Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP w Śremie
Członkowie Zarządu ZMP postanowili zwrócić się wspólnie z Unią Metropolii Polskich do Minister Edukacji o spotkanie i w związku z zapowiedzią zmian w systemie oświaty.
22fb3804d73f1c83992d262093230a62bef1f41a.jpg

Podczas posiedzenia w Śremie 20 listopada 2015 r. członkowie Zarządu ZMP postanowili zwrócić się wspólnie z Unią Metropolii Polskich do Minister Edukacji z prośbą o spotkanie i wzięcie pod uwagę argumentów samorządowców w związku z zapowiedzią zmian w systemie oświaty, dotyczących m.in. przywrócenia obowiązku szkolnego dla dzieci 7-letnich.

Chodzi o rozważenie przesunięcia o dwa lata obowiązku przekształcenia oddziałów przedszkolnych w przedszkola, a tym samym umożliwienie funkcjonowania oddziałów przedszkolnych w szkołach na dotychczasowych zasadach. W tym czasie będzie możliwe przeprowadzenie niezbędnych prac modernizacyjnych bez zakłócania normalnego trybu pracy szkół. Niemożność organizacji oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych może spowodować problem z realizacją tzw. ustawy przedszkolnej, która ma na celu zapewnienie miejsca w przedszkolach wszystkim chętnym dzieciom, w tym 3-letnich (od września 2017 roku), dla których może zabraknąć miejsc w przedszkolach.

Plany i działania strategiczne JST w ostatnich latach były podporządkowane zapewnianiu miejsc dla dzieci 3-5 letnich w przedszkolach. Zgodnie z obowiązującym zapisem ustawowym od 1 września br. wszystkie dzieci 6-letnie objęte zostały obowiązkiem szkolnym. Planowane obecnie zmiany oznaczają kontynuację edukacji przedszkolnej przez 6-latki. Organizacja edukacji dla tych dzieci wyłącznie w przedszkolach może okazać się niemożliwa. Konieczne będzie przygotowanie miejsc dla 6-latków również w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, co może być trudne ze względu na rygorystyczne wymogi ochrony przeciwpożarowej, które wymagają czasu i znalezienia źródeł finansowania. Samorządowcy obawiają się, że w tej sytuacji będą powstawać masowo przedszkola prywatne, za które będą płacić samorządy.

Przedstawiciele miast zasiadający w Zarządzie ZMP zaopiniowali pozytywnie projekty rozporządzeń: Rady Ministrów w sprawie mandatów karnych, MIiR w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych i nalepki kontrolnej oraz ich wtórników, Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, MIiR w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu oraz jej wtórnik, MIiR zmieniającego rozporządzenie ws. szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, MIiR zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, MF w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych, MIiR i MSW zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Akceptacje uzyskał też projekt rozporządzenia MIiR zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, do którego uwagę wniósł Ryszard Brejza, prezydent Inowrocławia. Chodzi o możliwość niestosowania znaków poziomych D-44, które wyznaczają miejsca dla postoju pojazdu samochodowego, tam gdzie powierzchnie ulic są wykonane z materiały kamiennego w strefach staromiejskich. Za odstąpieniem od oznakowania poziomego tego typu nawierzchni przemawiają względy estetyczne i trudności wykonania trwałego oznakowania oraz utrzymania go na wymaganym przez przepisy poziomie. W wielu miastach w śródmiejskich dzielnicach nie stosuje się przepisów dotyczących oznakowania poziomego w kolorze żółtym lub białym, i wyznacza się np. przejście dla pieszych przy pomocy kostki kamiennej innego koloru niż biały czy żółty.

W posiedzeniu uczestniczył profesor Piotr Kowalczak z PAN, który zabrał głos w kwestii rozporządzeń dotyczących map zagrożenia powodziowego. Zwrócił uwagę na słabe przygotowanie dokumentów i złą metodykę zastosowaną przy ich sporządzaniu. Wyjaśnił również skąd się biorą różnice między aktualnymi mapami a tym wcześniej obowiązującymi. Ustalono, że ZMP zleci ekspertyzę podważającą metody opracowania map, które prowadzą do błędnych wytycznych, na przykładzie 10 konkretnych miejsc - gdzie mapy są niedoskonałe - które zostaną wyłonione dzięki ankiecie przeprowadzonej w miastach członkowskich. Na podstawie tej ekspertyzy Związek przygotuje stanowisko i zwróci się w tej sprawie do nowego Ministra Środowiska.

