Konferencja informacyjna dla partnerstw (5) – relacja
28 stycznia 2013 r. w Warszawie odbyła się kolejna konferencja informacyjna dotycząca projektu predefiniowanego Budowanie kompetencji do współpracy międzysamorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
29d6e2e39f4b4c0c831803a054d0a111f4955afa.jpg

Konferencja informacyjna dla partnerstw (5) – relacja, Warszawa, 28 stycznia 2013 r.

28 stycznia 2013 r. w Warszawie odbyła się kolejna konferencja informacyjna dotycząca projektu predefiniowanego Budowanie kompetencji do współpracy międzysamorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.

            Było to piąte już spotkanie zorganizowane przez Związek Miast Polskich, Związek Powiatów Polskich i Związek Gmin Wiejskich RP z myślą o uczestnikach partnerstw samorządowych, które będą ubiegać się o dotacje w ramach Programu Regionalnego MF EOG 2012-2016 „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego”.

            25 stycznia br. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ogłosiło formalnie rozpoczęcie naboru wniosków do otwartego konkursu grantowego. Wnioski można składać do 5 kwietnia br. Podczas warszawskiej konferencji przedstawiciele MRR zaprezentowali założenia konkursu oraz jego regulamin. Zasadniczym celem konkursu jest wypracowanie mechanizmów efektywnej współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego lub organizacjami przedsiębiorców w zakresie wspólnego rozpoznawania i rozwiązywania problemów o charakterze wykraczającym poza granice jednej jednostki samorządu. Granty mają wesprzeć miasta i jednostki samorządu leżące na ich obszarach funkcjonalnych w zaplanowaniu wspólnych zintegrowanych działań dziedzinach wymagających interwencji.

Kwalifikowane produkty konkursu to m.in.: zintegrowane strategie rozwoju dla całego obszaru miejskiego w wymiarze ogólnym lub sektorowym, strategie i polityki sektorowe dla obszaru funkcjonalnego, plany operacyjne do takich strategii, studia wykonalności dla planowanych przedsięwzięć, dokumentacja projektowo-kosztorysowa oraz środowiskowa, plan rozwoju instytucjonalnego partnerstwa, w tym opracowanie umów, porozumień oraz działania szkoleniowo-doradcze czy wreszcie plan komunikacji i konsultacji społecznych działań partnerstwa.

Strategie czy też plany przygotowane przez partnerstwa powinny obejmować w sposób zintegrowany problemy istotne dla samorządów i społeczności lokalnych. Może to być przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, lokalny rynek pracy, zadania oświatowo-edukacyjne, polityka mieszkaniowa, kształtowanie przestrzeni publicznej, problemy zmian demograficznych, infrastruktura transportowa, a także inne zagadnienia ważne dla rozwoju lokalnego danego obszaru zwłaszcza z zakresu 11 priorytetów funduszy strukturalnych UE na lata 2014-2020.

Środki dostępne w ramach konkursu to 7 401 548 euro. Poszczególne projekty mogą otrzymać dofinansowanie  w wysokości od 350 000 do 550 000 euro. Wymagane będzie 15-procentowe współfinansowanie ze strony beneficjenta.

Podczas konferencji jej uczestnicy zadawali liczne pytania przedstawicielom MRR. Był to jeden z zasadniczych celów styczniowego spotkania.

Sporo pytań dotyczyło umów partnerskich zawiązywanych miedzy partnerami. Przedstawiciele miast pytali m.in. czy należy podpisać jedną umowę wiążącą wszystkich partnerów, czy też lepiej by lider partnerstwa podpisał osobne umowy z każdym z partnerów. Ministerstwo preferuje jedna umowę partnerską, choć dopuszcza formalnie podpisanie przez lidera osobnych umów z wszystkimi partnerami (w tym szczególnie użyteczne może to być w przypadku umowy z ewentualnym partnerem norweskim). Ważne jest, by każda umowa z pojedynczym partnerem odnosiła się w swej treści do pozostałych umów zawartych w ramach partnerstwa, a więc by te umowy wzajemnie uznawały swoje istnienie i kluczowe zapisy tych pozostałych umów. Dodatkowo każda umowa partnerska powinna zawierać klauzulę, która umocuje lidera do reprezentowania partnerstwa w projekcie. Takie umocowanie lidera powinno zlikwidować wszelkie wątpliwości na ten temat. Niemniej sugerowany ramowy wzór umowy partnerskiej (w wersji wspólnej) jest dostępny od września 2012 na stronie MRR i ZMP. Należy pamiętać, że wraz z wnioskiem do konkursu musi być złożony list intencyjny dotyczący umowy partnerskiej, a także wzór umowy, którą zamierzają podpisać partnerzy. Zastrzeżenie to, które wywołało spore poruszenie wśród uczestników konferencji, wynika z tego, iż ministerstwo chce się upewnić, że w ramach realizacji projektu nie będzie mowy o podwykonawstwie pomiędzy partnerami. Jednak podkreślono, że treść planowanej umowy partnerskiej nie będzie miała wpływu na punktację przyznaną wnioskowi.

Wśród pytań z sali pojawiła się też kwestia wkładu własnego, a dokładnie tego, czy ma znaczenie w jaki sposób partnerzy podzielą się tym zobowiązaniem. Wyjaśniono, że MRR nie będzie wnikać w szczegóły rozdziału tej kwoty pomiędzy partnerów. Odpowiedzialność za zapewnienie 15 % wkładu własnego ponosi lider partnerstwa i on będzie musiał złożyć stosowne oświadczenie na ten temat wraz z wnioskiem aplikacyjnym. Przedstawiciele ministerstwa wyjaśnili również, że partnerzy będą mogli rozliczać wkład własny kosztami pracy własnych pracowników (nie przyjmuje się żadnych limitów procentowych), jednak trzeba zwrócić uwagę na to, by koszty tej pracy były kosztami kwalifikowanymi, poniesionymi wyłącznie z powodu realizacji projektu. Przykładowo udział pracowników własnych w spotkaniach partnerstwa realizowanych w ramach ich normalnych obowiązków nie może być podstawą rozliczenia wkładu własnego. Dodatki zadaniowe dla pracowników lidera i partnerów zatrudnionych w ramach realizacji projektu są kosztem kwalifikowanym o ile sama praca tych osób jest kosztem kwalifikowanym i dotyczy ona zadań, które nie są przedmiotem podstawowego zakresu obowiązków tej osoby. Mówią o tym artykuły 7.2 i 7.3 Regulacji MF EOG. Kolejne pytania dotyczyły także tematyki kosztów kwalifikowanych – np. zakup sprzętu komputerowego jest możliwy o ile jest uzasadniony merytorycznie, ale rozliczać się go będzie zgodnie z zasadami określonymi w pkt 7.3.c Regulacji MF EOG, czyli zgodnie z zasadami amortyzacji i to w takiej części, w jakiej jego użytkownik pracuje dla projektu w stosunku do swego pełnego obciążenia etatowego.

Pytania dotyczyły także daty rozpoczęcia projektu z pkt widzenia tworzenia budżetów. Przedstawiciel MRR stwierdził, że uwzględniając wymogi procedur - realny termin podpisania umów i rozpoczęcia realizacji projektów będzie możliwy prawdopodobnie nie wcześniej jak od września br. Zwrócono także uwagę, że zgodnie z Regulacjami MF EOG ryzyko kursowe ponosi zawsze beneficjent. Ponadto wyjaśniono, że partner prywatny (np. parafia, stowarzyszenie, podmiot gospodarczy) nie może wnosić wkładu własnego do budżetu projektu (chodzi o wymagane 15%), ani też koszty partnerów spoza sektora publicznego nie będą kosztem kwalifikowanym w projekcie, z wyjątkiem zwrotu kosztów podróży na spotkania projektowe, co jest dopuszczalne. Ze względu na charakter programu, zawierający testowanie założeń w ramach przygotowania wspólnych strategii i planów, przedstawiciele MRR zadeklarowali, że niewielkie zmiany w budżecie w trakcie realizacji będą możliwe o ile nie zmienia to celów i rezultatów projektu i wynika z wniosków z wcześniejszych etapów prac w projekcie. Każdy ewentualny wniosek w tej sprawie będzie przez MRR indywidualnie rozpatrywany.

Przypomnijmy, że do projektu predefiniowanego Budowanie kompetencji do współpracy międzysamorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego zgłosiło się 61 partnerstw. W każdym działa średnio od 5 do 10 partnerów samorządowych, a często znacznie więcej. W efekcie tego ok. 700 jednostek samorządu jest zainteresowanych udziałem w programie.

Ewa Parchimowicz

Załączniki:
Prezentacja MRR nt regulaminu konkursu
Prezentacja MRR nt kosztów kwalifikowanych
Prezentacja ZMP nt kryteriów oceny merytorycznej i wypełniania wniosku aplikacyjnego
Formularz wniosku aplikacyjnego z komentarzami nt rodzaju informacji niezbędnych do zamieszczenia w celu oceny przez ewaluatorow