Spotkanie Biur Promocji w Będlewie koło Poznania
Efektywne strategie promocji JST w Internecie to tematyka tegorocznego XVI Spotkania Biur Promocji, które odbyło się w Będlewie koło Poznania 25-26 października 2012 r. Wzięło w nim udział 70 specjalistów od promocji i Public Relations.
5bed7ad771529b4f5af82df52e88909d155a8ce2.jpg

Spotkanie Biur Promocji w Będlewie koło Poznania

Efektywne strategie promocji JST w Internecie to tematyka tegorocznego, XVI Spotkania Biur Promocji, które odbyło się w Będlewie koło Poznania 25-26 października 2012 r. Wzięło w nim udział 70 specjalistów od promocji czy  Public Relations. Konferencji towarzyszył Przegląd Materiałów Promocyjnych, który dał możliwość poznania tego, co robią inne samorządy w dziedzinie promocji. Jak co roku cieszył się dużym zainteresowaniem przedstawicieli miast.

Uczestnicy spotkania mogli zapoznać się z teorią na temat efektywnych metod obecności miast w Internecie i wziąć udział w warsztatach, które pomagały przygotować kampanię w sieci. Zajęcia prowadziła firma Performance Media.

Internet w Polsce robi się w naszym kraju coraz bardziej popularny – już ok. 20 milionów Polaków z niego korzysta, a udział Internetu w wydatkach na reklamę systematycznie rośnie. Internet gwarantuje duży zasięg oddziaływania, jakość o wysokim stopniu zaangażowania (można płacić za konwersję czyli efekty, np. nie za liczbę odsłon, ale wejść na konkretną podstronę, wypełnienie formularza, ściągniecie broszury, zapis na newslettera itp.) i zapewnia efekty w krótkim czasie. Warto jednak przy budowaniu kampanii w Internecie korzystać z pomocy profesjonalistów, aby ograniczyć bezsensowne wydawanie pieniędzy.

Do podstawowych czynników wpływających na efektywność komunikacji JST w Internecie należy holistyczne podejście, skupienie się na autentycznych walorach i atrakcjach miejsca, dobranie odpowiedniej grupy docelowej (od tego zależy wybór określonych mediów) oraz zaplanowanie i egzekucja działań promocyjnych. Ważne jest, aby nie budować sztucznych wartościach, nie kierować komunikatów do tych, którzy nie są grupą docelową, a także zapewnić tym samym optymalne wydawanie środków. Internet daje możliwości podzielenia komunikacji na poszczególne podgrupy w obrębie jednej grupy docelowej i dzięki temu można zapewnić jeszcze bardziej precyzyjny przekaz. W Internecie samorządy mogą się promować samodzielnie, ale również robić to we współpracy z innymi podmiotami, np. komercyjnymi. Warto pomyśleć o szerszej komunikacji, zaprosić do promocji innych partnerów z regionu i spoza niego czy zaangażować portale o podobnej tematyce. Dobra treść filmu zamieszczonego w sieci sprawi, że szybciej zostanie osiągnięta tzw. masa krytyczna, mniej zapłacimy za wyświetlenia, a rezultat będzie podobny do „kuli śniegowej”.

Efekty promocji w Internecie zwiększa skupienie się na jednym, wyraźnym przekazie (nie wszystko na raz). W Internecie na żywo można obserwować rezultaty, a tym samym eliminować na bieżąco nieefektywne działania. Promując się w wyszukiwarkach, trzeba wykazać się wyobraźnią i starać się przewidzieć, co internauci wpisują do wyszukiwarek (dobór słów kluczowych). Z kolei zamieszczenie filmu na YouTube (13 mln użytkowników miesięcznie) to nie tylko przekazanie określonych treści, ale też zachęta do tworzenia wokół danego miejsca społeczności ambasadorów regionu. YouTube dzięki części „Treści Partnerów” (obok „Treści tworzonych przez użytkowników”) stanowi bezpieczne miejsce dla marki. Warto łączyć nośnik TV i YouTube, jak to się robi od 6 lat w Rybniku.

Szczególną rolę może odegrać Internet w czasie kryzysu, gdyż w przeciwieństwie do reklamy, umożliwia spersonalizowany komunikat i precyzyjne dotarcie do odbiorcy. Coraz większą popularnością cieszą się kanały mobilne, gdzie umieszczane są np. oferty turystyczne miast. Z tego względu może warto już dziś pomyśleć o przygotowaniu swojej strony, aby mogła się wyświetlać w smartfonach (trochę ją „odchudzić”), albo przygotować mobilną stronę www, albo też skorzystać z aplikacji mobilnych (np. z Map4u).

W trakcie sesji warsztatowej uczestnicy spotkania zapoznali się ponadto ze szczegółami dotyczącymi funkcjonowania systemu reklamowego Google AdWords.

Podczas spotkania zabrał głos również Krzysztof Kiljański, polski przedstawiciel Międzynarodowych Targów Nieruchomości Inwestycyjnych EXPO REAL w Monachium, który zachęcał do wzięcia udziału w przyszłej edycji tej imprezy w 2013 roku, argumentując że nic nie zastąpi spotkań twarzą w twarz. Te prestiżowe targi, na których swoją ofertę prezentowało w tym roku 1700 wystawców z 31 krajów, odwiedziło 38 tysięcy wystawców z 73 krajów. Polska na tych targach zajmuje coraz silniejszą pozycję – 1. miejsce wśród zagranicznych wystawców (wiele miast z Dolnego Śląska, Śląska, Wielkopolski, Warmii i Mazur miało swoje indywidualne i wspólne stoiska), a 5. miejsce wśród zagranicznych wystawców.

Joanna Proniewicz

Załączniki:
Program