Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP, Cieszyn 1 lipca 2011 r.
 W trakcie posiedzenia Zarządu ZMP w Cieszynie 1 lipca 2011 r. z zadowoleniem przyjęto informację o wynikach debaty Sejmu nad poprawkami Senatu do ustawy o utrzymaniu czystości w gminach. Sejm...
3907657430c77a4052725f8bcfe22c88918f59d1.jpg



Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP w Cieszynie

 

W trakcie posiedzenia Zarządu ZMP w Cieszynie 1 lipca 2011 r. z zadowoleniem przyjęto informację o wynikach debaty Sejmu nad poprawkami Senatu do ustawy o utrzymaniu czystości w gminach. Sejm przegłosował poprawki Senatu, o których przyjęcie lub odrzucenie wnioskował Związek Miast Polskich.

Posłowie odrzucili poprawki Senatu dotyczące wykreślenia zapisów, odnoszących się w różnych przypadkach do uchwał rady gminy, o treści „stanowiąca akt prawa miejscowego” oraz umożliwienia gminie samodzielnej realizacji zadania polegającego na budowie, utrzymywaniu lub eksploatowaniu regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych dopiero po trzech przetargach i to najwyżej przez trzy lata - teraz będzie to możliwe już po pierwszym nieudanym przetargu. Nie przyjęto też poprawki dodającej zapis rozmywający jasną definicję instalacji regionalnych. Sejm przyjął jednak senacką poprawkę, która umożliwia naliczanie opłaty za śmieci na podstawie wielkości lokalu, jego powierzchni lub objętości zużywanej wody. Członkowie Zarządu ZMP w tej kwestii wyrażali wątpliwość, czy będzie w ogóle możliwe zastosowanie w praktyce tego zapisu, jednak ze względu na pozostawioną radzie gminy dowolność wyboru systemu, umożliwiającą podjęcie racjonalnej decyzji, nie zgłoszono uwag do tej zmiany.

Pozytywnie zaopiniowano projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy – Ordynacja podatkowa (komisyjny), zakładający zmianę przepisów, dotyczących sporządzania przez określone w ustawie podmioty rocznego obliczenia podatku, które umożliwią bardziej powszechne niż obecnie przekazywanie wraz z rocznym rozliczeniem 1% podatku dochodowego na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych innych ustaw (poselski, PSL) uzyskał także pozytywną opinię, ale zgłoszono do niego kilka uwag szczegółowych. Projekt ten stanowi część dużego projektu, który wcześniej został zablokowany przez ZNP. Celem proponowanych zmian jest dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb zmieniającego się rynku pracy, uelastycznienie oferty kierunków kształcenia oraz poprawa jakości kształcenia i zdawalności egzaminów zawodowych. Istotnym zapisem zawartym w projekcie jest długo oczekiwana przez szkoły i pracodawców modyfikacja klasyfikacji zawodów „szkolnych”, a także przyspieszenie ścieżki wprowadzania nowych zawodów do tej klasyfikacji (np. poprzez bezpośrednie występowanie pracodawców do ministra edukacji z wnioskiem o wprowadzenie danego zawodu do kształcenia).

Zaproponowano w treści punktu „Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, ustala zawody, w których kształci szkoła, po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej rady zatrudnienia co do zgodności z potrzebami rynku pracy i strategią rozwoju województwa” dodanie obok wymienionej instytucji opiniodawczej, także lokalnej organizacji pracodawców. Wyrażano obawy o to, czy będą zapewnione środki z budżetu państwa na nową pozaszkolną formę kształcenia - kwalifikacyjny kurs zawodowy dla osób bez dyplomu. Zgłoszone uwagi dotyczyły poza tym m.in. braku informacji na temat zmodernizowanej podstawy programowej kształcenia zawodowego, braku sprecyzowania, kto ma stworzyć tzw. przejrzysty opis kwalifikacji w poszczególnych zawodach, a także określenia mechanizmu, który ma skłaniać do nawiązywania przez szkoły współpracy z lokalnymi pracodawcami i przedsiębiorcami w zakresie warunków realizacji kształcenia w zawodach.

Przy okazji wyrażono poparcie dla propozycji z Częstochowy, która dotyczy grupowania uczniów podczas zajęć nauczania indywidualnego (grupy po 2-3 uczniów prowadzone przez jednego nauczyciela), organizowanego dla uczniów na terenie szkoły, co przyniesie nie tylko wymierne oszczędności, ale też korzyści dla uczniów, wpływając na ich motywację do nauki i uspołecznienie. Liczba wydawanych orzeczeń o potrzebie takiej formy nauczania z roku na rok wzrasta i dlatego podnoszą się znacząco koszty przeznaczone na ten cel.

Zaakceptowano projekt ustawy o języku migowym i innych środkach wspierania komunikowania się (poselski, PO), przy czym zgłoszono zastrzeżenia dotyczące wyraźnego określenia, kto będzie finansować usługi tłumacza migowego czy tłumacza przewodnika. Jako korzystne dla miast oceniono zapisy projektu ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (druk nr 4183), które stwarzają możliwość łączenia muzeum z innymi instytucjami kultury, co jest szczególnie ważne dla mniejszych miast. Dzięki tej nowelizacji muzeum włączone w struktury innej jednostki może brać udział w wymianie eksponatów między muzeami oraz w różnego rodzaju konkursach organizowanych dla tego typu placówek.

