Kongres dla rzeczników i redaktorów
Na co zwracać uwagę w relacjach dziennikarz - rzecznik prasowy, jak radzić sobie z hejtem, jak mierzyć skuteczność pracy PR - tego wszystkiego mogli się dowiedzieć uczestnicy Kongresu w Tychach.
Gospodarka i promocja
IMG_7115.jpg

Ponad 100 osób z miast wzięło udział 17 i 18 maja w Kongresie Rzeczników Prasowych, Redaktorów Prasy Miejskiej i Biur Promocji, który zorganizował Związek Miast Polskich i miasto Tychy. Uczestnicy mieli okazję zapoznania się z najnowszymi trendami, możliwościami i narzędziami nowoczesnego public relations. Dzięki bezpośrednim spotkaniom mogli również wymienić się swoimi doświadczeniami z komunikacji w miastach.

Codzienna praca rzeczników nie należy do najłatwiejszych, a jest przecież bardzo ważna z punktu widzenia mieszkańców miast, gdyż informują oni społeczność lokalną o najważniejszych sprawach, które dzieją się w miastach, a także ich edukują. Ta komunikacja odgrywa też jeszcze inną bardzo ważną rolę, a mianowicie służy budowaniu społeczeństwa obywatelskiego i promowaniu idei samorządność w Polsce. A te działania są istotne dla Związku Miast Polskich.

Ciekawymi obserwacjami dotyczącymi społeczeństwa, polityki, ekonomii i technologii, które można wykorzystać do budowania strategii rozwoju marki, produktu czy miasta, podzieliła się Zuzanna Skalska, analityk trendów ds. designu, innowacji i biznesu w wykładzie „Kultura animi – uprawa umysłu. Rozprawa o mieście.” W jej opinii, nadchodzą czasy miast i regionów, a centralnym punktem zainteresowania miast staje się obecnie mieszkaniec. Już dzisiaj wiele miast europejskich, i nie tylko, zabiega o to, aby to przede wszystkim on (a nie turysta) był szczęśliwy w miejscu, w którym mieszka, i zgodnie z tym założeniem kreuje otoczenie. Ważną formą współdziałania staje się obecnie kooperacja.

O „Zmierzchu tradycyjnych mediów, czyli jak wszyscy skończymy w sieci” mówił Kamil Durczok. Musimy być przygotowani na szybkie zmiany technologiczne i rozwój przestrzeni wirtualnej. Jego zdaniem, warto walczyć z trollingiem i hejtem w ramach dostępnych możliwości prawnych. Agregaty informacji w oparciu o sztuczną inteligencję czy translatory umożliwiające błyskawiczne tłumaczenie z języków obcych to nie jest już wcale SF.

Przy zmniejszających się zasięgach w social mediach, coraz więcej marek walczy o uwagę odbiorcy, dlatego tak ważne jest, aby przy ocenianiu i tworzeniu kreatywnych rozwiązań podążać ścieżką, która zwiększa szanse na stworzenie silnej, wyróżniającej idei, która pociągnie za sobą ludzi i którą będą chcieli się dzielić – radził Przemysław Wojak, specjalista w komunikacji marketingowej.

Codzienna praca rzeczników prasowych i osób odpowiedzialnych za komunikację w miastach często związana jest również ze skuteczną i efektywną współpracą z mediami. O tym, czego dziennikarz potrzebuje od rzecznika, a czego rzecznik potrzebuje od dziennikarza dyskutowali podczas Kongresu: Anna Wietrzyk, była dziennikarka Radia Plus, Polsatu, TVN 24, Silesionu, a także była rzecznik Śląskiego Kuratorium Oświaty, Mateusz Babak – dziennikarz Polskiej Agencji Prasowej oraz Rafał Łysy – rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Sosnowcu. Przedstawiciele mediów narzekali na to, że czasem trudno przebić się w samorządach przez hierarchię urzędniczą. Zwracali uwagę, że nie ma jednej uniwersalnej drogi współpracy dziennikarz-samorząd – z każdym miastem trzeba wypracować ją indywidualnie. Obie strony były zgodne co do tego, że ważna jest dobra wola, szacunek, pokora i wychodzenie naprzeciw sobie.

