Zewnętrzne działania wizerunkowe podjęte wspólnie z miastami w 2018 r. były ukierunkowane na budowanie świadomości i znaczenia Związku Miast Polskich, jego pozytywnego, wyrazistego wizerunku.

WSPÓŁPRACA Z MIASTAMI I MEDIAMI W ZAKRESIE INFORMACJI I PUBLIC RELATIONS

Kongres Rzeczników Prasowych, redaktorów Prasy Miejskiej i Biur Promocji

Ponad 100 osób z miast wzięło udział 17 i 18 maja 2018 r. w Kongresie zorganizowanym przez Związek i miasto Tychy. Celem Kongresu było dostarczenie rzecznikom prasowym, redaktorom prasy miejskiej i pracownikom biur promocji wiedzy o najnowszych trendach, możliwościach i narzędziach nowoczesnego public relations, ale też integracji środowiska zajmującego się komunikacją w miastach, aby wzmacniać w ten sposób samorządność. Wśród tematów, którym był poświęcony pierwszy dzień Kongresu, były m.in.: aktualne trendy, strategie budowania marki terytorialnej, efektywność komunikacji miast, sposoby radzenia sobie z hejtem, zmiany w prawie prasowym i autorskim, problemy związane z zależnością i niezależnością prasy lokalnej, a także relacje między rzecznikiem prasowym a dziennikarzami. Drugiego dnia Kongresu odbyły się dwa warsztaty: "Wykorzystanie content marketingu w budowaniu marki miasta" i "O efektywnym i prostym komunikowaniu się".

Stała i bieżąca komunikacja z miastami członkowskimi, informacja o działalności Związku

W 2018 roku Biuro ZMP wysłało 117 newsletterów, w tym 7 tzw. zbiorczych. Informowaliśmy w nich o naszej bieżącej działalności i podejmowanych interwencjach w sprawach dotyczących najważniejszych problemów miast, ciekawych konferencjach, konkursach i innych inicjatywach nie tylko naszych, ale też współpracujących z nami partnerów.
Wydaliśmy też 10 numerów miesięcznika „Samorządu Miejskiego”, który jest dostępny na naszej stronie oraz wysyłany na ponad 5000 adresów mailowych. Regularnie o pracy Związku informowaliśmy ponadto na łamach „Przeglądu komunalnego” w dziale Forum.
W 100. rocznicę odbudowy samorządu terytorialnego, utworzenia Związku Miast Polskich, w ramach obchodów stulecia Niepodległej Rzeczpospolitej wydaliśmy w 2018 roku książkę „Sto lat Związku Miast Polskich 1917-2018” autorstwa Bogdana Mościckiego oraz przygotowaliśmy publicznie dostępną platformę informacyjno-edukacyjną „Miasta polskie w Niepodległej (1917-2018)”, która powstała na podstawie materiałów nadesłanych z miast i instytucji miejskich. Działania te dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.

Oficjalny serwis Związku Miast Polskich
• Na stronie ukazało się 850 newsów w aktualnościach, w tym 482 newsy ze 137 miast, promujących ciekawe rozwiązania, innowacyjne działania lub informujące o wydarzeniu.
• W 2018 roku portal odwiedziło 63 090 użytkowników (w 2017 r. 41 933), generując 199 970 odsłon. Średni czas trwania sesji to 2 minuty, a liczba odwiedzonych stron – 2,2. Nowi użytkownicy stanowią 88,5% (w 2017 r. 58,2%), powracający 11,5% (w 2017 r. 41,8%).
• Strona stała się źródłem informacji dla mediów samorządowych i opiniotwórczych, stronę ZMP cytują m.in: Samorządowy PAP, Portal Samorządowy, Polityka, TOK FM, Radio ZET, Wirtualna Polska, Rp.pl, Money.pl, Wirtualnemedia.pl, Polska The Times.

Oficjalny profil ZMP na portalu Facebook
• Liczba fanów: 9685, liczba opublikowanych postów: 302,
• Wyświetlenia postów : 2,1 mln (działania organiczne i płatne),
• Łączny zasięg postów : 1,4 mln (działania organiczne i płatne),
• Polubienia postów: 1344 , komentarze: 655, udostępnienia: 2009.

Współpraca z mediami

Większym imprezom oraz posiedzeniom Zarządu ZMP towarzyszyły briefingi i konferencje prasowe. Zapraszane na nie media regionalne i lokalne, w tym miejscowe telewizje informowały społeczności lokalne o pracach Zarządu Związku na rzecz rozwiązywania problemów samorządów i ich mieszkańców.
Dzięki stałym kontaktom rzecznika prasowego z grupą dziennikarzy, którzy piszą o sprawach samo-rządowych, udostępnianym materiałom i informacjom prasowym, prezentowaliśmy na bieżąco nasze stanowiska i komentarze ekspertów w ważnych ogólnopolskich dziennikach takich jak Rzeczpospolita, Dziennik Gazeta Prawna, Gazeta Wyborcza, a także w telewizji (głównie w programach TVN i TVP3) i ogólnopolskich rozgłośniach radiowych (m.in. audycje Polskiego Radia, wiadomości w Radio ZET, RMF FM). Informacje o naszej aktywności w mediach przedstawiamy szerzej na naszej stronie w dziale Media o nas - http://www.miasta.pl/media-o-nas.

Współpraca z dziennikiem Fakt
• Od stycznia do maja 2018 roku zostało opublikowanych 9 artykułów problemowych dotyczących tematów samorządowych w wersji drukowanej dziennika i w serwisie Fakt24.pl.
• Tematyka została przygotowana i uzgodniona z rzecznikami prasowymi miast i wynikała z sugestii i zapotrzebowania miast na daną tematykę.
• Artykuły przedstawiały konkretne doświadczenia miast i zwykle opatrzone były mini wywiadem z prezydentem lub burmistrzem danego miasta. W artykułach pojawiły się: Warszawa, Tarnów, Poznań, Płock, Mysłowice, Łódź, Sopot, Tychy, Bełchatów, Gliwice, Świdnik, Jelenia Góra, Wyszków, Częstochowa, Ełk, Rzeszów, Wałbrzych, Radomsko, Piła, Płońsk, Bielsko-Biała, Dąbrowa Górnicza, Bydgoszcz, Gdańsk i Lublin.

Związek w mediach w 2018 r.

• Ukazało się 6 871 informacji o Związku (w 2017 r. - 8 699).
• Nastąpił wzrost publikacji w radiu – 821 (w 2017 r. – 393), w prasie - 866 (w 2017 r. – 837) i w telewizji – 37 (w 2017 r. 26).
• Zaobserwowano spadek liczby publikacji na portalu Facebook i na portalach internetowych – o ok. 1500 publikacji w 2018 r. Mimo to wartość dotarcia przekazu czyli liczba potencjalnych kontaktów z przekazem (informacją o ZMP) w 2018 r. wyniosła 137 491 620 (w 2017 r. 107 936 636).
• 66,6 % publikacji o ZMP ukazało się w mediach ogólnopolskich, natomiast 33,4% w mediach regionalnych. Nastąpił wyraźny wzrost publikacji w mediach regionalnych (w 2017 r. - 7,5%).
• Wartość ekwiwalentu reklamowego (AVE) – bez telewizji wyniosła 44 296 705 zł (w 2017 r. 38 076 816 zł). AVE to wskaźnik obrazujący nakłady, jakie należałoby ponieść na reklamę w określonych mediach i formatach.

Biuro ZMP, Poznań, 31 grudnia 2018