomiast projekt ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (ułatwia wiele działań), a także projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie warunków i trybu finansowania zwrotnego w ramach realizacji przez BGK rządowego programu popierania budownictwa mieszkaniowego oraz minimalnych wymagań dotyczących lokali powstałych przy udziale tych kredytów oraz ze środków uzyskanych z emisji obligacji (skrócony czas na wypłatę środków).

Pozytywnie, choć z uwagami, zaopiniowano projekt ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, który uszczegóławia wymagania dotyczące centrów urazowych dla dzieci. Aby nie doprowadzać do dysproporcji w liczbie takich centrów dla dzieci i dorosłych, należy przyjąć jednolite kryteria lokalizacji (np. populacyjne – po jednym na 1 milion mieszkańców). Zastrzeżenie budzi termin dostosowania podmiotów leczniczych do wymogów sanitarno-epidemiologicznych – proponuje się przesunięcie go o 2 lata, do końca 2018 roku, a także wejście w życie obowiązku ubezpieczenia się podmiotów leczniczych od zdarzeń medycznych – postuluje się utrzymanie dobrowolności zawierania polis.

Zarząd zapoznał się również z tezami zamówionej przez Związek opinii prawnej na temat propozycji Ministerstwa Finansów dotyczących zmiany definicji pojęcia „budowla” w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z zaleceniami Trybunału Konstytucyjnego. Chodzi o opracowanie autonomicznej definicji, jasnej i pewnej regulacji. Dopracowania wymaga jedna z propozycji MF, która polega na stworzeniu zamkniętej definicji „budowli”, podobnej do definicji z Prawa budowlanego, bez tworzenia wykazu obiektów. Negatywnie należy postrzegać te propozycje, które przez ewentualne ograniczenia zakresu przedmiotowego podatku, mogą powodować obniżenie wpływów do budżetów lokalnych, a zwiększenie zysków firm przesyłowych, telekomunikacyjnych itp. Jak podkreślali samorządowcy z miast, chodzi o ogromne pieniądze, a zmiany doprecyzowujące w sposób jednoznaczny zapis budowli trzeba jak najszybciej wprowadzić. Obecnie decydują o tym sądy.

Nie wydano opinii w kwestii projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wzorów rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami w nich powstającymi oraz rocznego sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami oraz Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej na rozwój instrumentów inżynierii finansowej w ramach PO Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.

W sprawie rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ws. Klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji (archiwa), Zarząd postanowił przekazać uwagi Śląskiego Związku Gmin i Powiatów oraz miast - Gliwice, Poznań, Inowrocław, Bełchatów.

          Na posiedzeniu Zarządu ZMP w Bydgoszczy omówiono też możliwości współpracy Związku z Izbą Gospodarczą „Wodociągi Polskie”, w takich np. sprawach jak definicja przyłącza kanalizacyjnego, wody opadowe, osady ściekowe.

          Bez opinii pozostawiono projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (już uchwalony; dotyczy objęcia wielkopowierzchniowych obiektów handlowych obowiązkiem lokalizacji wyłącznie na obszarach, na których obowiązuje plan miejscowy, poprawia błąd przy ustawie o rewitalizacji) oraz o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej (PO).

Zarząd przyjął stanowisko Komisji Transportu Związku Miast Polskich z 7 września 2015 r. w sprawie realizacji transeuropejskiej sieci transportowej w Polsce, przypominając postulat ZMP w sprawie konieczności podejmowania równocześnie inwestycji włączających do korytarzy TEN-T.

Joanna Proniewicz
Rzecznik prasowy ZMP