Piąte posiedzenie Zarządu ZMP on-line
ZMP domaga się natychmiastowego wydania jasnych i jednoznacznych przepisów, normujących realizację przez różne podmioty w warunkach epidemii zadań obowiązującego kalendarza wy­borczego.
2.jpg

Na posiedzeniu 14 kwietnia 2020 r. - realizowanego zdalnie - członkowie Zarządu ZMP postanowili zwrócić się do przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej, szefowej Krajowego Biura Wyborczego i Głównego Inspektora Sanitarnego o natychmiastowe wydanie jasnych i jednoznacznych – z podaniem pod­staw prawnych – przepisów, które unormują realizację przez różne podmioty w warunkach epidemii zadań wynikających z obowiązującego kalendarza wy­borczego. Zwrócono uwagę, że ich niewydanie przed upływem ko­lejnych terminów z kalendarza spowoduje wykonywanie tych zadań na podstawie własnych, jednost­kowych interpre­tacji obo­­wią­zujących przepisów, w tym także w formie decyzji o odmowie wyko­nania czynności zagrażających zdrowiu i ży­ciu obywateli. Pismo w załączeniu.

"Uprzejmie informujemy, że w aktualnym stanie prawnym jesteśmy – jako gminy – zobligowani do rea­lizacji kalendarza wyborczego, wynikającego z postanowienia Marszałka Sejmu RP z dnia 5 lutego 2020 r. o zarządzeniu wyborów Prezydenta RP na niedzielę, 10 maja br.

Wobec zakazów i ograniczeń wprowadzonych w związku z trwającą epidemią stwierdzamy, że:

1) Po powołaniu przez komisarzy wyborczych składów obwodowych komisji wyborczych mamy obo­wią­zek przygotować organizacyjnie pierwsze zebrania komisji, a następnie ich szkolenia. Z prze­pisów prawa wynika, że czynności te są organizowane w formie zebrań (posiedzeń) albo spotkań szkole­nio­wych. Komisarze wyborczy informują nas, że będą w nich uczestniczyć on-line, ale od innych osób wymagana jest obecność osobista (obowiązujące przepisy nie przewidują organizowania ich on-line).
2) Komisarze wyborczy poinformowali nas o ustaleniu lokalizacji obwodów głosowania, wielokrotnie w obiektach zamkniętych i niedostępnych w czasie epidemii, a także w obiektach niekomunalnych (w tym państwowych), których gestorzy odmawiają ich udostępnienia na lokal wyborczy.
3) Pracownicy urzędów oraz informatycy (częściowo spoza administracji samorządowej) informują nas o odmowie uczestnictwa w tych zebraniach, powołując się na przepisy wydane na czas epidemii.
4) Podczas epidemii, w związku z przepisami ogłaszanymi na podstawie ustawy o zapobieganiu oraz zwal­czaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, nie możemy i nie zamierzamy – jako przełożeni – wydawać naszym pra­cownikom poleceń służbowych, których wykonanie może stanowić zagrożenie dla ich zdrowia i życia. Wynika to z naszego obowiązku działania w ramach Konstytucji i ustaw, które obligują nas do ochrony życia i zdrowia współobywateli, w tym podwładnych.
5) Zgodnie z art. 210 §1 kodeksu pracy w razie, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwa­rzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, pracownik ma prawo powstrzy­mać się od wykonywania pracy, zawiadamia­jąc o tym niezwłocznie przełożonego. Pracownik nie może ponosić jakichkolwiek niekorzystnych dla niego konsekwencji z powodu powstrzymania się od pracy. Zatem skorzystanie przez pracow­nika z tego uprawnienia nie może być w szczególności pod­stawą jego nierównego traktowania, ani nie może sta­nowić przyczyny uzasadniającej rozwiązanie stosunku pracy. Za czas powstrzy­mania się od wykony­wania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia, obliczonego jak za urlop wypoczyn­kowy. Pracownik, powstrzymując się od pracy niebezpiecznej, powi­nien pozostawać, w gotowości do świadczenia pracy, do dyspozycji pracodawcy, który może mu polecić wykonywanie innej pracy (bezpiecznej) (np. w trybie art. 42 § 4 kp). Powyższe upraw­nienie nie przy­sługuje tylko osobom, których obowiązkiem pracowniczym jest ratowanie życia ludzkiego lub mienia."

Pismo w załączeniu zostało wysłane również do Prezesa Rady Ministrów RP.

Załączniki:
Pismo do PKW, KBW i GIS z 14 kwietnia br.
Odpowiedź PKW - 16 kwietnia br.
Odpowiedź GIS - 17 kwietnia br.


POZOSTAŁE ARTYKUŁY