Miasta przyjazne pieszym ?
Eksperci, inżynierowie ruchu, przedstawiciele miast i mieszkańcy rozmawiali o roli pieszego w przestrzeni miejskiej. W Tychach po raz pierwszy odbyła się konferencja „Miasta przyjazne pieszym”.
Tychy-konf-2.JPG
fot. Archiwum UM w Tychach

Eksperci, inżynierowie ruchu, przedstawiciele miast i mieszkańcy rozmawiali wczoraj (05.04) w tyskiej Mediatece o roli pieszego w przestrzeni miejskiej. W Tychach po raz pierwszy odbyła się Ogólnopolska konferencja „Miasta przyjazne pieszym” . Organizatorem był Urząd Miasta Tychy i Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Wszystkich obecnych na sali przywitał Miłosz Stec – z-ca prezydenta Tychów ds. infrastruktury oraz Kazimierz Karolczak – przewodniczący Śląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

- Przestrzeń w miastach powinna być planowana nie tylko z myślą o samochodach, ale także o pieszych – do tej pory często myślano tylko o zmotoryzowanych – czas to zmienić. Zorganizowaliśmy to spotkanie: by rozmawiać o rozwiązaniach, planach, ale i problemach związanych z tym zagadnieniem – mówił Miłosz Stec.

Wstępem do dyskusji było wystąpienie podinspektora Roberta Piwowarczyka z Wojewódzkiej Komendy Policji w Katowicach, który przedstawiał statystyki dotyczące wypadków z udziałem pieszych. Wynika z nich, że z roku na rok nieznacznie, ale jednak z roku na rok liczba wypadków z udziałem pieszych się zmniejsza: w 2017 roku było ich w województwie 1023 (w Tychach: 21), a rok wcześniej -1094 ( Tychy - 23).

Pierwsza część konferencji dotyczyła rozwiązań zastosowanych w miastach.
Marek Wierzchowski z firmy Traffic System mówił o tym, jak kształtować bezpieczniej infrastrukturę dla pieszych w przestrzeni miejskiej, a Artur Kruczek – naczelnik Wydział Komunikacji Urzędu Miasta Tychy przedstawił sposoby uspokojenia ruchu i poprawy bezpieczeństwa pieszych, jakie są wprowadzane na terenie miasta Tychy. Arkadiusz Pastuszka z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach mówił o wpływie wdrażanego w Tychach systemu Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem (ITS) na poprawę poziomu bezpieczeństwa pieszego. Na zakończenie pierwszej części konferencji przedstawiciele Zakładu Produkcji Sprzętu Oświetleniowego ROSA Tychy przedstawił zasady projektowania bezpiecznych przejść dla pieszych.

W drugiej części Roman Witowski – Dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni pokazywał doświadczenia tego miasta w obszarze bezpieczeństwa, a po nim Wojciech Czyżewski - przewodniczący Zespołu ds. Fabryki Pełnej Życia mówił o realizacji w Dąbrowie Górniczej projektu związanego z ożywieniem przestrzeni w centrum miasta.
Paweł Jaworski - urbanista, autor projektu „Żywa ulica” nawiązując do projektu z Dąbrowy Górniczej mówił o swoich doświadczeniach w zarządzaniu konfliktem przy budowie architektury miejskiej i pokazywał przykłady zmian, jakie wprowadzają miasta na całym świecie w przestrzeni miasta „oddając” ją pieszym.
Bartłomiej Kozieł z Wydziału Rozwoju Urzędu Miasta Rybnika opowiadał o tym „Jak wykreować żywy deptak w centrum miasta?”.

Po krótkiej przerwie rozpoczęła się debata z udziałem: Miłosza Steca – Zastępca Prezydenta Miasta Tychy ds. infrastruktury, Marcina Marczaka – Dyrektora Departamentu Planowania Przestrzennego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Marka Stępa - Wiceprezydenta Gdyni ds. rozwoju, Pawła Jaworskiego - urbanisty, Wojciecha Czyżewskiego – Przewodniczącego Zespołu ds. Fabryki Pełnej Życia oraz Bartłomieja Kozła- z wydziału Rozwoju Urzędu Miasta Rybnika. Jej moderatorem był Przemysław Jedlecki - dziennikarz Gazety Wyborczej. Wstępem do dyskusji były wpisy internautów na portalach społecznościowych i wymiana argumentów pomiędzy fanami czterech kółek, a pieszymi. Czy możemy mówić o wojnie samochodziarzy z pieszymi? - zapytał red. Jedlecki panelistów. Odpowiedzi w większości przeczyły temu stwierdzeniu, jednak wszyscy podkreślali, że pogodzenie racji obu grup – użytkowników miejskich ulic jest bardzo trudne, ale to wyzwanie przed jakimi stoją dzisiejsze miasta. Musimy zmienić podejście do planowania przestrzeni - podkreślał Paweł Jaworski.


POZOSTAŁE ARTYKUŁY