Miasta po ustawie krajobrazowej. Co dalej z reklamami ?
Dwa lata temu Sejm przyjął tzw. ustawę krajobrazową. Jak od tego czasu zmieniła się przestrzeń naszych miast? O tym 23 czerwca w Krakowie dyskutują specjaliści zajmujący się krajobrazem.
Odkrywanie-pi_kna-miast.-Dwa-lata-z-ustaw_-krajobrazow_-min.png

Seminarium to świetna okazja do rozmowy, wymiany doświadczeń i wzajemnych inspiracji dotyczących ochrony miejskiego krajobrazu. – Aby wykonać kolejne kroki w dobrym kierunku konieczna jest dalsza dyskusja i podsumowanie doświadczeń związanych z wdrażaniem rozwiązań, które oferuje nam ustawa – tłumaczy ideę seminarium Wojciech Jarczewski, dyrektor Instytutu Rozwoju Miast.

Co już zdążyły zmienić w przestrzeni miejskiej nowe przepisy? O tym opowiedzą przedstawiciele samorządów, z powodzeniem wykorzystujący narzędzia, które dała im ustawa. Podczas spotkania głos zabiorą m.in. goście z Ciechanowa, który jako pierwszy przyjął uchwałę krajobrazową oraz z Łodzi, będącej pierwszym dużym miastem regulującym kwestie reklam w przestrzeni.

Uczestnicy seminarium będą mieć okazję do poznania narzędzi do oceny jakości krajobrazu i monitorowania zmian. W trakcie spotkania wystąpią młodzi naukowcy, którzy w ramach sesji kalejdoskopowej przedstawią swoje wnioski płynące z przeprowadzonych badań. – Zgłębienie problematyki, która zwróci czyjąś uwagę, możliwe będzie w ramach dyskusji po serii prezentacji lub poprzez indywidualny kontakt z prelegentem – tłumaczy Karol Janas, kierownik Obserwatorium Polityki Miejskiej w Instytucie Rozwoju Miast.

Część seminarium zostanie także poświęcona obecnej rzeczywistości prawnej oraz możliwym zmianom, jakie mogą niedługo wejść w życie. – Trwają prace nad kodeksem urbanistyczno-budowlanym. To działanie skłania nas do dalszych refleksji nad rozwiązaniami, które pomogłyby odkryć na nowo piękno polskich miast – dodaje Karol Janas.

_________________________________________
Seminarium, organizowane przez Instytut Rozwoju Miast w ramach Obserwatorium Polityki Miejskiej IRM, odbędzie się w 23 czerwca w Hotelu Qubus, przy ulicy Nadwiślańskiej 6. Partnerem wydarzenia jest Związek Miast Polskich.
Osoba do kontaktu: Piotr Salata-Kochanowski, mail: psalata@irm.krakow.pl, tel. 79 16 41 197.

Program seminarium
9:30 – 10:00 Rejestracja uczestników
10:00 – 10:15 Otwarcie, przywitanie gości - dr Wojciech Jarczewski, Dyrektor Instytutu Rozwoju Miast
10:15 – 11:20 Prawne i społeczne aspekty ochrony krajobrazu - dr Maciej Nowak, Kierownik Pracowni Ekonomiki Przestrzennej, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Problemy i dylematy prawne dotyczące gminnych uchwał reklamowych - Tatiana Tymosiewicz, Zastępca Dyrektora w Departamencie Polityki Przestrzennej, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Ustawa krajobrazowa, cele i założenia, funkcjonowanie, projektowane zmiany (kodeksowe) - dr inż. Anna Staniewska, Instytut Architektury Krajobrazu, Politechnika Krakowska
Krajobraz miasta a partycypacja społeczna - Ireneusz Krześnicki, Dyrektor Wydziału Prawnego, Nadzoru i Kontroli, Urząd Wojewódzki w Łodzi
Instrumenty nadzorcze wojewody wobec uchwał krajobrazowych na przykładzie miasta Łodzi
Dyskusja

11:20 – 11:35 Przerwa

11:35 – 12:40 Narzędzia do oceny jakości krajobrazu i monitorowania zmian - prof. dr hab. Jerzy Solon, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN
Audyt krajobrazowy i krajobrazy priorytetowe – możliwe konsekwencje dla planowania przestrzennego w gminach - dr Szymon Chmielewski, Zakład Przyrodniczych Podstaw Leśnictwa, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
Zmierzyć chaos reklamowy - Miłosz Zankowski, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
Działania urzędu w sprawie wdrażania ustawy krajobrazowej
Dyskusja

12:40 – 13:10 Kalejdoskop (sesja 3MT)

13:10 – 13:25 Przerwa

13:25 – 15:00 Z praktyki miast
Andrzej Kalinowski, Kierownik Wydziału Planowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomościami, Urząd Miasta Ciechanowa - Ciechanowskie doświadczenia z uchwałą krajobrazową
Bartosz Poniatowski, p.o. kierownika Oddziału Krajobrazu i Estetyki Miasta, Biuro Architekta Miasta, Urząd Miasta Łodzi - Jak tworzyć uchwały reklamowe? Zarys instrukcji w oparciu o doświadczenia Łodzi i Nysy
Alicja Bogalecka-Pabisiak, Wydział Urbanistyki i Architektury, Urząd Miasta Poznania - Poprawianie przestrzeni Poznania – czyli co robimy z reklamami
Jacek Piątek, Plastyk Miasta, Urząd Miasta Gdyni - Analiza procesu estetyzacji przestrzeni publicznej Miasta Gdyni
dr Dorota Jopek, Katedra Gospodarki Regionalnej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie - Wpływ regulacji prawnych na kształtowanie krajobrazu miejskiego Nowego Jorku
Dyskusja

15:00 – 15:15 Zakończenie


POZOSTAŁE ARTYKUŁY