Poznań – Rowery czwartej generacji
W sezonie 2019 szykują się spore zmiany w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego. Oprócz Poznaniacy będą mogli korzystać z tzw. rowerów czwartej generacji. Docelowo ma ich być 800.
Zbigniew_Ratajczak.jpg
fot. Zbigniew Ratajczak

W sezonie 2019 szykują się spore zmiany w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego. Oprócz 1200 rowerów w funkcjonujących obecnie na terenie Poznania stacjach, poznaniacy będą mogli korzystać z tzw. rowerów czwartej generacji. Docelowo ma ich być 800. Rozbudowa systemu jest odpowiedzią na skokowy wzrost popularności Poznańskiego Roweru Miejskiego - szacuje się, że tym roku liczba wypożyczeń zbliży się do 2 milionów.

Popularność Poznańskiego Roweru Miejskiego widać po liczbie rowerów na ulicach miasta. W 2015 roku było 37 stacji i 443 rowery. W 2018 w Poznaniu działa już 113 punktów, w których można wypożyczyć 1227 rowerów. W zeszłym roku liczba wypożyczeń przekroczyła milion. W tym, po czterech miesiącach, już jest bardzo blisko miliona, który prawdopodobnie osiągnięty zostanie w lipcu. Prognoza na zakończenie sezonu w grudniu mówi o 1,7 miliona wypożyczeń. To ponad 60% więcej niż w zeszłym roku i 14 razy więcej w porównaniu z 2015 rokiem.

- Poznański Rower Miejski jest wielkim sukcesem. Liczby najlepiej to oddają. Większa liczba stacji i rowerów daje efekt w postaci większej liczby użytkowników i wypożyczeni - mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania. - Poznań zmaga się z problemem zakorkowanych ulic i zanieczyszczenia powietrza, trzeba więc podejmować zdecydowane działania. Dlatego inwestujemy w infrastrukturę transportu publicznego, tabor MPK, parkingi "Parkuj i Jedź", usprawnienia dla komunikacji zbiorowej, a także w rower miejski. Efekty zaczynają być widoczne. Od lat rośnie nie tylko liczba podróży odbywanych środkami transportu publicznego, ale także liczba użytkowników i wypożyczeń rowerów. Musimy mieć świadomość, że dzięki każdemu kierowcy przesiadającemu się z samochodu do środków komunikacji publicznej, maleje liczba aut na poznańskich ulicach. Dalsza rozbudowa systemu roweru publicznego z pewnością przyczyni się do zachowania tego trendu - podkreśla Jacek Jaśkowiak.

- Rok 2018 jest ostatnim, w którym obowiązuje umowa z firmą Nextbike. Przy okazji nowego przetargu, który zostanie rozpisany, postanowiliśmy więc rozwinąć poznański rower miejski o rowery czwartej generacji. W przyszłym roku po Poznaniu ma jeździć 500 takich jednośladów, a w kolejnych trzech latach, co roku będzie ich przybywać o 100 kolejnych. Łącznie w 2022 roku do dyspozycji mieszkańców będzie więc ponad 2000 rowerów - wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydenta.

Równocześnie będą funkcjonowały dwa systemy - 1227 rowerów trzeciej generacji i - docelowo - 800 czwartej generacji. Przewagą tych ostatnich będzie możliwość pozostawienia w dowolnym lub wyznaczonym miejscu, ale bez potrzeby wpięcia w stację lub do innego roweru. Wszystkie rowery będą posiadać nadajniki GPS oraz zamki blokujące.

Więcej informacji


POZOSTAŁE ARTYKUŁY