Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP w Sanoku
Podczas posiedzenia Zarządu ZMP w Sanoku 28 stycznia br. podjęto kompromisowe stanowisko w sprawie „prezydenckiego” projektu. Nie ma poparcia dla pierwszej części projektu tej regulacji na temat wzmocnienia udziału mieszkańców.
0ae1760d8fbdefea996d2173f4a0ea1526420c29.jpg

Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP w Sanoku


Podczas posiedzenia Zarządu ZMP w Sanoku 28 stycznia br. podjęto kompromisowe stanowisko w sprawie „prezydenckiego” projektu ustawy o wzmocnieniu udziału mieszkańców w działaniach JST, o współdziałaniu gmin, powiatów i województw oraz o zmianie niektórych ustaw.

Zaproponowano zmianę tytułu projektu (usunięcie „o wzmocnieniu udziału mieszkańców w działaniach JST”) oraz pozostawienie w nim jedynie zapisów o współpracy między JST (zespół współpracy terytorialnej) i o zmianach ustrojowych samorządu terytorialnego. Członkowie Zarządu nie zgodzili się na poparcie pierwszej części projektu tej regulacji na temat wzmocnienia udziału mieszkańców. Zdaniem prezydentów i burmistrzów, udział ten jest cały czas zapewniany przez samorządy lokalne w mniejszym lub większym stopniu w różnych formach, dlatego nie ma konieczności odgórnego uregulowania tych kwestii. W opinii przedstawicieli miast należy zmienić zapisy dotyczące konwentów powiatowych i wojewódzkich, które powinny być fakultatywne i mieć bardziej elastyczną formułę (bez kompetencji stanowiących). Zgłoszono poza tym dodanie przepisów dotyczących: możliwości uzyskania statusu miast na prawach powiatu dla miast „prezydenckich”, przekazania burmistrzowi miasta (na jego wniosek) uprawnienia do zarządzania ruchem w granicach miasta oraz godnego zabezpieczenia (osłony socjalnej) osób, które przez co najmniej trzy kadencje pełniły funkcję organu wykonawczego gminy, np. na wzór propozycji dotyczącej - będących w podobnej sytuacji - posłów.

Pozytywnie zaopiniowano projekt ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z zakupem odzieży i dodatków odzieżowych dla niemowląt oraz obuwia dziecięcego (PiS). Projekt ustawy reguluje zasady zwrotu rodzicom, którzy w ciągu roku wydali więcej niż 200 zł na zakup odzieży i dodatków odzieżowych dla niemowląt oraz obuwia dziecięcego, części poniesionych wydatków. Kwota zwrotu miałaby być równa 69,57% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur (różnica między podatkiem 23 a 7%). W trakcie dyskusji prezes ZMP, Ryszard Grobelny zwracał jednak uwagę, że wprowadzenie projektu może być kosztowne (obieg dokumentacji będzie drogi, przy stosunkowo niewielkich kwotach zwrotu), a także nie powinien może dotyczyć wszystkich, tylko uwzględniać kryterium dochodowe.

Członkowie Zarządu ZMP negatywnie ocenili projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, który wydłuża termin odsunięcie w czasie terminu obligatoryjnej daty objęcia sześciolatków obowiązkiem szkolnym do 2020 roku, a także ten przygotowany przez PIS, który przywraca kontrolę nad podejmowaniem przez JST decyzji o likwidacji szkół i placówek oświatowych (pozytywna opinia kuratora oświaty).

Zarząd ZMP nie wypowiedział się na temat projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (SLD) dotyczącego zmian w nauczaniu religii w szkołach. Nie wyrażono też opinii w sprawie projektu ustawy o usunięciu symboli komunizmu z życia publicznego w RP (PiS).

Z kolei projekt dotyczący zmian w systemie oświaty opracowany przez PSL, wprowadzający mechanizm wsparcia finansowego (dotacje celowe) dla organów prowadzących przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach i podstawowych i inne formy wychowania przedszkolnego, spotkał się z aprobatą, chociaż pojawiły się wątpliwości dotyczące zbyt małej kwoty dotacji (kwota bazowa na rok 2012 to 2 523,60 zł), która może w kolejny latach ulegać pomniejszeniu. Zdaniem reprezentantów samorządów miejskich, nie jest to rozwiązanie systemowe, ale zwiększa pulę środków. Wysokość dotacji powinna być jednak odniesiona do wynagrodzenia nauczycieli. Przy okazji omawiania projektów dotyczących oświaty, Zarząd ZMP postanowił powołać specjalny zespół złożony z ekspertów i samorządowców, który wypracuje kompleksowe stanowisko w sprawie oświaty.