Zarząd ZMP dyskutował też nad propozycjami ograniczenie kadencji dla prezydentów i burmistrzów. Związek wielokrotnie występował przeciwko takim pomysłom, obserwując liczne pozytywne przykłady rozwoju miast rządzonych przez wielokadencyjnych włodarzy. Podkreślano, że to mieszkańcy sami decydują, a wielokadencyjność jest efektem dobrego zarządzania i zadowolenia mieszkańców, którzy w wyborach oceniają sprawność i predyspozycje rządzących miastem. – Jesteśmy przeciwko narzucaniu czegoś przez urzędników, to pograsza jakość rządzenia i jest przeciwko demokracji – mówił Wadim Tyszkiewicz, prezydent Nowej Soli, który deklaruje, że to już jego ostatnia kadencja.

W trakcie spotkania w Śremie poruszono jeszcze kwestie zajęcia pasa drogowego oraz ograniczenia możliwości pozyskania funduszy europejskich (Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020) na rozwój sektora energetyki cieplnej na obszarach miejskich. W pierwszej sprawie, zgłoszonej przez burmistrza Łeby, który postuluje całkowite wyeliminowanie z ustawy o drogach publicznych trybu zajęcia pasa drogowego na podstawie decyzji administracyjnej i udostępnianie go wyłącznie na drodze umowy cywilnoprawnej, uzgodniono, że temat wymaga głębszej analizy i pracy, dlatego skierowano go do Komisji Gospodarki Komunalnej ZMP. W drugiej, przedstawionej przez Sopot, ustalono wspólne stanowisko. Wytyczne Ministerstwa Gospodarki dotyczące kwalifikowania projektów związanych z budową sieci włączającej nowych odbiorców (nowe budynki nieposiadające do tej pory źródła) lub podłączającej przeszłych odbiorców (tereny rozwojowe miasta) uściślają warunki osiągnięcia min. 60% udział w przyłączeniu nowych budynków w stosunku do istniejących, czyli tych posiadających stare nieefektywne źródła grzewcze. Takie wymogi stoją w sprzeczności z celami gospodarki niskoemisyjnej, zwiększenia efektywności energetycznej na obszarach miejskich oraz krajowymi założeniami polityki miejskiej, co może przyczynić się do niekorzystnego efektu suburbanizacji ośrodków miejskich. W związku z tym ZMP postuluje zmianę zapisów dotyczących opisów celów i zakresu interwencji dla poddziałania 1.6.2 w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych w POIŚ oraz znaczące obniżenie progu procentowego udziału budowy sieci do nowego budownictwa. Samorządowcy z miast obawiają się, że bez wyżej wymienionych zmian sporo pieniędzy nie zostanie wykorzystanych, a miasta mają problem przede wszystkim ze stanem tkanki mieszkaniowej w centrach miast.

W sprawie pisma Prezesa GUS na temat prac programowych statystyki publicznej na rok 2017, wyrażono zadowolenie z wprowadzania sukcesywnie badań postulowanych przez samorządy i zapowiedziano dalsze staranie o uwzględnienie w statystyce publicznej danych, które będą pomocne w zarządzaniu w JST.

Dyrektor Biura ZMP, Andrzej Porawski przedstawił informację o stanie prac nad projektami, o które ZMP wnioskuje na kolejne lata. Będą one dotyczyły m.in.: rozwoju PPP, jakości oświaty, partycypacji społecznej w planowaniu przestrzennym, staże zagranicznych dla urzędników, efektywności energetycznej, statystyki miejskiej, wzmocnienia demokrację na Ukrainie, dialogu społecznego i rewitalizacji.

Przyjęto uchwałę w sprawie zmian w budżecie Związku na rok 2015, a także propozycję zmian w statucie ZMP, które mają uwzględniać obowiązujące obecnie przepisy np. Prawo o stowarzyszeniach, a także umożliwią reprezentowanie członków ZMP jako pracodawców. Zarząd postanowił ponadto wyodrębnić nową komisję ds. gospodarowania nieruchomościami.

Joanna Proniewicz
Rzecznik prasowy ZMP


POZOSTAŁE ARTYKUŁY