O kompleksowym wspomaganiu szkół
Podczas siódmego spotkania powiatowej Grupy Wymiany Doświadczeń w ramach projektu ORE dyskutowano o systemie doskonalenia nauczycieli oraz o zmodernizowanym modelu wspierania pracy szkoły.
lubaczow_rynek.jpg
fot. Archiwum UM

Po raz siódmy spotkali się uczestnicy tzw. powiatowej Grupy Wymiany Doświadczeń, tym razem na terenie powiatu lubaczowskiego. 5 i 6 października 2017 r. rozmawiano o systemie doskonalenia nauczycieli.

Wprowadzenie do tematyki warsztatu przedstawiła ekspertka Ośrodka Rozwoju Edukacji, Dorota Pintal, dyrektor SP nr 10 w Zamościu. Punktem wyjścia do rozważań o kompleksowym wspomaganiu szkół były rekomendacje z prowadzonych badań. Wynika z nich, że doskonalenie zawodowe, jako element systemu wspomagania szkoły, może być skuteczne, jeśli spełnionych zostanie kilka warunków dotyczących całego systemu wspomagania. Po pierwsze, adresowane ono będzie do całej szkoły, a nie do poszczególnych osób lub grup. Po drugie, wspomaganie pomaga szkole w rozwiązywaniu problemów, a co za tym idzie nie wyręcza jej i nie narzuca rozwiązań. Po trzecie, wspomaganie wynika z analizy indywidualnej sytuacji szkoły i odpowiada na jej specyficzne potrzeby. I wreszcie po czwarte, wspomaganie jest procesem, czyli odchodzi od pojedynczych form doskonalenia na rzecz długofalowych form pomocy placówce.

Z realizacji działań projektowych w poszczególnych samorządach płynie wniosek, iż ramowe określenie zasad zmodernizowanego modelu wspierania pracy szkoły pozwala dostosować model do specyficznej sytuacji poszczególnych samorządów. Należy utrzymać to podejście, by powiaty, gminy miejskie, wiejskie mogły dostosować sposób realizacji wspomagania na podstawie wdrożonego modelu. Niezbędne jest jednak zadbanie, by koordynacja wspomagania została powierzona podmiotom czy też osobom, które dysponują odpowiednimi zasobami i kompetencjami.

Korzyści samorządu lokalnego z wdrożenia kompleksowego systemu wspomagania szkół, to racjonalne zarządzanie pieniędzmi na doskonalenie nauczycieli, impuls do zmiany w kierunku budowania jakości pracy szkół na poziomie planowania strategicznego, podniesienie jakości kształcenia i zatrzymanie młodzieży w szkołach gminnych i powiatowych. Wdrożenie kompleksowego systemu wspomagania szkół wymaga budowania koalicji na rzecz oświaty, pogłębia współpracę między organami i jednostkami oświatowymi oraz sprzyja współpracy i wymianie doświadczeń w ramach sieci samorządowców.

Uczestnicy spotkania zapoznali się z dobrą praktyką Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie. Specjaliści przedstawili uczestnikom grupy szkolenie, które przeprowadzają podczas konferencji organizowanych w każdym powiecie województwa.


POZOSTAŁE ARTYKUŁY