Bez uwag (poza jedną formalną) przyjęto projekt ustawy o zmianie ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych, który rozszerzenie katalog nauczycieli uprawnionych do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego (możliwość wcześniejszego zakończenia aktywności zawodowej), a także senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o referendum lokalnym. Pozytywnie oceniono projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (implementacja Dyrektywy UE 2010/40/UE z 7 lipca 2010 r.) w sprawie wdrażania inteligentnych systemów transportowych.

Pozytywnie zaopiniowano projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym (PSL), natomiast negatywną ocenę dostał projekt ustawy o zasadach wykonywania prawa własności górniczej przez Skarb Państwa w zakresie wydobycia węglowodorów oraz utworzeniu Funduszu im. Ignacego Łukaszewicza (PiS). Taką samą ocenę otrzymał projekt ustawy zmieniającej ustawę o samorządzie gminnym (Parlamentarny Zespół ds. Osób Starszych). Ustawa taka jest niepotrzebna. Podkreślono, że jeśli Rada Miasta chce powołać taką strukturę, nie potrzebuje tej ustawy. Taka regulacja sugeruje, że można powołać tylko Młodzieżową Radę Miasta i Radę Seniorów, a inne nie. Zdaniem Zarządu, należy bronić domniemania kompetencji samorządu. Już wcześniej zlekceważono stanowisko ZMP w podobnej sprawie i obecnie pojawiają się absurdalne rozstrzygnięcia nadzoru prawnego, który bazując na tym, że tylko jedna struktura jest wpisana, zabrania działać innym. Dlatego Związek postuluje otwarcie katalogu, co umożliwi powoływanie dowolnych rad przez samorząd.

Sprzeciwiono się zapisom projektu ustawy o samorządzie gminnym i zmianie niektórych ustaw (PIS), który w autopoprawce ogranicza kadencję dla wójtów do dwóch. Aprobaty nie uzyskał projekt zmiany ustawy o świadczeniach rodzinnych (PIS) z powodu nierozwiązania kwestii finansowania.

Analizując projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Związek podtrzymał swoje wcześniejsze negatywne stanowisko wobec całej ustawy, gdyż nie zapewnia ona finansowania nowych zadań nałożonych na gminy. Projekt przygotowany przez PO i PSL to jedynie próba złagodzenia przepisów ustawy, zaskarżonej do TK. Zakłada zmiany pozwalające na obniżenie kosztów jej wdrożenia. Zadania, na które nie ma pieniędzy, mają być fakultatywne (do 31 grudnia 2014 r.), a potem dopiero ma być wprowadzony - w oparciu o doświadczenia z pierwszych 3 lat - nowy system ich finansowania. Zgłoszono szereg uwag. Fakultatywność powinna być wprowadzona nie tylko na czas określony. Koszty asystenta rodziny na podstawie sprawozdania powinien refundować w całości wojewoda. Zakwestionowano zapis umożliwiający łączenie pracy asystenta rodziny z wykonywaniem obowiązków pracownika socjalnego, który może powodować obniżenie ewentualnych wydatków gmin. Ograniczeniem łączenia tych funkcji w jednej gminie powinien być konflikt interesów, polegający na tym, że pracownik socjalny dokonuje oceny wniosków w tej samej rodzinie, w której jest równocześnie asystentem. Nowelizacja nic nie mówi o całej gamie zadań przypisanych gminie do realizacji z tytułu tej ustawy, na które gmina nie otrzymuje żadnych środków. Brakuje doprecyzowania, w jaki sposób gmina może przekazać zadania dotyczące wspierania rodziny do ośrodka pomocy społecznej z uwagi na brak spójności w zapisach. Zgłoszono uwagi dotyczące liczby dzieci w placówce wsparcia dziennego.

Na wniosek miast członkowskich przygotowano stanowisko na temat Krajowego Funduszu Mieszkaniowego (wyższy poziom dofinansowania - zwiększenie limitu) oraz wyrażano brak akceptacji dla likwidacji niektórych sądów rejonowych (usprawnić pracę sądu można inaczej, taka reorganizacja praktycznie powoduje bałagan). Postanowiono propozycję burmistrz Swarzędza w sprawie lokalnego transportu zbiorowego (zwrot przez Skarb Państwa całości lub części podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa wykorzystywanego do realizacji zadań publicznego transportu zbiorowego związanego ze świadczeniem usług użyteczności publicznej) przekazać do KWRiST.

W trakcie posiedzenia w Sanoku członkowie Zarządu wysłuchali wykładu na temat polskiej transplantologii.

W poczet miast członkowskich Związku Miast Polskich przyjęto Dynów.

Joanna Proniewicz


 

Załączniki:
Stanowisko Zarządu ZMP