Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP w Łodzi
Podczas posiedzenia w Łodzi 21 października br. Zarząd ZMP poparł stanowisko Komisji Małych Miast dotyczące podjęcia inicjatywy legislacyjnej, w wyniku której wynagrodzenia nauczycieli obciążałyby budżet państwa, a utrzymanie bazy oświatowej budżety JST.
d2c90e5b6f23392a8bc4ffad99e36d6a25d1b3ac.jpg

Komunikat z posiedzenia Zarządu ZMP w Łodzi

Podczas posiedzenia w Łodzi w dniu 21 października br. Zarząd ZMP poparł stanowisko Komisji Małych Miast dotyczące podjęcia inicjatywy legislacyjnej, w wyniku której wynagrodzenia pracowników oświaty, w tym w szczególności nauczycieli, obciążałoby budżet państwa, a utrzymanie bazy oświatowej budżety JST.

Takie rozwiązanie prawne spowoduje jasny i klarowny sposób finansowania oświaty. W opinii Komisji Małych Miast konieczne jest podjęcie realnych prac legislacyjnych mających na celu uzdrowienie finansów polskiej oświaty. Oświata to jedno z najważniejszych zadań jakie ustawodawca nałożył na polskie samorządy. To jednocześnie jedna z najbardziej niedofinansowanych dziedzin funkcjonowania życia publicznego w Polsce. „Wieloletnie wnioski i postulaty środowisk samorządowych nie dają pożądanego efektu, a należyte i prowadzone na wysokim poziomie działania polskich samorządów w tym obszarze odbywają się ewidentnie kosztem innych dziedzin życia społecznego.(…) Niedoszacowanie przez budżet centralny wysokości subwencji oświatowej przekazywanej JST, przy jednoczesnym odpowiedzialnym traktowaniu przez polskie samorządy szkolnictwa i oświaty, powoduje oczywiste zaniedbania w obszarze innych zadań nałożonych na JST przez ustawodawcę.” – czytamy w stanowisku. Zaapelowano o zastosowanie zasady „Tyle władzy ile pieniędzy.” Ten kto jest odpowiedzialny za poziom wynagrodzenia polskich nauczycieli, a więc rząd polski i ustawodawca, winien w należyty sposób to finansowanie zapewnić. Ryszard Grobelny, prezes ZMP, zwracał uwagę, że projekt takiej ustawy może być technicznie trudny do napisania, ponieważ brakuje standardów. Trzeba jednak rozpocząć nad nim pracę, zaangażować środowisko prawników znających się na prawie oświatowym, a także poszukać sojuszników w innych związkach zrzeszających samorządy. Postanowiono ponadto podjąć temat nieobjęcia subwencją oświatową przedszkoli.

W związku ze stanowiskiem przyjętym przez Komisję Małych Miast w sprawie skutków wprowadzenia w życie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, dyrektor Biura ZMP zapowiedział, że w połowie listopada br. wszystkie miasta członkowskie otrzymają poradnik w sprawie wstępnych kroków (np. przykłady projektów uchwał rad), które należy podjąć w związku z nową regulacją. Kluczową kwestią tej nowelizacji jest położenie nacisku na danie inicjatywy samorządom, które będą mogły uregulować wiele kwestii samodzielnie.

          Członkowie Zarządu ZMP postanowili przekazać zespołowi infrastruktury, rozwoju lokalnego, polityki regionalnej i środowiska: KWRiST postulat KMM dotyczący podjęcia prac na rzecz ustanowienia modernizacji dróg lokalnych jako absolutnego priorytetu na wykorzystanie środków unijnych w latach 2014-2020.

Rozpoczęto również dyskusję w sprawie samorządowego projektu ustawy o dochodach JST. Ustalono, że największe szanse ma prosty projekt zawierający jedynie dwa postulaty, a mianowicie: zmianę wielkości udziałów w PIT (dokładnie wg wyliczeń ubytków ustawowych z lat 2007-2011) oraz przywrócenie zapisu z ustawy z 1998 r. o rekompensowaniu zmian ustawowych w dochodach własnych. Samorządowcy podkreślali, że chodzi głównie o zwrot utraconych dochodów JST w wyniku prac Parlamentu. Do powstania tego projektu potrzebne są precyzyjne wyliczenia tych ubytków na podstawie konkretnych ustawy.

