Karta Miast Transeuropejskiej Sieci Transportowej
Karta Miast Transeuropejskiej Sieci Transportowej (Karta Łódzka) to inicjatywa Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej
e77222c0ab7dbb1e0d551059ebd55e386f332eaa.jpg

Karta Miast Transeuropejskiej Sieci Transportowej (Karta Łódzka) to inicjatywa Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej, służąca przygotowaniu i włączeniu polskich miast do rozwoju ustalonej sieci TEN-T o nowe „węzły” i połączenia, w tym drogi wodne.

Rząd RP przyjął w czerwcu 2015 r. dokument: „Bałtyk-Adriatyk - „Plan Prac Europejskiego Koordynatora Kurta Bodewiga”. „Plan Prac” służy przygotowaniu i realizacji - do 2030 r. - transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, należącego do sieci (tzw. bazowej) TEN-T. Sieć TEN-T, w tym 9 priorytetowych korytarzy transportowych ustalił Parlament Europejski w Rozporządzeniu nr 1315/2013 z 11 grudnia 2013 r. (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 348).

Korytarz Bałtyk-Adriatyk ma połączyć polskie porty morskie o kluczowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście) – z portami Adriatyku. Wzdłuż tras tych połączeń (pasażerskich i towarowych): wodnych, drogowych, kolejowych i lotniczych (a w przyszłości wodnych śródlądowych) oraz w szerokiej strefie ich oddziaływania, leżą nieomal wszystkie miasta polskie, przyszłe „węzły miejskie” sieci TEN-T. Korytarz ten ma więc kluczowe znaczenie dla gospodarki narodowej, a także dla rozwoju regionalnego i lokalnego.

W czerwcu 2015 r. ministrowie (dla spraw miast i spójności terytorialnej w krajach UE) przyjęli tzw. „Deklarację w sprawie unijnej agendy miejskiej”. „Deklaracja” potwierdza szczególną rolę miast w osiąganiu celów „Strategii Europa 2020” – w tym celu: rozwój „węzłów transportowych”.

Oba dokumenty są więc silnym poparciem dla rozwoju w miastach/”węzłach transportowych” jednolitej (pod względem standardu i efektywności), infrastruktury, umożliwiającej łączenie „węzłów” – w transeuropejskie szlaki komunikacyjne.

W miastach europejskich obowiązują różne systemy zarządzania rozwojem infrastruktury. Różny jest stopień ich gotowości do przygotowywania i realizacji projektów „wspólnego (europejskiego) zainteresowania”. Różna jest też pozycja poszczególnych korytarzy transportowych – na liście priorytetów politycznych i inwestycyjnych.

Stowarzyszenie Miast Autostrady Bursztynowej, prowadzące od 1996 r. promocję Korytarza Północ-Południe, zabiega również o efektywne partnerstwo miast i regionów – dla sukcesu inicjatywy Bałtyk-Adriatyk. Oceniamy bowiem, że Korytarz ten nie ma wystarczającego potencjału rozwojowego w Polsce i może być marginalizowany.

Inicjatywa SMAB „Karta Miast Transeuropejskiej Sieci Transportowej” („Karta Łódzka”) służyć ma przygotowaniu i włączeniu miast, przede wszystkim polskich, do realizacji ww. rozporządzenia PE a także do rozwoju ustalonej dotychczas sieci TEN-T w Polsce o nowe „węzły” i nowe połączenia, w tym o drogi wodne: E30, E40 i E70.

Ryszard Toczek – dyrektor Biura SMAB

Załączniki:
Karta Łódzka