Media społecznościowe stały się piątą władzą, a działania samorządów i urzędów są nieustannie analizowane i oceniane w internecie. Mowa nienawiści oraz postprawda zaczynają w coraz większym stopniu wpływać na budowanie stereotypów i wywierać wpływ na zachowania społeczne. Czy i jak można przeciwstawiać się tym zjawiskom? Hejt i postprawa, akceptować czy zwalczać? – o tym mówił Jacek Kotarbiński, ekonomista, uznany autorytet i ekspert w zakresie marketingu strategicznego, rozwoju innowacji i zarządzania sprzedażą. Należy takie zjawiska obserwować, monitorować, a także reagować na nie (zgłoszenie, blokowanie). Warto też edukować internautów, komunikując otwarcie i przejrzyście fakty, prostować bzdury i nieścisłości. „Nie zostawiajcie samotnych, negatywnych opinii i komentarzy” – radził Kotarbiński. „Ogrywajcie hejt, inteligencją, humorem i … kroplą miłości”.

Jak mierzyć swoją skuteczność i udowodnić naszym decydentom, że dobre efekty pracy, które osiągnęliśmy są naprawdę dobre, o tym opowiadała Barbara Labudda-Krysztofczyk ekspert ds. PR i zarządzania medialnymi sytuacjami kryzysowymi, strateg komunikacji.


Z kolei o wolności słowa w prasie lokalnej dyskutowali: dr Jolanta Kępa-Mętrak, nauczyciel akademicki, autorka kilku książek, Ewa Grudniok, rzecznik prasową Urzędu Miasta Tychy i Monika Niemiec, redaktor naczelna Gazety Ustrońskiej.



Drugiego dnia odbyły się dwa warsztaty: „Wykorzystanie content marketingu w budowaniu marki miasta” (Anna Miotk) i „O efektywnym i prostym komunikowaniu” (Marcin Poprawa). Na pierwszym z nich uczestnicy dowiedzieli się, jak zaplanować skuteczne działania content marketingowe, z jakich korzystać narzędzi do tworzenia, dystrybuowania i optymalizowania treści. Poznali przykłady dobrych praktyk stosowanych w marketingu miejsc. Podczas drugiego natomiast omawiano najważniejsze standardy prostego języka i zakłócenia komunikacyjne. Biorący udział ćwiczyli, jak zmieniać trudne urzędnicze teksty w proste i czytelne dla przeciętnego odbiorcy informacje.

Więcej w majowym „Samorządzie Miejskim” już wkrótce.

Załączniki:
Zmierzch tradycyjnych mediów, czyli wszyscy skończymy w sieci – Kamil Durczok
Pomysł, nisza, insight, jak komunikują się miasta na świecie. Skuteczne strategie budowania marki terytorialnej – Przemysław Wojak
Hejt i post-prawda, akceptować czy zwalczać? – Jacek Kotarbiński
Budowanie społeczności lokalnych przez kampanie społeczne – Krzysztof Śpiewek
Wolna nie znaczy niezależna. Prasa lokalna między zadaniami a oczekiwaniami” – dr Jolanta Kępa-Mętrak
Zmiany w prawie prasowym i autorskim – na co zwrócić uwagę? – mec. Maciej Wruk
Warsztat I – Wykorzystanie content marketingu w budowaniu marki miasta - Anna Miotk
Warsztat II – O efektywnym i prostym komunikowaniu się - Marcin Poprawa
Efektywna komunikacja miast – jak mierzyć i dowieść swoją skuteczność – Barbara Labudda-Krysztofczyk


POZOSTAŁE ARTYKUŁY