O Funduszu Inwestycji Lokalnych 2020
ZMP popiera ideę tego Funduszu, czyli chęć wsparcia zaplanowanych na 2020 r. przez JST wydatków inwestycyjnych, i wnosi swoje uwagi do założeń projektu. Publikujemy link do listy kwot dla JST.
logo-zmp-2.jpg

Uwagi Związku Miast Polskich do projektu założeń Funduszu Inwestycji Lokalnych 2020

1. Związek popiera główną ideę zaproponowanego przez rząd Funduszu – chęć wsparcia zaplanowanych na ten rok przez JST wydatków inwestycyjnych. Jest ona zawarta w pkt 5 przedłożonych założeń, który silnie popieramy.

2. Zwracamy uwagę na fakt, że na dochody podatkowe miasta na prawach powiatu składają się zarówno dochody przypadające miastu jako gminie jak i miastu jako powiatowi.

Przy wyliczaniu ich wskaźnika "zamożności" w proponowanym kształcie, ta grupa miast będzie wyraźnie poszkodowana w stosunku do pozostałych gmin, z uwagi na otrzymywanie dochodów z części powiatowej i gminnej, co zawyża wskaźnik DochPodatk/PC. To wydaje się niesprawiedliwe z uwagi na fakt, że właśnie MNPP mają relatywnie wysokie wydatki bieżące, związane z dużą koncentracją usług i relatywnie niskie poziomy nadwyżki operacyjnej, która najlepiej określa rzeczywistą zamożność.

Dlatego wskaźnik zamożności powinien być wyliczany osobno dla tej kategorii JST, i dopiero w oparciu o to wyliczenie powinna być dokonywana korekta początkowych kwot wsparcia. W innym przypadku miasta na prawach powiatu będą z góry na straconej pozycji w stosunku do pozostałych gmin. Tymczasem w tej grupie znajduje się spora część miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze, wspieranych w ramach Strategii na rzecz Odpowie­dzialnego Rozwoju. Należy urealnić ich szanse w ubieganiu się o środki z Funduszu. Poza tym te miasta to najwięksi inwestorzy wśród JST i powinny one mieć szansę na istotne, a nie silnie ograniczone wsparcie.

3. Jesteśmy przekonani, że podczas opracowywania tych założeń były przeprowadzone symulacje. Wnosimy o ich udostępnienie, przynajmniej w rozbiciu na kategorie gmin. Sami również możemy takie symulacje przeprowadzić, ale potrzebujemy na to co najmniej dwa dni. Dopiero wtedy będziemy gotowi sformułować ostateczną opinię.

4. Proponujemy, aby czas określony w pkt 8 ppkt 2) wydłużyć z 14 do 21 dni. Wojewodzie wystarczy czasu na proste zestawienie, ale my w gminach musimy pozbierać dane dotyczące przedsięwzięć będących w tych terminach w trakcie realizacji.

5. Należy dookreślić charakter otrzymywanych dotacji:

Jeśli przyznawane środki są NIEWYGASAJĄCYMI dotacjami majątkowymi z funduszu celowego, trzeba:

a) w przypadku MNPP wskazać, czy są dochodami tych miast w ich części gminnej, części powiatowej, czy obu w określonych proporcjach.

b) dla wszystkich JST określić mechanizmy przekazywania i rozliczania tych dotacji (czy ew. ich zwrotu w przypadku ich wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem)

c) rozstrzygnąć, czy sprawozdania z otrzymania i wydatkowania tych dotacji będą sporządzane na zasa­dach i w sprawozdaniach, dotyczących obecnie przekazywanych dotacji celowych, czy w jakimś "szczegól­nym" trybie. Obecnie takie dotacje są ujmowane w par. dochodowym 626 , par.4 =0 i wystarczyłoby dodać w tym celu nowy rozdział: "Fundusz Inwestycji Lokalnych" w obecnym Dziale 758 "Różne rozliczenia".


Poznań, 24 czerwca 2020 r.

(-) Andrzej Porawski, dyrektor Biura ZMP

WSTĘPNE STANOWISKO ZMP W SPRAWIE PROJEKTU FUNDUSZU INWESTYCJI LOKALNYCH

Tutaj można znaleźć informacje na temat wysokości wsparcia z Funduszu Inwestycji Lokalnych dla poszczególnych JST.

Załączniki:
Uwagi ZMP do Funduszu Inwestycji Lokalnych
Wstępne stanowisko ZMP w sprawie projektu FIL


POZOSTAŁE ARTYKUŁY