Zaaprobowano rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie lokali obwodowych komisji wyborczych dostosowanych do potrzeb wyborców niepełnosprawnych oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego. Przypomniano jednak, że konieczne jest podniesienie wartości punktu (przynajmniej do poziomu inflacji), bowiem nie zmieniła się ona od 3 lat, a poziom wymaganych świadczeń się zwiększył.

Podjęto wstępne stanowisko w sprawie projektu ustawy o wzmocnieniu udziału mieszkańców w działaniach samorządu terytorialnego, o współdziałaniu gmin, powiatów i województw oraz o zmianie niektórych ustaw, które zostanie rozesłane do miast członkowskich z prośbą o opinie. Popierając kierunkowo projektowane regulacje, zaproponowano rozważenie obecnie lub na etapie dalszych prac legislacyjnych wprowadzenie zmian. Dotyczą one m.in. rezygnacji z narzędzia nazwanego w projekcie zapytaniem obywatelskim, które w istniejących dziś warunkach prawnych może być realizowane w różny sposób: poprzez wystąpienia na sesji, dopuszczone w statutach JST, interpelacje radnych, pytania do organów, urzędów i jednostek samorządowych, dostęp do informacji publicznej itp. Zwrócono się z prośbą, by w ustawie znalazł się także przepis, że starosta przekazuje burmistrzowi miasta (na jego wniosek) uprawnienia do zarządzania ruchem w granicach miasta. Ulice miasta stanowią jeden system przemieszczania się mieszkańców i przyjezdnych, dlatego powinny mieć jednego gospodarza, który będzie zarządzał całym systemem. Członkowie ZMP złożyli też postulat wprowadzenia do projektu zapisu, który umożliwiłby miastom „prezydenckim” występowanie z wnioskiem do Rady Ministrów o nadanie statusu miasta na prawach powiatu.

Z rozdziału dotyczącego wysłuchania publicznego w art.10 zaproponowano zmianę pierwszego zdania na „Wysłuchaniu obywatelskiemu, z zastrzeżeniem ust. 4, mogą podlegać w szczególności:”, a także wykreślenia wieloletnich planów finansowych, które są już uchwalone, i obecnie możliwe są tylko ich zmiany, które następują często i mają charakter automatyczny.

Ponadto zwrócono się do Prezydenta RP o rozważenie możliwości objęcia obecną inicjatywą legislacyjną problemu godnego zabezpieczenia (w pewnym sensie osłony socjalnej) osób, które przez co najmniej trzy kadencje pełniły funkcję organu wykonawczego gminy.

Negatywnie zaopiniowano projekt zmiany ustawy o drogach publicznych w części, w której przekazuje się zadania o łącznej wartości ok. 1 mld zł 27 miastom na prawach powiatu, przewidując ich finansowanie w formie dotacji celowej. Finansowanie tych nowych zadań musi nastąpić w 100%, zatem mogą to być zadania zlecone (wtedy dotacja obejmuje całość kosztów ich wykonania), lub własne, ale wtedy musi nastąpić adekwatny wzrost dochodów własnych, albo być wprowadzony zapis, który dla tych dotacji uwzględni art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych (to znaczy zniesie próg 80% finansowania zadań własnych dotacjami). Skrytykowano ostro projekt ustawy o korytarzach przesyłowych, wskazując, że jest to kolejna „specustawa”, która wyłącza wpływ władz lokalnych na rozlegle inwestycje, mające istotne znaczenie dla rozwoju lokalnego i zagospodarowania przestrzeni. Projekt całkowicie ignoruje ustawową podmiotowość gmin i województw w zakresie planowania rozwoju lokalnego i regionalnego.

Przedstawiciele miast poprali postulat KWRiST włączenia do listy pojazdów zwolnionych z opłat za korzystanie z dróg krajowych autobusów lokalnego transportu publicznego.

Omawiając wstępnie projekt założeń nowej wersji ustawy „antykorupcyjnej” autorstwa sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Julii Pitery, zwracano uwagę, że wprowadzone regulacje są drogie z punktu widzenia państwa. Rozszerzenie katalogu osób, które będą musiały składać oświadczenia majątkowe jest bezsensowne. W Krakowie obliczono, że liczba oświadczeń majątkowych wzrośnie dwukrotnie do 750 tysięcy. Samorządowcy zgadzają się na transparentność, jednak do działań antykorupcyjnych są już powołane specjalne służby. Nie do zaakceptowania jest m.in. wydłużenie czasu trwania do 3 lat (obecnie jeden rok) „banicji” dla burmistrzów i prezydentów, którzy przestali pełnić swoje stanowiska i nie mogą być zatrudnieni w gminnych jednostkach, wobec których podejmowali decyzje administracyjne.

Zarząd poprał starania władz lokalnych Skierniewice dotyczące zmiany granic miasta, która uzyskała zgodę ościennej gminy wiejskiej.

Ustalono również, że na następnym posiedzeniu odbędzie się dyskusja na temat projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, a także przyszłości TBS-ów (czy można sprzedawać takie mieszkania lokatorom?).

Joanna Proniewicz

Rzecznik prasowy ZMP