Pozytywnie zaopiniowano projekt ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Projekt zakłada wprowadzenie nowego instrumentu - kontraktu terytorialnego, który nie jest jedynie umową przekazującą środki finansowe, a umową co do tego, co chce się osiągnąć na danym obszarze, w jaki sposób i skąd będą pochodzić środki finansowe. Kontrakt terytorialny nie będzie pokrywał się z granicami administracyjnymi samorządów i będzie umożliwiał montaż finansowy. Zaproponowano dodanie przepisu, że programy operacyjne i programy rozwoju przyjmowane są odpowiednio przez właściwe organy JST gmin i powiatów. Andrzej Porawski, dyrektor Biura ZMP zwracał uwagę, że UE już dzisiaj stawia warunek posiadania odpowiedniego programu operacyjnego na szczeblu miejskim (np. JESSICA), a w nowej perspektywie, w której element miejski ma być rozbudowany, podmiotowe granty miejskie mają być przyznawane pod warunkiem istnienia miejskiego zintegrowanego programu operacyjnego.

Bez uwag przyjęto rozporządzenie MRR w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej na promocje gospodarczą Polski Wschodniej, stworzenie sieci współpracy centrów obsługi inwestora, tworzenie i rozwój klastrów, tworzenie polityki rozwoju regionalnego w ramach PO RPW 2007-2013, a także grupę rozporządzeń MEN w sprawie: egzaminów eksternistycznych, publicznych placówek kształcenia ustawicznego, publicznych placówek kształcenia praktycznego i publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, podstawy programowej kształcenia w zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Pozytywną opinię uzyskały również rozporządzenia MI w sprawie warunków produkcji i sposobu dystrybucji tablic rejestracyjnych i znaków legalizacyjnych oraz materiałów mających szczególne znaczenie do produkcji tablic rejestracyjnych i w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego.

          Z zadowoleniem przyjęto podjęcie uchwał o wystąpieniu do Trybunału Konstytucyjnego przez Radę Miasta Poznania (18.10) w sprawie ustawy o gospodarce nieruchomościami (uchwała i uzasadnienie w załączeniu) oraz Radę Miasta Stargardu Szczecińskiego (25.10) w sprawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ((uchwała wraz z uzasadnieniem w załączeniu).
Członkowie Zarządu zaznaczali, że istotne jest wspieranie tych wystąpień ze strony innych miast, w formie poparcia (z określeniem skutków ich wdrożenia), a nie nowych wniosków w tej samej sprawie.

          W związku z pismem prezydenta Starogardu Gdańskiego, który wyraził protest przeciwko zapowiadanemu w kampanii wyborczej PO wydłużeniu o rok okresu przejściowego realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci 6-letnie, zwrócono uwagę, że kampania wyborcza nie jest dobrym momentem na kwestionowanie różnych działań, które zostały już podjęte i zrodziły określone skutki, także finansowe.

          W trakcie spotkania dyskutowano na temat nowych zasad wyboru ławników oraz likwidacji części prokuratur rejonowych. Przyjęto informację na temat przygotowań do turnieju piłki nożnej burmistrzów i prezydentów w związku z Euro2012, który odbędzie się w maju 2012 w Tychach. Zarząd poparł też inicjatywę Konwentu Współpracy Samorządowej Polska-Ukraina w Szczecinie dotyczącą powołania Polsko-Ukraińskiej Współpracy Młodzieży na wzór niemieckiej organizacji.

 

Joanna Proniewicz

Załączniki:
Stanowiska Komisji Małych Miast
Uchwała RM Poznania w sprawie wystąpienia do TK
Uzasadnienie do uchwały RM Poznania
Uchwała RM w Stargardzie Szczecińskim w sprawie wystąpienia do TK
Stanowisko Zarządu ZMP w sprawie projektu zmian w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju