Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP w Augustowie
Podczas posiedzenia, które odbyło się 29 sierpnia br. w Augustowie, członkowie Zarządu ZMP dyskutowali m.in. na temat oświadczeń majątkowych osób pełniących funkcje publiczne.
041190fa61cd06345806fd3b51c3e20b45834828.jpg

Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP w Augustowie

Podczas posiedzenia, które odbyło się 29 sierpnia br. w Augustowie, członkowie Zarządu ZMP dyskutowali m.in. na temat oświadczeń majątkowych osób pełniących funkcje publiczne.

Negatywną ocenę uzyskał projekt ustawy o oświadczeniach o stanie majątkowym osób pełniących funkcje publiczne (rządowy), który zwiększa liczbę osób objętych koniecznością składania oświadczeń majątkowych z 500 do 850 tysięcy osób. Powtórzono po raz kolejny postulat ZMP, że skuteczną walkę z korupcją zapewni dopiero brak uznaniowości w decyzjach. Projekt ponadto powoduje wzrost liczby pracowników zaangażowanych w realizację procesu, nieprecyzyjnie określa zakres przedmiotowy oświadczeń majątkowych i tryb wezwania do złożenia oświadczenia, wprowadza ograniczenia co do sposobu składania oświadczeń i zbyt krótkie terminy. Andrzej Dziuba, prezydent Tychów, przytoczył również stanowisko Krajowej Rady Sądowniczej, w którym wskazano, że projekt godzi w bezpieczeństwo państwa poprzez ułatwienie drogi do identyfikacji funkcjonariuszy (np. kadry oficerskiej, służb specjalnych, policji, służby dyplomatycznej), jest niezgodny z prawem UE (ochrona danych osobowych) oraz nie zawiera zapisów dotyczących kontroli nad działaniami związanymi z analizowaniem i publikowaniem danych zawartych w oświadczeniach. W dyskusji podkreślano, że konieczność składania oświadczeń zniechęca wartościowych obywateli, którzy zdobyli swój majątek w uczciwy sposób, do kandydowania w wyborach. Zwrócono się z postulatem, że oświadczenia te powinny być składane, jednak niepublicznie, a nie jak jest do tej pory.

Negatywnie zaopiniowano też projekt ustawy o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych (SLD), który nie tylko powoduje zwiększenie obciążenia budżetów JST, ale jest nieprzemyślany i populistyczny. Powoduje wzrost osób uprawnionych do tego dodatku, dodatkowe koszty dla gmin w związku z koniecznością wdrożenia odpowiedniego oprogramowania komputerowego, a także może prowadzić do podpisywania fikcyjnych umów czy nadużyć (osoby zainteresowane otrzymaniem dodatku będę składały do właściciel lokali wnioski „pro forma” wiedząc, że w zasobie mieszkaniowym wynajmującego czy spółdzielni, nie ma lokalu mieszkalnego odpowiadającego powierzchni użytkowej lokalu; w ten sposób wynajmujący będzie miał zapewnioną pomoc gminy w formie dodatku mieszkaniowego, a właściciel wpływ na konto czynszowe części opłat). Akceptacji nie uzyskał również projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PiS), który ma na celu ułatwienie działalności rolnikom sprzedającym na małą skalę produkty rolne pochodzące z własnej uprawy czy hodowli. Zarząd nie podważając sensu tego zwolnienia podatkowego, zwrócił uwagę na to, że w myśl zapisów tej nowelizacji produkty te mogą być sprzedawane także do sklepów, dlatego trudno się na to zgodzić.

Pozytywnie oceniono, choć z dwoma uwagami, projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (komisyjny), którego celem jest przyspieszenie realizacji inwestycji kolejowych, poprzez m.in. skrócenie terminu wydawania pozwolenia na budowę. Wątpliwości budzi, zdaniem Andrzeja Dziuby, prezydenta Tychów, termin wydawania decyzji odszkodowawczych (art. 9 y ust 2). 30 dni na wydanie tej decyzji jest terminem nierealnym, biorąc pod uwagę tryb kpa. Powinno to być co najmniej 4 miesiące od daty wszczęcia postępowania. Druga uwaga zgłoszona przez Janusza Żmurkiewicza, prezydenta Świnoujścia dotyczy art. 9s ust. 3, czyli konieczności wprowadzenia jednoznacznego określenia, że inwestorem w liniach rozgraniczających, obejmujących budowę wiaduktów drogowych i dróg równoległych dojazdowych, powinna być PLK S.A.

Akceptację uzyskał projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, którego celem jest podniesienie jakości rejestracji stanu cywilnego poprzez wprowadzenie od 1 stycznia 2015 roku rejestracji stanu cywilnego w postaci elektronicznej. Zgłoszono jednak do niego kilkadziesiąt szczegółowych uwag. Z uwagami, ale pozytywnie, oceniono też zmiany rozporządzenia MIiR w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Podobną opinię otrzymał projekt zmian w ustawie – Ordynacja podatkowa, ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (prezydencki), który zawiera zmiany zmierzające do uproszczenia procedur. Na negatywną ocenę zasługuje jedynie postulat wprowadzenia fakultatywności składania uzasadnienia do korekty deklaracji podatkowej, co wiąże się z kosztami i przedłużaniem sprawy.

Pozytywnie zaopiniowano ponadto wstępną wersji projektu zmian w Prawie o stowarzyszeniach, który przewiduje m.in.: zmniejszenie liczby osób wymaganych do założenia stowarzyszenia rejestrowego (z 15 do 9), wprowadzenia możliwości zawieszania działalności i przekształcania stowarzyszeń czy zatrudniania członków stowarzyszeń. A. Dziuba zgłosił trzy kwestie, które wymagają doprecyzowania i dotyczą: wnoszenia opłat sądowych przez organ nadzorujący, wynagrodzenia kuratorów, gdy stowarzyszenie nie posiada majątku oraz żądania dostarczenia organowi nadzorującemu odpisów uchwał walnego zebrania (wystarczą wyjaśnienia). Zaakceptowano też opiniowany wcześniej projekt ustawa o ochronie krajobrazu, który przewiduje m.in., że rada gminy uchwala zasady umieszczania reklam jako akt prawa miejscowego.

Przyjęto też założenia do projektu ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (rządowy). Obecnie w polskim systemie kwalifikacji funkcjonują dwa autonomiczne, ale wewnętrznie spójne podsystemy w obszarach szkolnictwa wyższego i oświaty. Poza szkolnictwem można wyodrębnić trzeci obszar, w którym kwalifikacje nadawane są na warunkach swobody działalności gospodarczej lub w inny regulowany sposób. Projektodawcy chcą rozszerzyć działania także na ten obszar. Z punktu widzenia rynku pracy wdrożenie tego systemu jest ważne i wpłynie na wzrost jakości pracowników.

W trakcie posiedzenia dyskutowano na temat projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o finansach publicznych (PSL) dotyczący mechanizmu dokonywania przez województwa wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem na część regionalną subwencji ogólnej dla województw, w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. W opinii przedstawicieli miast jest to lepszy projekt niż rządowy, zawiera dobre rozwiązania, choć nadal nie jest to projekt systemowy i potrzebne są dalsze prace. Projekt posiada zasadniczą, wewnętrzną sprzeczność w uzasadnieniu, w którym zawarte jest stwierdzenie, że w Polsce nie ma podstawy prawnej do wprowadzenia „janosikowego”, przy czym mechanizm wyrównawczy jest zapisany w przyjętej Europejskiej Karcie Samorządu Terytorialnego. Zastrzeżenia wzbudziło jednak utworzenie Państwowego Funduszu Celowego – system wyrównawczy nie powinien być uzależniony od decyzji urzędników.

Bez opinii pozostawiono projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Weterynarii i Żywności (II autopoprawka, poselski), dostosowujący przepisy do prawa UE. Bez uwag przyjęto: rozporządzenie MZ w sprawie Polskiego Rejestru Wrodzonych Wad Rozwojowych, rozporządzenia MG w sprawie rodzajów ryzyka oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie, rozporządzenie MSiT zmieniające rozporządzenie w sprawie nadania statutu POT, projekt wytycznych w zakresie warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej w okresie programowania 2014-2020 oraz projekt zmian wytycznych w zakresie procesu kontroli w ramach obowiązków Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym.

Pojawiły się wątpliwości przy opiniowaniu rozporządzenia MEN w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej. Zmiana wymogów w stosunku do działających od lat oddziałów przedszkolnych w budynkach szkół podstawowych budzą kontrowersje. Zdaniem członków Zarządu, wymagania te powinny dotyczyć tylko nowo powstających obiektów, dla starych natomiast musi być określone vacatio legis.

Zarząd ZMP zapoznał się z informacją na temat spotkania strony samorządowej KWRiST z posłem Tadeuszem Arkiem i dyrektor Małgorzatą Szymborską 11 sierpnia, które dotyczyło wniosków ze sprawozdania Podkomisji sejmowej ds. rozpatrzenia poselskich projektów ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie ustawy o własności lokali (druk 2377 i 2404). Andrzej Porawski, dyrektor Biura ZMP i sekretarz strony samorządowej Komisji Wspólnej przekazał, że na spotkaniu pozytywnie oceniono wyeliminowanie z projektu konieczność składania przez właścicieli nieruchomości nowej deklaracji przy każdej zmianie stawki. Przedstawiciele MŚ przychyli się do odrzucenia usztywnienia częstotliwości odbioru odpadów. Zawarto także kompromis w kwestii egzekwowania opłat śmieciowych - utrzymano te kompetencje dla miasta na prawach powiatu, które mają własne służby egzekucyjne. Rozszerzono też katalog działań, które można finansować z opłaty „śmieciowej”. Nie znalazło się w nim opróżnianie koszy w miejscach publicznych, dlatego ZMP podjął stanowisko w tej sprawie.

Reprezentanci miast członkowskich ZMP wysłuchali informacji na temat Kongresu Wodociągowców Polskich w Warszawie, a także programu Poland Meeting Destination (wprowadzenie lokalnych opłat turystycznych).

Joanna Proniewicz

Rzecznik prasowy